Ohjausiskari
4.8.2000 - 00:00
|
Kirjoittaja: Kertokaapa omia kokemuksia ( crossi ) ohjausiskarista
Joka toinen tuntuu ylistävän ja jokatoinen kuski puolestaan mollaavan.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: M. LaineTähän hätään en pysty sanomaan noista tarkoista säädöistä kun pyörätalli on vielä valitettavasti 150km:n päässä, mutta sen verran voin ulkomuistista sanoa että kulmat on asetettu niin kääntyviksi kuin mahdollista. Pääruuvi muistaakseni lähes vakioasennossa ja hienosäätö öljyn mukaan. Parhaan tuntuman siihen saa kun pistää etupyörän pukilla ilmaan ja kääntää oikein nopeasti etupyörää sivulle. Pieni vastus alkaa tuntua n. puolenvälin jälkeen. Mitä nopeampi liike, sen voimakkaampi vastus.
Ton öljyn ollessa notkeampaa, myös hienosäätö voi olla tiukemmalla.
Ton säätimen toimintaperiaatehan on hyvin yksinkertainen eli öljy menee iskarissa puolelta toisella pienten reikien kautta. Kun reikien kokoa muutetaan (kiristetään tai löysätään ruuvista), muuttuu myös vaimennuksen jäykkyys.
Koska tuossa iskarissa on reiät hyvin pieniä niin öljykin pitää olla ohutta. Uskoisin että vitosen öljy kesällä on riittävä ja kovilla pakkasilla itse olen käyttänyt jopa ihan tavallista naftaa (talvilaatua).
Jokainenhan säätää iskarinsa miten säätää, mutta kun niitä säätää tarpeeksi niin jossain vaiheessa sieltä kyllä löytyy ne parhaatkin säädöt. Sama muuten pätee kaikkiin alkuperäisiinkin taka- ja etuiskareihin. Jos osaat säätää niitä niin ihan heti et tarvitse ostaa Öhlins tms. kalliita iskareita.
Kirjoittaja: Mikko SantakallioVoisitko M.Laine kertoa millaisilla säädöillä ajelet? Tietenkin säädöt on henk.koht. asia mutta kiinostaisi , kun itsellänikin on iskari välillä asennettuna.
(Scott). Pitäsköhän siihen vaihtaa usein öljyä (mitä laatua?) alkuperäinen näyttää hyvin ohuelta. tarkoitatko talvella käytettäväksi ihan "naftaa"?
Kirjoittaja: M. LaineOhjausiskarista on kyllä hyötyä jos sen säätää oikein. Itse olen käyttänyt ohjausiskaria crossissa, endurossa ja nykyisin jääradalla.
Iskarin tarkoitus ei olekaan lisätä pyörän nopeutta vaan estää niitä kaatumisia jotka aiheutuvat esim. yllättävistä pompuista tai muista äkkiliikkeistä.
Itse käytän Öhlins-merkkistä iskaria, jonka Scott on suoraan kopioinut (sopimuksella?). Siinä löytyy säätöjä joka suuntaan. Itse tein sen virheet että pidin sitä ensin liian jäykällä, jolloin kädet väsyivät nopeammin kuin tavallisesti ja ajo tuntui kankealta. Lopulta sain itselleni sopivat säädöt ja sen jälkeen olen pelastunut monelta pahalta kaatumiselta. Hiljaa ajaessahan siitä ei ole mitään hyötyä, mutta kun vauhtia on reilusti toista sataa, niin sen huomaa erittäin helposti.
Ja lopuksi vielä pieni vinkki ohjausiskarin talvisäätöön: jos iskari tuntuu liian jäykältä vielä vitosenkin öljyillä, niin diesel toimii vieläkin paremmin. Ohjaus on herkkä kovillakin pakkasilla, mutta vaimennus toimii silti normaalisti.
Kirjoittaja: Itselläni on pelkästään positiivisia kokemuksia kyseisestä laitteesta, nopeilla juurakkoisilla traktoriteillä toiminnan huomaa parhaiten, mutta ajettuani myös hitaita polkuja vaimentimella huomasin eron kun sarvien vaihdon yhteydessä jätin vaimentimen pois. Itselläni ei ole ainakaan ollut mitään kankeutta tiukoilla spooreilla tai missääm muuallakaan, uskon että ihmiset jotka eivät ole kokeilleet vaimenninta suhtautuvat siihen skeptisesti, tai sitten ovat kokeilleet vaimenninta pikaisesti jossain ja todenneet että eihä pyörä käänny, sitten sen kummemmin tutustumatta säätöihin. Vaimennuksen voi säätää vaikka 0 asentoon jolloin sarvet kääntyy tasan yhtä nopeasti kuin ilman vaimenninta. Omassa vaimentimessani voi säätää nopean ja hitaan vaimennuksen lisäksi vaimennus kulman 60 asteesta 120 asteeseen. Mainio laite, ne eivät varmaankaan hintansa takia ole kovin yleisiä. Myöskään huippu miehet ei voi käyttää niitä ainakaan yläkolmion päällä näkösällä, koska tämä voisi viestiä kuluttajille pyörän epävakaudesta/heikkoudesta. Ja osaa nuo huiput ajaa kovaa ilmankin, mutta itse näin ainakin Mario Rinaldin ja Jordi Arcaronsin ajavan "vapaa aikanaan" vaimentimella varustetuilla pyörillä seka maastossa (polkua, spooria, aukeamia). Kyllä ilmankin vaimenninta pääsee kovaa mutta nyt vaimentimella ajettua jonkin aikaa ja löydettya hyvät perussäädöt en luopuisi siitä millään. Itselläni on Scotts merkkinen vaimennin. En aja kilpaa, vaan huvikseni poluilla, metsissä ja välillä krossiradalla, talvella ajeaen kelkka spooreja ja siellä tulkaa skeptikot ja pysykää perässä ilman vaimenninta!
Kirjoittaja: Ilmeistä etua aparaatista on talvispoorissa, mutta kuten hyvin huomattu: net kun lujaa ajaa ei moista laita, ei vaikka ilman saisivat!
Kirjoittaja: Eipä noi nopeat näytä käyttävän kummassakaan ei crossissa eikä enskassa. Jos se parantais kierrosaikoja niin eiköhän sitä käytettäis.
Olen itse kokeillut lähinnä enskassa, mutta en tykännyt (vaatisi varmaan totuttelua) ajosta tuli paljon jäykemmän olosta ja meinasin vetästä kammo lipat kun perä sinkosi sivulle enkä pystynyt tekemään iskarin johdosta tarpeeksi nopeata refleksinomaista korjausliikettä. Crossissa ilmassa ompi myös hankalampaa kun tahtoo pelit kääntyä ratin myötä.