Ilmajäähdytys

Ihme että melkein kaikki 90-luvun kadulle tarkoitetut endurot on ilmajäähdytteisiä. Jopa 350 nelitahit. Onko niissä jouduttu pitämään teholuvut alempana heikomman jäähdytyksen takia, vai onko 350 endurolle tavallinen teho noin 30hv? Tuntuu aika vähältä, vaikka vääntöähän niistä kyllä löytyy... Kiihtyykö ne mihinkään?

Kirjoittaja: Jorma JortikkaIlmajäähdytyksen etuja on ainakin se että kun heität lipat, niin ei tarvi mennä syylärikauppaan ( 97 cr250 4000mk/kpl om.koht.kok.) ja onhan noissa ilmavehkeisä ainakin xr400 hondassa myös öljyn jäähdytin.
Ilmajäähdytys rajaa nelisatasen tehon maksimissaa 35 hp paikkeille, kyllä ne tehot yhdistettynä lineaariseen vääntökäyrään riittää 95 % kuskeista. Sitäpaitsi jos ajetaan oikeaa enduroa metsässä / kivikossa niin on esim 400 xr mukavampi käskettävä kuin WR/YZ.

Kirjoittaja: Teemu VesalaEttei niissä sattus olee ilma/öljy jäähdytys? Sitä Suzuki on ainakin käyttäny jo iät ja ajat katupyörissään. Ja ei se ainakaan tehoja rajota. On meinaan aika rajujakin tehoja (>150hp) otettu GSX-R 1100:sta. Niistä enduroista en kyl sit tiiä.

Kirjoittaja: Sepponen VilleÖljyn jäähdytyshän on ihan yhtä hyvä melkein kun neste... volkkarin kuplassa on öljy jäähdytys ja tehoja saadaan ihan samanlailla kun jostain escortista... öljytilavuushan on isompi joten sa meinaa kanssa... semmonen xr on hieno...