Mitä kuuluu Kymiringin MXGP-radalle?

Kuva
Jani Hovi
Kymiringillä pitäisi ajaa elokuun puolessa välissä motocrossin MM-osakilpailu. Me selvitimme, mikä tilanne on tällä hetkellä.

Suomen Moottoriliiton hallituksen puheenjohtaja ja Kymiringin MXGP:n kilpailunjohtaja Erkki Heikkinen vieraili tiistaina illalla Kymiringin alueella tarkastamassa motocrossradan tilannetta. Samaan aikaan paikalla oli myös kilpailun ratamestari, sekä kilpailun promoottorin Lahti Eventsin edustaja. Pitkän linjan motocrossmies Heikkinen oli tyytyväinen itse rataan.

- Viime vuonna motocrossrata kaivettiin auki 80-100 cm syvyydeltä ja se täytettiin seulotulla hiekalla. Hyppyreiden kohdille laitettiin maakasat, mutta niitä ei ole vielä varsinaisesti tehty muotoonsa. Itse olen hyvillä mielin radan suhteen ja kun keskustelin siitä ratamestarin kanssa, hän kertoi, että rata itsessään vaatii vielä parin viikon työt, jonka jälkeen se on ajokunnossa. Rata-alueelle tuotiin jo viime kesänä starttipuomi, joka on vain kasausta vaille valmis, Heikkinen kertoi.

Heikkisen mukaan rata on tarkoitus tehdä valmiiksi heinäkuussa, kun itse MXGP-kilpailu ajetaan elokuun puolessa välissä. Itse motocrossradan tilanne näyttää siis hyvältä, mutta mikä on Kymiringin varikon tilanne?

- Tällä hetkellä työt varikolla ovat keskeytyneet. Tämä tarkoittaa sitä, että varikon vesi- ja sähkötyöt ovat kesken. Minulla ei ole tietoa, millaisella aikataululla ratayhtiö tekee asiat loppuun. Viime kesänähän tilanne oli sama ja silloin meillä oli tarkoitus tuoda paikalle väliaikaisratkaisut, kuten esimerkiksi aggregaatteja. Niillä olisimme saaneet homman toimimaan, mutta silloin koronan takia kisa oli pakko perua, Heikkinen jatkaa.

Yksi varikoilla liikkunut huhu on, että tiimit eivät ehdi Kymiringiltä seuraavan viikonlopun kilpailuun Ranskaan. Tämän takia kilpailun järjestäjät ovat yrittäneet neuvotella, että sunnuntaina illalla Suomesta Saksaan lähtevää lauttaa pystyttäisiin viivästyttämään muutamilla tunneilla, mutta tiettävästi tämä asia ei ole onnistunut. MM-sarjan promoottori ei näe tätä asiaa kuitenkaan ongelmana, kuten moni muukin on miettinyt.

- Keskustelin aiheesta Lahti Eventsin projektinjohtajan Markku Vihtilän kanssa. Hän kävi asiaa läpi MM-sarjan promoottorin Infront Moto Racingin kanssa. Asiaa oli kummasteltu ja kerrottu, että heidän porukkansa purkaa kisapaikalta kaikki rakennelmat ja he ehtivät siitä huolimatta hyvin Ranskaan seuraavaan kisaan, jossa he taas pystyttävät ne, Heikkinen päätti.