Loukkaantuminen pelottaa

15 vuoden tauon jälkeen mulla oli syksyllä vihdoin taas varaa ostaa crossi, RM 250. Ajelen hissukseen vaan omaksi iloksi, mutta sitä iloa (ja vauhtia) vähentää vakavan loukkaantumisen pelko. Miten voin parhaiten suojata itseni? Lähinnä selkä ja polvet huolettaa. Ovatko koko selän mittaiset suojat käyttökelpoisia, vai liian kömpelöitä? Miten hyvin ne pahoilta selkäydin vammoilta suojaavat? Entä polvituet? Hyviä merkkejä/malleja? Meneekö ajaminen "liiallisten" suojien takia tolkuttoman vaikeaksi. Juoksua, hiihtoa ja salia olen harrastanut ikäni (32-v), joten peruskunto on kova eikä ylipainoa ole rasitteena. Tekniikkapuolta meinasin ens keväänä parantaa menemällä kerhon kursseille. Pelkäänkö turhaa? Voiko suojuksilla vähentää vakavan loukkaantumisen riskiä merkittävästi vai onko paras lopettaa jos kerran pelottaa? Siis VAKAVA loukkaantuminen tyyliin rullatuoliin tai polvi täysin paskaksi. Mustelmat ja katkenneet jäsenetkin paranee, mutta...

Kirjoittaja: Ville HuttunenAiheellinen kysymys, kun talvella ajetaan piikkipyörillä ja maa pienen lumipeitteen alla yhtä kovaa kuin asvaltti. Eipä ole välttämättä maailman hauskin kokemus turvalleen mentäessä, lasketella esim. persmäkeä pelkillä kalsareilla. Itse koitin muutamia kertoja ajaa lätkäalasuojien kanssa, mutta olivathan aika hankalat, joten olen vain pitänyt sen verran paksulti esim. verkkareita/paksuja muita sortseja ajohousujen alla, että jos pyörivä piikkipyörä sattuu raapasemaa, niin ei olisi ainakaan kaikki valtimot nivusista heti auki. Joskus alkutalvesta kyselinkin millaisia suojia voisi käyttää, niin joku ilmoitteli, että jääpallohousut olisivat hyvät, koska mahtuisivat ehkä ajohousujen/haalareiden alle.

Kirjoittaja: Lasse KuulaKysynpä uudestaan. Käyttääkö kukaan mitään alasuojia? Luulen, että kalsarit ei olisi riittävä suoja, jos kunnolla jysähtää nivusiin.

Kirjoittaja: TöffeEi mitään alasuojia ainaskaan crossissa tarvita. Jos joskus vähän kopsahtaa, niin turvotustahan siitä seuraa, eikä se ainakaan mun kohdalla oo mikään huono juttu.

Kirjoittaja: Ville Sepponen-Poista kipu, jätä turvotus-

Kirjoittaja: pirhonen osmoHankin itse äskettäin DAINESEn koko selän mittaisen selkäsuojan. Se on nivelöity ja vaikuttaa kestävältä, ylettyy häntäluusta niskan alaosaan, samassa on munuaisvyö. Eipä sitä juuri ajaessa huomaa päällä olevankaan. Hinta taisi olla markkaa vaille 500. Niitä on eripituisia ja kokoisia kuskin mukaan.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenSelkäsuoja maksaa jotain 4-5 hunttii.

Itse lämmittelen niin, että hölkkäilen ajokamat(miinus kypärä) päällä siinä varikolla, venyttelen varovasti, ja sen jälkeen ajelemalla muutaman kierroksen tahallani itseäni rasittaen esim. "ponnistamalla" hyppyreistä ja röykyistä, liioittelemalla painonsiirtoja, vääntämällä kurveissa jne. ja sitten vähitellen lisäämällä vauhtia.

Kirjoittaja: KeesTaisin skrivata tämän messun jo ennen päivitystuhoja männä viikolla, mutta laitetaas uusiksi, silläkin uhalla, että saan tänne foorumille henk. koht. riivaajan nimimerkistä "SM". Joka tapauksessa pehmeällä hiekalla ei satu niin hemmetisti, puhumattakaan radoista, joilla on isoja hyndäreitä. Jälkimmäiseen vaikuttaa tietysti jousituksen kunto, joka etenkin huoltamattomissa vanhemmissa on useimmiten "kengurukeppi"-osastolta.

Kirjoittaja: Ville SepponenMinkä hintasia ne AP:n selkä suojat on?? joku muistaakseen puhu tuosta alkulämmittelystä ja venyttelystä: joten mikä on hyvä alkulämmittely?? millä saa kädet, jalat ja mielen virkeäksi?

Kirjoittaja: pekka virkkunenCrossissa sattuu kaikki urheilulajit huomioonottaen eniten halvautumiseen johtavia selkäydinvammoja. Selkäsuojan käyttö tuntuisi varsin perustellulta.

Kirjoittaja: Jorma JäppinenNo mitä siellä sitten luki?

Kirjoittaja: Timo MajamäkiTörkyhäirikkö näköjään pyyhittiinkin samantien palstalta. Kiitos.

Kirjoittaja: Timo MajamäkiHäpeän tämän Perälän puolesta, hän kun ei itse osaa. Toivottavasti hän ei "ihmisten ilmoilla" nolaa koko harrastajakuntaa. Offroad-sanomissa haloo, älkää enää laskeko läpi noin lapsellisia mokia, edes huumorimielessä. Arvovaltanne rupulikumiväen äänenkannattajana ja -silmissä kärsii.
Sensuroikaa vaan ihan vapaasti vaikka tämä minunkin huomautukseni, kunhan laatunne pysyy yhtä kiitettävänä kuin tähänkin asti.

Timo Majamäki

Kirjoittaja: JariTKyllä KAIKKI varusteet kannattaa olla ajaessa. Itelle ei tulis mieleenkään lähtee ajaan ilman kamoja (alaston olo). Vammoihin taas että se ei pelaa joka pelkää

Kirjoittaja: Lasse KuulaItseäni pelottaa kovasti isyyden menetys. Ajatus siitä, että menee stongan yli ja munat jysähtää siihen hirvittää. Olisiko jääkiekossa käytettävät alasuojat hyvät?

Kirjoittaja: Ossi SuuronenHyvät, asialliset varusteet polvitukineen, esim. EVS R6, ja eikun ajamaan. Pelkäämäsi
loukkaantuminen voi sattua missä tahansa,
vaikka kävelytiellä. Kun ajat, niin pystyt
itse kontrolloimaan tekemisiäsi, kadulla
olet toisten armoilla.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenVaikka kuulostaakin rajulta, niin täytyy yhtyä siihen näkemykseen, että tässä lajissa se ei pelaa joka pelkää. Itse olen hyväksynyt loukkaantumisen mahdollisuuden, vaikka en mikään sekopää radalla olekaan.

Selkäsuojana käytän AP:n selkäsuojaa, joka ei ajamistani haittaa tippaakaan. Suojaa varmaan silloin jos törmää just johonkin kiveen, mutta jos pyörä tulee selkään kun on jotenkin inhasti rutussa, ei se varmaan ihmeitä tee.

Polvisuojina käytän EVS:n vähän reiden päälle ja koko säären suojaavia polvisuojia. Tuista olen kuullut hieman sensuuntaista juttua, että ne auttavat lähinnä sitten kun vahinko on jo tapahtunut. Alkulämmittely ja -venyttely kannattaa hoitaa kunnolla.

Noiden lisäks tietty kunnon potta ja saappaat, hartiasuojat, pienet kyynärsuojat ja siinä se sitten onkin. Ehkä ilman niitä olis vapaampaa ajella, mutta kun olen pelannut hieman rajoittavammissa asusteissa 5 vuotta jenkkifutista niin nää ei tunnu missään.

Kirjoittaja: sami länsimaajos pelottaa nii lopeta koko harrastus. mua ei ainakaan pelota voin ihan hyvin ajella ilman kamojakin ja pyörähän on ktm 250cc
mutta on han varusteet hyvä olla.