Mikä lähtötapa on Jämsän cross countryssa?

En vaan kutsusta löytänyt tätä lähtötapaa. saatan olla sokiakin t. Harrastaja #299

Foorumit

Tänään talkoissa viimeksi keskusteltu asiasta ja jos oikein muistan niin siihen päätökseen jäi että yhteislähtönä olis startti...tämä minun muistikuva asiasta, korjatkaa muut paikalla olijat jos muistatte/tiedätte asian toisin...

Jotain pitäisi keksiä koska takarivistä lähes mahdoton saavuttaa kärkeä. Heinolassa ensimmäinen kierros meni ruuhkassa seisomiseksi kun kärki ajoi karkuun.

Ei kai tähän ole muuta apua, kuin sukunimen vaihtaminen. Aaabdullah tai vastaava voisi olla kova sana, kunhan eivät keksi joskus laittaa akkosjärjestystä käänteisesti ;-)

Itse taas kuulin että lähtöjärjestystä/lähtöpaikkaa ei ole määrätty vaan paikan saa itse päättää!

Nämä cross countryt kestää yleensä kaksi tuntia. Jos se naru pysyy kireellä koko sen kaksi tuntia niin eiköhän se sijoitus ole siellä kärkipäässä luokasta, pölyn määrästä ja lähtorivistä riippumatta ;)

Joo kyllä se oli ihan istestä kiinni, että minkä lähtöpaikan sai.. Pyörän sai viedä heti katsastuksen jälkeen (Harrasteessa) lähtö viivalle, että peiliin saa katsoa jos ei lähtöpaikka miellyttänyt..
Eräskin pyörä vietiin jo perjantai-iltana sinne riviin, eipä valittanut huonosta paikasta kun oli ensimmäinen pyörä.. :)

Pari vuotta sitten kun oli sappeella gncc kisa niin mielestäni siellä on ollut ainut oikea lähtötapa->aika ajot ja sen perusteella pyörät riviin ja lähtö tapahtui niin että mönkijä ajoi reipasta kävelyvauhtia rivin ohi ja heti kun mönkijä oli ohitse mennyt sai juosta pyörän luo ja lähteä ajamaan.Mielestäni reilu systeemi ja näin vältytään pahimmilta ruuhkilta reitillä.Jos lähtörivin paikka määräytyy esim.katsastus järjestyksellä niin ei oikeen suosi pidemmän matkan päästä tulevia samoin aakkosjärjestyksen mukaan jaetut lähtöpaikat on hieman per....tä. T:ville aakkosjärjestyksen lopusta ja asuinpaikka rannikkosuomi jossa ei kisoja järjestetä ;)

Olen ihan täsmälleen samaa mieltä kanssai siitä, että starttipaikkoihin pitäisi myös GNCC:ssä saada joku järkevä ja reilu systeemi. Jos vaikka ensivuonna olisi mahdollista katsoa tämän vuoden tuloksia ja laittaa lähtöpaikat sen mukaan (näin esim. naapurimaassamme tehdään mm. Ränneslättsloppetissa, jossa harrastelijoita esim. ikäluokassa 29-39v on useampi sata).

Muutenkin lajin profiili tällä hetkellä on ainakin minun mielestäni Suomessa vähän lähinnä \"offroad harrastajien kokoontumisajo-tyyppinen\" tapahtuma. Laji on kuitenkin varsin suosittu meillä ja muuallakin, jos osanottajamääriä katsoo. Miksi GNCC:llä ei ole sijaa SM lajien joukossa? Esim. 4-5 osakilpailua vuodessa? Tänäkin vuonna kisoja on about tuon verran ja jos GNCC olisi omana tunnustettuna lajina ehkäpä löytyisi lisää kisajärjestäjiäkin. Vai söisikö kilpailijoita ja resursseja liikaa muilta lajeilta? ...Mietiskelen vaan...

Ja tuossa edellä en sitten tarkoittanut kokoontumisajotyyppisellä sitä, että varsinaisissa kisajärjestelyissä olisi ollut moittimista - vaan lajin profiilia yleensä. Entteriä on vaan niin nopea painaa ennenkuin on omaa tekstiänsä kunnolla lukenut...

Villelle muistinvirkistykseksi että Suomen ensimmäisessä CC-kisassa Jämsän Himoksella oli myös aika-ajot ja sen mukainen lähtöjärjestys ja myös tuo mönkkärin ohiajo. Sama taisi olla vielä toisenakin vuonna. Tämä ei kuitenkaan ole enää mahdollista suurista osanottajamääristä johtuen, sillä reitti kuluisi ihan kohtuuttomasti jo ennen varsinaisia kilpailuja ja samoin venyisi kilpailuaikataulut. Ja myös tästä lähtötavasta saatiin runsaasti valituksia, kun ero ensimmäisen ja viimeisen lähtijän kohdalla venyi liian pitkäksi.

CC ei ole mikään uusi suomalainen keksintö. Eli kopioikaamme rauhassa lajin tyypilliset säännöt ja lähtötavat ulkomailta: yhteislähtö sammutetuin moottorein. Merkistä pelit soimaan. Se miten porukat pannaan riviin sitten voi vaihdella mutta tyypillistä on se että järjestäjä katsoo ajajaluokitusta ja edellisten kisojen tuloksia. Mielestäni tärkeää on se että lähdetään riveissä yhteislähtönä jotta saadaan lajille tyypillinen lähtöhässäkkä aikaiseksi sekä \"palkitaan\" hyvät starttaajat. Toinen on sitten se että lähtöalueelle järjestetään ryysis. Eli paikalla pitää olla ajoissa jos haluaa hyvän lähtöpaikan. Tällöin se on itsestä kiinni minkä paikan haluaa. Nopeat syö hitaat. Kannatan kuitenkin karkeaa ajajaluokitukseen liittyvää