KTM EXC-F 250 2007 puskee... Mitä tulisi säätää / tarkistaa?

Kyseessä on varsin tuore Enska kuski, ja ottaisin mielelläni ideoita vastaan ongelman suhteen:
Eli kyseinen pyörä puskee kovin kurveissa vaikka kuinka istuu munat tankissa :) En ole kovinkaan syvällisesti vielä ehtinyt perehtyä alustan säätöön, ja kun siitä ei ole ymmärrystä "kuramopo" puolelta, niin en ole halunnut tehdä hätiköityjä muutoksia...

Jotenkin tuntuu että keula on liian korkealla tai sitten vastaavasti perä liian matalalla. Tulisiko tarkistaa jotain ihan perusjuttuja kuten painumia vai onko miten suositeltavaa esim muuttaa etuputkista korkeutta, eli kuinka korkealla ja kuinka jyrkkä keula on?

Alusta on säädetty edelliselle omistajalle joka oli hieman minua raskaampi, itsellä painoa about 95kg.

Eli ongelma siis on että pyörä tahtoo puskea ja ei siis käänny halutusti... Kuten jo hieman vihjasin niin asvalttipuolelta on kokemusta alustansäädöstä, mutta jotenkin tuntuu että ihan suoraan nuo säädöt ei kulje käsi kädessä...

Foorumit

Simppelein tapa korjata tämä on nostamalla etuputkia t-kappaleissa vaikka yhden viivan verran (eli runko painuu aavistuksen alaspäin suhteessa iskareihin). Laita nuo t-kappaleen pultit momenttiin huoltokirjan ohjeiden mukaan.

Tarkista myös että etukiskarit ovat linjassa. Eli pyörän oikealla puolella oleva etupampun alapään kiinnitys akseliin on \"kelluva\". Avaa pultit ja pumppaa keulaa ees-taas jonka jälkeen kiristät pultit. Jos tämä ei ole linjassa ei keula toimi joten se ei myöskään painu kuten pitäisi alaspäin esim. mutkaan ajettaessa.

Tarkista myös että takana staattinen SAG on välillä 40-35mm.

Kiitos vastauksesta!
Aika lailla ajatuksia joita olin jo harrastajilta kuullut. Kysymys kuuluu, paljonko on yksi viiva? En nyt ole varma mitä viivaa tarkoitat.

Ja tuo putkien linjaushomma on uutta, mutta olen siihen kyllä jossain törmännyt...

Kun katsos tarkemmin sitä etuiskareiden yläpäätä, niin siinä näkee oliko se 3 vai 5 viivaa. Katso jommastakummasta putkesta, että montako viivaa näkyy. Tai jos ei näy, niin ota vaikka vasenta putkea ylöspäin niin, että ensimmäinen viiva näkyy.

Parhaiten saat etuiskarit linjaan niin, että otat ensin etupyörän irti. Sitten laitat vasemman putken sille korkeudelle, johon sen haluat(nyt siis esim. yhtä viivaa ylemmäs kuin ennen). Sitten laitat etuakselin paikalleen ja etsit oikeaa putkea siirtelemällä kohdan, jossa etuakseli pyörii herkimmin paikallaan. Sitten kiristät oikean putken sille kohtaa.

Noiden etuputkien linjauksessa on erotettavissa kolme eri asiaa:

1) Jos on ollut T-kappaleet irti vaikka ohjauslaakerin voitelun/säädön yhteydessä, niin tulee tarkistettavaksi putkien yhdensuuntaisuus katsottuna sivultapäin. Tämä onnistuu parhaiten ilman eturengasta ja pyörän akselia. Tukeva lasilevy tai joku muu vastaava suora levy on käyttökelpoinen. Sillä voi alempien, sisempien putkien liukupinnasta katsoa, että ovat yhdensuuntaiset tässä suunnassa. Vaihtoehtoisesti voi kiristää pyörän paikalleen ennen T-kappaleiden kiristämistä ja uskoa, että tämä hoitaa linjauksen kuntoon.

2) Tuo jo mainittu putkien korkeus (akselin reikien linjaus pystysuunnassa) menee kuten yllä kerrottu. Tämä on näistä linjauksista ehkä merkityksettömin. Vaikka eivät olekaan ihan kohdallaan, niin kiristetty akseli pyörineen kyllä oikaisee ja pitää kohdillaan pienet virheet tässä. Lisäksi vaikka levossa olevan keulan rei\'ät on kohdistanut tarkasti, niin vaimennuksien, paluuvaimennuksen ja jousien jäykkyyksien erot puolien välillä (joita aina jonkin verran kuitenkin on) aiheuttavat keulan toimiessa vääntövoimia tässä suunnassa akseliin kuitenkin. Juurihan opimme, että taas (Kawasaki tällä kertaa) otettiin uudelleen käyttöön systeemi, jossa toinen putki hoitaa pääasiassa vaimennuksen ja toinen paluuvaimennuksen. Saa olla aika tukeva tuo akseli ja sen kiinnitys, jotta tuo ei aiheuta \"fleksausta\".

3) Viimeinen, mutta ei todellakaan vähäisin on tuo Tomin mainitsema putkien yhdensuuntaisuus edestä/takaa katsottuna eli pidetään huoli, että etuputki tulee kiristettyä sellaiseen kohtaan akselia kelluvalla oikealla puolella, että putkien suuntaus on tässäkin suunnassa kunnossa. Tämän väärin laittamalla saa helposti keulan nihkeätoimiseksi ja rasittaa se samalla turhaan puslia siellä keulassa.

Tehtiinpä yksinkertainen koe, miten vähänkin virheellinen etupyörän asennus sotkee keulan toimintaa.

Pyörä asennetaan normaaliin tapaan, mutta kelluvan puolen (se, jossa ei ole mutteria) alimmat pultit jätetään vielä kiristämättä. Siis akselia puristavat pultit jäävät vielä löysäksi, mutta akseli oikeaan tiukkuuteen. Toisen keulaputken pitäisi melko vähällä voimalla liikkua sivuttain akselia pitkin, akselin suunnassa.

* työnnetään keulaputki niin lähelle toista putkea kuin se helpohkosti työntämällä menee ja kiristetään puristin(clamp)pultit. Kokeillaan, miten herkästi keula lähtee painumaan. Lienee nahkeahko, koska keulputket eivät ole linjassa vaan pienessä puristuksessa.
* siirretään keulaputkea etäämmäs 0,5-1 milliä kerrallaan akselia pitkin ja kiristetään aina välillä pultit ja kokeillaan keulaa joka välissä. Kun keula lopulta harittaa, on keula taas nahkea. Väliltä löytyy alue, jossa keula toimii herkimmin. Jos keula on muuten kunnossa, eron pitäisi olla helposti huomattavissa. Hyvä alue on noin millin levyinen. Tätä aluetta haetaan keulan pomputtamisella, mutta todellisuudessa siitä ei taida paljon apua olla.

Jos asennusta ei tehdä huolella, jää keulaan joko sivusuunnan haritusta tai \"koivet ristissä\" -virhettä. Oli putket miten hyvänsä tehty, häviää virheasennuksen kitkaan kokonaan keulan herkkyys. Tässä vaiheessa tapahtuva asennusvirhe voi olla hyvinkin satunnainen. Kun keulaöljy vaihdetaan sattumalta toisenmerkkiseen, sattuu keula samalla menemään hyvästä tilanteesta haritukseen ja keula onkin nahkea. Öljyn syyksi menee helposti ja turhaan.

Kiitos hyvistä vinkeistä! Keulan \"pudotaminen\" todellakin auttoi tuohon ohjattavuuteen. Täytyy tuota renkaan asennusta oikein ajatuksella pohtia kun kerran hyvät ohjeet siihen annettiin.

Lisäksi tuo takapään SAG pitää mitata kun saa avustajan paikalle...

Kiitos ja kumarrus !!!