tukehtuu

Kirjoittaja: esa hakalaKTM 125 -99 rekisteröity enskamalli.
Juhannuksen jälkeen alkoi ilmetä, että ei vastaa kaasuun. Nyt pyörä tukehtuu täysin kun ajaa hiljaa ykkösellä ja kääntää kaasun auki. Lypsämällä saa kierrokset nousemaan, mutta ei kulje kuten ennen. On vaihdettu kaikki moottorin tiivisteet, kone ei ole väljä, uusi mäntä, uudet läpät, pakoaukon säädin näyttäisi toimivan, on kokeiltu eri pakoputkella, ei ole tukossa,kaasutin on puhallettu ja kokeiltu eri suuttimia ja neuloja mikään ei auta. Saadut ohjeet ovat luokkaa vika on etu- ja takapyörän välissä. Jos jollakin on ollut samoja ongelmia ja on löytänyt vian, kertokaa.

Kirjoittaja: esa hakalaEi tule Lahden SM:stä mitään. Luultiin jo, että kone toimii jollain lailla kun pihassa koiteltiin. Kävi kohtuullisesti kun kaasari on niin rikkaalla kun sen meidän suuttimilla ja neuloilla sai. Crossiradalla pyörä kyllä parkuu kovasti, vaan se vauhti jää liian pieneksi, tuntuu kuin voima puuttuisi.
Paikoillaan pukilla äkisti kaasutellessa ottaa kierroksia ihan hyvin, kunnes taas ei otakaan. Bensaa tulee kaasariin putken täydeltä, eikä kohokaan tunnu jumittuvan. Vedetään kone halki viikonloppuna. Kuinka kauan teflonin pitäisi säilyä männän pinnassa? Meillä se lähti tunnissa pois. Voitelu pelaa, eikä hiekkaakaan ole.

Kirjoittaja: pirhonen osmoOlethan vaihtanut sen polttoaineen?Sen missä on vettä seassa.

Kirjoittaja: Nyt välähtiHei.
Olethan jo (tiesty olet,mutta kuitenkin)
varmistanut että syn tankin ilmaletku ei ole tukossa, joten kokeiles käynnistää kone niin että tankinkorkki on auki.
Kerro mitenkävi ????
PS:innolla odotan vastausta...

Kirjoittaja: esa hakalaHämeenlinnassa
050-3207129

Kirjoittaja: MagooSanoit että pakoaukonsäädin on tarkastettu kädessä pyöritellen. Entä pakoaukonsäätimen keskipakoissäätäjä, siis se värkki joka säätää pakoaukonsäätimen asentoa moottorin kierrosluvun mukaan. Onko se ja siinä oleva jousi ym hommelit kunnossa?

Kirjoittaja: woodooEi tässä ole enää muuta selitystä kuin että pyörääsi on täytynyt päästä paha henki, joka hänträä jossain kampiakselin ja kiertokangen saumassa. Toinen juttu on miten se sitten manattaisiin sieltä ulos. Kokeile löytyisikö netistä ohjeita esim hakusanoilla "woodoo" tai "ghost busters".

Kirjoittaja: Helppoa.. sulla on villat tukkinu putken.

Kirjoittaja: Missä voisi tähän mielenkiintoiseen tapaukseen tutustua?

Kirjoittaja: esa hakalaon kokeiltu kahdestakin pyörästä.

Kirjoittaja: pirhonen osmoVika on kaasarin ja tankin välillä.Eli kun virtaus suurenee koneen käydessä, niin lika/roska rajoittaa polttoaineen tulon,ja kone ei jaksa mennä,se on silleen..

Kirjoittaja: ikäviä vikoja.Hei oothan muuten kattonut bensahanassa kiinni(tankin sisällä) olevan suodattimen, siis ota hana irti tankista niin näet onko suodatin paskanen, yleensä siellä on hirveesti töhnää.

Kirjoittaja: esa hakalaKiitos vastauksista. Pyörä on ostettu uutena maahantuojalta. Sillä on ajettu enskakisoja sen jälkeen miltei kaikki Suomessa järjestetyt. Menestyskin on ollut ihan hyvä. Pyörä on tähän asti toiminut hyvin. Kulutusosia on vaihdettu tarpeen mukaan. Minkä takia toisen, toimivan pyöränkään kaasutin ei toimisi tässä pyörässä, elikkä vika on sittenkin jossain muualla. Taitaapa se pyörä vaihtoon loppuvuodesta mennä. Vika selvitetään ja korjataan kuitenkin ennen sitä. Keski-Suomen kisa ajetaan kaverilta lainatulla pyörällä, jota ei ole päästy vielä yhtään kokeilemaan. Jatkosta ei ole tietoa. Maahantuojaa asia ei kiinnosta.

Kirjoittaja: hannu ojanenheitä menee se pommi jos ei toimi ja osta toimiva pyörä... munkin honda booas ylä kierroksil mut siel ei ollu suuttimia ollenkaa.

Kirjoittaja: braaapp-oisko läpät rikki...

Kirjoittaja: KottariEt sitten kuitenkaan kokeillut kaasariakin siitä toimivasta koneesta?

Kirjoittaja: esa hakalaPolttoainehana suodattimineen tarkastettiin, ei sontaa.Letkusta näkyy läpi joten kaasariin tulee bensaa. Kaasutin on purettu ja puhdistettu moneen kertaan. Monenlaisia suuttimia on kokeiltu. Bensanpinta on tarkastettu. Besana on käytetty Nesteen 98 E:tä jolla on toiminut tähän saakka. Läpät on uudet. Kaasarin ja läppien välinen kumikurkku on tarkastettu ja ehjä. Koneessa on uusi mäntä. X-mitta on arvossa 1,2 - 1,3 kuten pitääkin. Pakoaukon säädin on tarkastettu yksin kappalein kädessä pyöritellen ja laitettu takaisin paikoilleen merkit kohdistaen ja se toimii pyörän käydessä. äänenvaimentaja on katsottu ja siitä näkyy läpi. Pakoputki on syynätty taipuisan vieterin avulla, eikä siellä tunnu esteitä ja sama vaivahan oli crossiputkellakin.Koneessa on uusi virtapää ja sytytystulppa. Muut virtavehkeet on kokeiltu toisesta, toimivasta pyörästä. Koko kone oli tämän vian takia halki ja siihen uusittiin laakerit ja kaikki tiivisteet, tietenkin myös kampiakselin stefat. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

Kirjoittaja: esa hakalaBoaaaaaa kun käännät kaasua pienellä vaihteella ja isolla ei kulje mihinkään. Virtalaitteet on kokeiltu toimivasta pyörästä,kokeiltu toimivan pyörän kaasutinta ja tarkistettu bensan tulo tankista, tulee putken täydeltä. sylinteri hiluineen on tarkastettu ja liitokset tiivisteineen liimattu. Käynnissä olevan koneen saumoihin on ruikittu miltei purkillinen Startti Pilottia, ei havaittavia muutoksia käynnissä. Mitään näkyviä vuotoja ei koneessa myöskään ole. Ongelman selvittely jatkuu. Tällä pyörällä ei kyllä kannata osallistua SM:n A-luokan kisaan myöskään 9.9. Maahantuojan neuvoakin on kokeiltu. Vaihdoin uuden tulpan uuteen tulppaan.

Kirjoittaja: Ikäviä vikoja...Sähköissä ei ole vikaa, katsos jos pyörä käy, siis ylipäätään tyhjääkäynnillä, ilman jälkipaloa tai muuta epämääräistä efektiä, on silloin ajoituskin suunnilleen kohdallaan, muuten ei peli laula. Tuo ongelma nyt vaan on niin yksinkertainen, että se saa liian rikkaan seoksen, ei tyhjäkäynti suuttimessa ole vikaa koska silloin se nyt vaan ei kävisi tyhjäkäyntiä normaalisti.
Siis sitä en tiedä mikä on tukossa mutta ilmaa se nyt vaan ei saa tarpeeksi. piste.
Erään kaasuttimen pilot air screw oli sen verran kulunut että kiertyi jompaan kumpaan suuntaan tärinästä, ongelman huomasi viimeistään silloin kun pyörä ei käynnistynyt, jote tarkkaile/tarkasta että kaikki säädöt ovat niin kuin ne on ollut silloin kun homman toimi, olethan merkinnyt ylös kaiken säätödata missä asennossa mikäkin säätöruuvi on ollut jne....

Kirjoittaja: pirhonen osmoTarkista puolan kiinnitys ja kunto.

Kirjoittaja: ikäviä vikoja...Se vielä, en tiedä mikä on tilanteesi, mutta jos olet juuri saanut pyörän, eikä se toiminut kunnolla, niin otappa selvää onko fillari ollut taviajossa, jolloin ehkä suuttimetkin ovat kaasrissa vaihdeettu antamaan rikkaampaa tavaraa, tai miten kukin nyt kaasariaan säätelee.
Eli ohjekirja käteen katso suutinten koot, neulan positio( siis missä kolossa pitäis olla ja missä on) tyhjäkäynti-ilmaruuvin asento manuaalinmukaan ja mitä se nyt on jne...
Moottori on periaatteessa yksinkertainen laite, jolloin viatkin ovat loppujenlopuks yksinkertaisia, mutta useimmiten niin hemmetin hankala paikantaa...

Kirjoittaja: esa hakalaKiitokset kaikille vastaajille. Pyörää on tutkittu itse, on käyty kysymässä neuvoa Orimattilasta, soitettu maahantuojalle ja tänään alan asiantuntija ( mekaanikko ) on tutkinut kaasarin säätöjä ja yleensä kaasaripuolta. Tulos- pyörä ei toimi. Seuraavaksi täytyy saada jostain toimivan pyörän sähkölaitteet ja tsekata ne. Se tässä vituttaa kun jää ainakin Mikkelin SM ajamatta ja ehkä seuraavakin. Tollasella mopolla ei kannata kisaan lähteä. Elikkä numero 15 ei aja Mikkelissä.

Kirjoittaja: kaiskeMites virtalaitteet??? Itselläni olleissa piikin kotkissa kyseinen vika johtui virtalaitteista.

Kirjoittaja: Vanha MekatsuJos pyörä on ns. kuristettu, en tiedä mitään. Neuvon kuitenkin "heittämään kuristus palikat mäjelle". Kuvauksesi mukaan kone käy "paksulla", saa bensaa jostain syystä liikaa, tai ilmaa liian vähän. Tyhjäkäynti suutin voi olla liian iso, kaasarin neula liian korkealla. Tai sitten pääsuutin liian iso. JOS kaasarin luisti ei nuose kattoon, kun "kahva on auki", niin sama tulos. Tutki ja istu --- tuhansia mahdollisuuksia ja valvottuja öitä -- sitä on moottoriurheilu.

Kirjoittaja: pirhonen osmoVaikuttaa että tyhjäkäyntipiiristä ei tule lainkaan polttoainetta. Tuleeko tankista ainetta? Onko tk-suutin varmasti puhdas? Ei kaasariin saa missään nimessä paineilmaa puhaltaa, voipi mennä kohojen ohjaama neulaventtiilin hento paininlevy mutkalle ja sen jälkeen on bensanpinnat aivan mettässä, ts. voi olla, että kaasariin kerry tarpeeksi ainetta. Eihän vaan luistin neulan säätöprikka ole hukkunut? Silloin neula ei nouse luistin mukana. Onko ilmaruuvi n. 1.5 -kierrosta pohja-asennosta auki? On tietysti mahdollista, että vika on virtavehkeissä. Kokeile naputella tulpan kärkiväli aivan pieneksi ja jos sillä oli myönteinen vaikutus, vian lähde voi olla sähköissä. Kuitenkin kaikki kuullostaa kaasarivialle ja sähkövaivat ovat uusissa kotareissa kovin harvinaisia (japsisähköt...)

Kirjoittaja: pirhonen osmoVaikuttaisi siltä, että en etsisi sähkölaitteista vikaa, mutta ilman saannin tarkistaisin. Kokeile pestä ilmansuodatin, kuivaa ja laita takaisin ilman öljyämistä. Varmista myös, että ilmanputsarin kotelon suodatinkankaat eivät ole ravan peitossa. Tee lyhyt koeajo ja, jos peli rupee kulkemaan niin ilmansaanti on ollut takkuista. Välittömästi tämän jälkeen ota putsari pois ja öljyä, puristele kankaan välissä kuivaksi ja laita paikalleen.

Kirjoittaja: TapioNiin sammuuko pyörä jos väännät kaasun pohjaan alhaalla? vai tekeekö niin sanottua "booaus" itse uskoisin (kokemuksesta) että vika on kaasarissa ja nimenomaan niin että saa liikaa ilmaa. Ja pakoaukon säädin näyttäisi toimivan?? mulla oli Hondassa se vika että pakoaukon säädin aukesi kyllä normaalisti mutta veti kiinni sitten ihan miten sattui joskus kiinni joskus jäi auki tämä tekee myös tota.

Kirjoittaja: JN-200mul oli joskus piikkises CR:ässä vähän saman tyylinen vika! eipäiltiin sähkö vikaa!vietiin amattimiehen korjattavaks!ekaks se tutki kaasarin sisälmykset! ne oli kunnossa! sit se vaihtos sähkövehkeet (kaikki) eikä vieläkään tulosta! no sit se kattel pakoaukon säätimet, nekin toimi moitettomasti. sit tutki läpät. nekin oli OK.
se vähtäs sen pyörän kans sellanen kaks ja puol tuntii eikä mitään vikaa ollu muutaku et ei toiminu! no sit kuiteskin se meinas alotaa uudestaan sen pyörän purkamisen mut sit se huamas et kaasarissa oleva ilma ruuvvi oli kiinni! no se vika oli sit siinä! pyörä tuntus et on sähköissä vikaa mut se olikin vaan joku vaivainen ilmaruuvvi joka joku oli lykännyt sen radan varressa kiinni! ko ei sellanen varmaan ittellänsä kiinni mene! nii et katsos sitä ilma ruuvvia !!!! se voi olla et se sun konees ei saa ilmaa!!!