Rosteriratas
Rähjäpyöräurheilun historiassa on muutamia merkittäviä teknisiä saavutuksia: Tuplalinssit, O-rengasketjut, Foam-filtterit, Näppikaaret jne. Voi olla, että ruostumattomasta (austeniittisesta) teräksestä valmistetuista ketjupyöristä tulee myös sellainen. Tehtiin vuosi sitten testiratas tuttavan (Roope Kähärä) 250 KTM:ään, ja ajokilla on sittemmin melko ahkerasi treenattu ja ajettu niin crossi- kuin endurokisoja. Kuski kertoo kolmansien O-rengasketjujen olevan menossa, mutta ratas ei ole mennyt miksikään (?!). Ilmiölle on "tieteellinen" peruste: Austeniittinen (siis yleisin ruostumaton tai haponkestävä) teräs on ns. muokkauslujittuvaa, eli se kolhittaessa kovettuu...ja niinpä se ikäänkuin koko ajan karkenee, ja tosiaan ei kulu. Esimerkiksi SideWinder toimittaa näitä ketjupyöriä (www.sidewindersprocets.com) ja kovasti kehuu samaa. Hinta USA:ssa on n. 120 USD, eli Suomeen tuotuna n. 1000 mk/kpl ALV:n kera. Näiden valmistuksessa Sidewinder väittää käyttävänsä laser-leikkausta, mutta en oikein usko, koska laser ei tykkää heijastavasta pinnasta. Ja sitäpaitsi laser kuitenkin kuumentaa leikkaussaumaa ja siitä rosteri taas ei oikein tykkää, pikkukerros pinnasta menee pilalle. Me teetettiin ratas vesileikkauksella. Ja voitais ehkä tehdä niitä enempikin, jos vain olisi kysyntää. "Kuluttajahinta" saadaan alle viidensadan, vaikka välissä olisi joku kauppiaskin (niinkuin pitää olla, koska meillä ei riitä aika/halu asiakaspalveluun). Mainittakoon, että ketjupyörän mallinnus ei ole ihan "tostavaan" -juttu, jos sen pitää muotonsa puolesta sekä toimia, että kestää. Vesileikkauksen jälkeen rattaan keskiö ja kiinnitysreiät on työstettävä. Oisko potentiaalisia diilereitä tarjolla?
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: pirhonen osmoOstin maastofillariin "ruostumattoman" pikkueturattaan jo noin 7 vuotta sitten. Toisaalta maastopyöräily on saanut paljon teknologiaa "dirt bike" -puolelta. Acerbis, Answer,Marzocchi yms. ovat tunnettuja osatoimittajia molemmissa lajeissa.
Kirjoittaja: Mikko OnaliMä voin ehkä ostaa sellasen sulta kunhan saan uuden KTMän kotiin.
Kirjoittaja: samaoho, tuli kirjotuverhe: www.sidewidersprockets.com
Kirjoittaja: i hniin me tehdään! soitelkaa m-rattiin konnevedelle!
Kirjoittaja: Tuomas pRehän voisitte sen M-ratin kanssa tehdä "sopimuksen" että te teette lätkät ja m-ratti myis niitä postimyynnillä/liikkeestä eteenpäin (myös muihin liikkeisiin), tosin mainostus pitäs olla hyvä että kauppa rupeis käymään ja kannattamaan.
Kirjoittaja: Jukka HaventoKolmet ketjut vuodessa...Tuntuu paljolta, eli lyheneekö puolestaan ketjujen kestoikä rosteriratasta käytettäessä ? Entäpä oliko ko. materiaalista tehty ratas ainoastaan takarattaana ? Jos oli miten eturattaat kestivät ? Itse olen ainakin kierrättänyt kahta eturatasta (kuluu nopeiten ja on halvin palikka) ketju/ratas-paketin käyttöiän maksimoimiseksi.