honda cr,valopuola ja ongelma
elikkäs tuli hetken tauon jälkeen hankittus kuntopyöräksi tuollainen 89 vuotinen 125cc cr honda, juu tiedetään ettei ole tuorrein mahdollinen mutta sopi budjettiin. ja moitteetta pyörä on pitkään perushulloilla toiminutkin. nyt ongelmana on että kesken ajon loppui kiertäminen,toimii kuten suutin olisi reilusti iso ja pintakkasulta tuppia nurin vetäessä booa eli tuntuu taas ettei saa tarpeeksi soppaa. ensimäiseski tietenkin syytin asennettua valopuolaa mutta virtapuolen palautus normaaliksi ei auttaunut,valopuolan(moni firma myy samaa puolaa) ohjeet neuvoivat poistamaan pienemmän systys käämin ja korvaamaan valopuolan sillä, hieman toki arvelutti. varsinkin kun cdi boxille menevä sinen johto käskettin jätää pois. ei siinä pyörä toimi reilun tunnun kyllä mainiosti valopuolan kanssa mutta tuli mieleen mahdollisuus jotta olisiko silti jotain hajonnut. nyt on käyty läpi, tulppa (useakin)imuvuodot, läpät,kaasutin,tulpan hattu ym kaikki muukin mahdollinen, männälläkään ei ajotunteja ole kymmentä enempää ja sekin lähinnä kannon kiertoa, pyörä lähtee nöyrästi käymään parilla potkulla ja puristuksia on.
ei ole ensimäinen pyörä mitä tullut rassattua, tosin edellisen 70 luvun laitteitta (rm 400,ktm 175) jopa vanhempien kuskien muistama sadan vapaan sach:in vaihteisto saatu toimimaan, kysymys lähinnä onkin onko kellään kokemusta tuon ikäluokan honda (86-89) virtavehkeiden kanssa temuamisesta, samat ovat käsitääkseni myös 250cc ja 500cc pyörissä, tahi valopuolan asentelusta tuollaiseen.
vnahemmissa suzukeissa oli ainakin ylä ja ala kierrosten käämit erikseen ja vian haku oli jonkin verran helpompaa.
kaasuttimen säätöjäkin koeteltu mutta vika tuntuu sitkeästi pysyvän
jos jollain on nurkissa tuollaiseen virtavehkeitä tai edes sytkänpohjalevyä jossa ehjät jengat niin kiinnostaa.
paljon asiaa mutta toivattavasti jotenkin luettavissa
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
muutama kirjotus virheen paholainen tuonne eksyi.. pahoittelen, tarvinnee palata kymmensormi järjestelmään. yksi tekee yhdeksän lepää
oletko tarkastanut että pakoaukonsäädin toimii ja ettei änkkärissä ole huiluputki poikki jolloin putki on \"tukossa\".
no ainakin pakoaukon säädin liikkuu, änäri onkin vielä tarkistamati. tuo booaus loppuu kun vetää ryyppyä päälle, eli sopan puutteesta kielisi alapäässä,yläältä taas röpeltää minkä kerkiää. mutta toisaalta taas mieluusti vikaa lähtee hakemaan sieltä missä muutoksia on viimeksi tehty. nyt on tilattu lisää suuttimia, saadaan ainakin tuo kaasutin puoli eliminoitua vikalistalta.
jatkoin piruuttaan virtavehkeiden mittailuja, tuo pienenempi staattori osoittautui pimeänä olevaksi eli ollut ilmeisesti jonkin aikaa(?) ja taas toisaalta miksi se sinne on laitettu jos valopuolan valmistaja on sitä mieltä että toimii ilmankin, sääli kun brandilta ei saannu cdi boxiin mitään arvoja tai kytkentä kaaviota. ei ihan kokeilu mielessä raaski ainakaan uusia virtavehkeitä ostella, ennen kuin on täysin varma siiä puolesta.
niin ja tuo valopuola puola on electrexin valmistamana mallia l10
tuossa vielä linkki valmistajan ohjeeseen
http://www.electrexworld.co.uk/pdfs/L10fit.pdf
Tuon mallinen Honda ei pysty toimimaan kierroksilla ilman sitä pienempää puolaa.Yläkierroksilla kipinän energia tulee siitä.
Mulla sama pyörä, sama valopuola ja samantapaiset ongelmat. Homma lähti siitä että sänkicrossissa pyörä vaan yhtäkkiä hyytyi. Luulin että leikkasi kiinni, mutta männässä/pytyssä ei mitään jälkiä. Kone kasaan ja kokeilemaan, lähti käymään, mutta kävi vaivalloisesti. Tyhjäkäyntiä ei ollenkaan eikä ottanut kierroksia vaan pätki ja röpötti kuin olisi tulppa rikki.
Vika löytyi isommasta staattorin sytytyskäämistä (Käämilanka poikki). Tässä vaiheessa pyörässä oli siis alkuperäiset sähköt, isompi ja pienempi sytkäkäämi. Löysin motomasterilta täydellisen virtapääsarjan johon kuului valopuola ja iso sytytyskäämi. Pientä sytkäkäämiä ei siis pyörässä nyt ole.
Ensin ei tullut kipinää ollenkaan, mutta tönäisin vauhtipyörän ulkopuolella olevaa pulssianturia vähän lähemmäs, niin johan löytyi. Ja vahva kipinä tulikin. Kone lähti käyntiin ja toimii paikallaan moitteettomasti. Valopuola oli suoraan oikosulussa, keltaisen valojen virtapiuhan ja käämin liitoskolvaus otti kiinni pohjalevyyn. Pientä modaamista ja sekin toimii nyt. Pyörä toimii muuten hienosti, paitsi matalilta kierroksilta kiihdyttäessä booaa tai pätkäisee sytytystä hetkeksi. Tätä vikaa en ole vielä kerennyt edes tutkimaan. Voi kyllä johtua pienen käämin puuttumisesta, kun ennen sähköremppaa toimi täysin. Voisin piruuttani kokeilla liittää sen sinisen, nyt irti olevan johdon samaan valkoisen kanssa ja kokeilla auttaako mitään.
Kokeile sitä pulssianturin kääntämistä lähemmäs vauhtipyörää. CDI boxia ei manuaalin mukaan pysty ainakaan yleismittarilla testaamaan.
Isompi puola on tarkoitettu käyntiin lähtöön ja matalemille kierroksille(esim 8trpm)asti koska siinä on enemmän lankaa ja energia riittää kipinälle.Sitten kesken pelin ruvetaan energia ottamaan pienemmästä käämistä(esim 8trpm->)Jos pienemmän käämin poistaa ja johdot jää irti pyörä ei voi toimia korkeilla kierroksilla.
eli jos tuo pienenmpi on kierroksille niin tuo valopuolahan on täyttä kusetusta...kieltämättä itseä kyllä oudoksutti jättää tehtaalla laitettuja osia pois. no ompahan satasen edestä kokeilua kantapään kautta
tosin ihmetyttää sekin että pyörä kuitenkin jenkasi moitteetta sen puolitoista tuntia. täytyy etsiskellä ehjä tuollainen pinenmpi puola, tai käämiä tuo uudestaan, on aivan täysin mykkä ja joskus näköjään hieman korjailtukin.isompi on uusi, tai ainakin uuden kankea.
kävi myös mielessä että sovittaisi kummankin puolan vierekkäin, jos syyksi paljastuu tuo valopuola, tosin tuo valopuola on sen verta paksu että tarvitsisi käämiä ohuemman sydämmen päälle, mutta vaikuttaako taas valotehoon? liian pitkä aika sähköopin tunneista eittei jaksa muistaa. entä käämiä yksi isopuola eli molemmat samaan runkoon toki välissä eristäen ?
Jaa a. Mitä enemmän kierroksia lankaa puolan ympärillä, sitä suurempi jännite ja virta. En tiedä toimiiko jos käämii 2 samaan runkoon. Ei ole ainakaan tullut vastaan missään semmosta. Jännä että mulla sitten toimii korkeillakin kierroksilla, vaikka on siis tuo valopuola kiinni.
sama homma itselläkin ainakin sen reilun tunnin, tosin tuli tuosta oittisen ehodtuksesta mieleen että olisiko itsellä rasittanut liikaa jotain paikkaa pienemmän käämin puuttuessa.... mutta ilmeisesti tuo käämi ei ole toiminut koko aikana mitä pyörä on ollut nyt juhannuksesta asti ja ajotuntejakin on kertynyt, ilman perushuolotoja kummalisempaa remontointia. ja puhtaasti on tähän asti jengannut ylös asti. en moiti oittisen teknistä tuntemusta ainoastaan ihmettelen.
no tarvinnee vielä käydä läpi kaikki mekaaniset paikat, tosin jos joltain nurkista löytyy tuollaiseen kohtuu hintaisen virtavehkeet, käämit tai pikkupuola niin voisi kokeilu mielessä ostaa pois, uusia ei pelkän kokeilun takia raaski hommata, tosin kyllä tuon pikkukäämin iltavuorossa voisi sorvissa käämiä mutta oma touhunsa on siinäkin, kuoren rassasin irti ja paikatulta kohdalta oli josksu joku pyyhkäissyt aika syvänkin kolon.
Rupesin tuolla itsekin miettimään omia ja teidän kirjoituksia ja luulin keksineeni niihin ratkaisun..Isompi puola on mukana koko kierrosalueen,mutta pienempi otetaan vielä avuksi kesken pelin(esim siinä 8trpm.)Puolassa on mahdollista muodostua ns. kyllästyminen kun sitä rasitetaan,kuumenee ja se vanhenee kauan käytettynä.Tällöin sen energiantuottokyky heikkenee ja siksi tarvitaan avuksi \"tuore\" käämi pelastamaan kipinän energiatarve...Omat kokemukset toimimattomuudesta on jääradalta,jossa hondan ennätyskierrokset ajossa 6 vaihteella oli muistaakseni 14200rpm.
Käämin päälle pystyy käämimään paksummalla langalla niin paljon vaan kun mahtuu..Näin saa valot katsastajaa ja polliisia varten.Jos toimintaongelmia tulee niin valokäämin napaisuus käännettävä toisin päin siis maa vaihtaen.
yleensä nämä jutut jäävät kesken tai ainakaan loppuratkaisua ei foorumille asti saada, nyt pyörä toimii moitteetta(ainakin vielä)se missä vika oli en tiedä. tuli iltapuhteena purettua tuo moottori, nyt on vaihdettu molemmat kampiakselin stefat, pakoaujon säädin purettu ja puhdistettu, läpät purettu ja puhdistettu,joka väliin uudet tiivsteet joihin pintaan vielä hienoinen kerros tiiviste massaa, uusi tulpan johto sekä hattu, kaikki liittimet läpi kertaallee crc:n kanssa,sekö lykätty mangeeton ulkokehän anturia hiemna lähemmäs vauhtipyörää, kaasutin hinkattu joka reijästä puhtaaksi sekä liuotteltu kaasuttiemn puhdistus spayllä. eli samat paikat mitkä aikaisemmin mutta nyt vimosen päälle puhtaaksi hinkaten eikä pelkkä paineilmalla puhdistelu. änäriin tuli laitettua samalla uudet villat kun kerran purki. sekä vaihdeltu suuttimia, nyt kun sai laajemman nipun kiitos aj biken nopean ja hyvä palvelun, ei tarvinnut odotella 4-5 viikkoa niinkuin monessa paikassa uhkailtiin. tyhjäkänti suuttimeksi vaihtui kokoa 80 edellinen 65. pääsuuttimeksi 160 edellinen 170,sekä neula ylimpään asentoon. nyt vetää alhaalta asti komiasti ja kiertää loppun asti valopuolan ollessa paikallaan. 170 kokoisella pääsuuttimella lähti vasta 3 vaihteella kiertämään, nyt on tulppa terveen ruskea tunnin ajon jälkeen ja savuttaa tasaisesti koko kierros alueen. ohjekirjan arvoon verrattuna bensan pinta oli hiemankorkealla mutta toisaalta kun kaasari ei kuse niin olkoot.... luokkaenduroon oli tarkoitus tuolla vuoden alusta lähteä rypemään, toivotaan että toimii sinne asti.
edelleenkin jos jollain on tuollaisen pyörän ehjä sytkän pohjalevy niin voin ostaa pois kulkesimasta...