Päivä käyntiin Vantaalla

Teksti
Harri Kullas oli odotetun ylivoimainen MX1-luokan avauserässä.
Kuva
Jani Hovi
Motocrossin SM-sarjan tämän kauden viimeinen osakilpailu on käynnissä Vantaalla ja päivän ensimmäiset erät on nyt ajettu.

Päivä käynnistyi MX2-luokan ensimmäisellä erällä. Kun puomi kaatui, parhaan startin otti Sampo Rainio perässään Kasper Kangasniemi, Matias Vesterinen, Joni Mäkelä ja Nestori Tolvanen. Kun kolme kierrosta oli täynnä, jatkoi Rainio kärjessä, mutta Vesterinen nousi kakkoseksi ja lähestyi Rainiota. Kangasniemi jatkoi kolmantena, Mäkelä neljäntenä ja viidenneksi oli noussut Ville Meisola. Pari kierrosta myöhemmin Meisola tippui pois kärkiviisikosta ja tilalle nousi lähdössä hieman epäonnistunut Mauno Nieminen. Niemisen nousu jatkui, kun hän nousi jo neljänneksi, ottaen seuraavaksi kohteekseen kolmantena olleen Kangasniemen. Pitkään ei mennyt, kun Nieminen nousi jo kolmanneksi ja seuraava kohde olikin jo toisena ajanut Vesterinen. Kangasniemen vauhti puolestaan alkoi hiipua ja nelospaikalle nousi Meisola.

Kun 11 kierrosta oli täynnä, oli Rainiolla jo turvallisen tuntuinen johto. Nieminen oli jo aivan Vesterisen tuntumassa, mutta sammutti pyöränsä ja tilanne kärkipaikoista rauhoittui. Kärkikolmikon takana käytiin tiukkaa kisaa nelospaikasta Meisola, Kangasniemen ja hyvin nousseen Aleksi Jukolan välillä. Kärjessä ei enää muutoksia tapahtunut, vaan Rainio otti avauserästä täydet SM-pisteet. Kakkospaikka vaihtui viimeisellä kierroksella kun Vesterisellä lipsahti pyörä nurin ja Nieminen nousi toiseksi. Meisola oli neljäs ja Jukola viides.

- Startti onnistui hyvin ja se auttoi. Sain hyvän rytmin päälle. Kaverit tulivat välillä aika lähelle, mutta sain kuitenkin kontrolloitua ajoa koko ajan. Rata on aika siistissä kunnossa, mutta varmasti se loppuvaiheessa kuluu aika lailla, Rainio kertasi avauserää.

Ei yllätystä

MX1-luokassa 24 kuljettajaa starttasi SM-pistejahtiin. Puomilta irtosi parhaiten Indrek Mägi. Seuraavina olivat Juuso Matikainen, Emil Silander, Karel Kutsar ja Valtteri Malin. Mägin ilo hyvästä startista oli kuitenkin lyhytaikainen, sillä mies lipsahti nurin ja joutui takaa-ajajan asemaan. Harri Kullas poimi nopeasti edestään kuljettajan kerrallaan ja oli odotetusti kärjessä jo avauskierroksen täyttyessä. Seuraavan kierroksen aikana Kutsar nousi kakkoseksi ja Jere Haavisto kävi tiukkaa kisaa Matikaisen kanssa. Haavisto nousikin kohta kolmanneksi ja lähestyi Kutsaria. Seuraavaksi kärkijoukosta tippui pikku kaatumisen seurauksena Silander. Matikainen joutui puolestaan päästämään ohitseen Valtteri Malinin, joka oli tässä vaiheessa neljäntenä.

Kärjessä Kullas meni menojaan ja Kutsarin ja Haaviston erokin vaikutti aika selkeältä. Matikainen oli tukevasti neljäntenä, mutta viidennestä sijasta kisasivat Mägi ja Silander. Yhdeksännellä kierroksella Haavisto sortui isoon virheeseen ja tippui kolmospaikalta kuudenneksi. Kolmannellatoista kierroksella Silander nousi Mägin rinnalle ja saman tien ohi. Mägi antoi saman tien periksi ja tyytyi vain varmistelemaan hyvät SM-pisteet.

Kullas oli lopulta odotetun ylivoimainen. Toiseksi ajanut Kutsar hävisi 43 sekuntia. Matikainen oli kolmas, Silander neljäs ja Mägi viides.

- Lähtö oli ihan hyvä, mutta toisessa kurvissa ajauduin hiukan ulos. Mägi nousi johtoon, mutta kaatui kohta, niin sitten minä nousin kärkeen. Sain sen jälkeen ajaa omaa ajoani aivan rauhassa. Yllättävän isoa jarrupattia on tuolla radalla, samoin aika terävää reikää. Sama se on kuitenkin kaikille, Kullas totesi.

Menna hallitsi

MXC/A-luokassa saatiin mukaan lähes täysi puomillinen kilpailijoita, kun 37 kilpailijaa lähti mukaan erään. SM-pistejohtaja Saku Mansikkamäki lähti vetämään joukkoa perässään aika-ajon ykkönen Aaro Menna. Seuraavina olivat Rene Nyman, Topias Kontto ja Simo Koskinen.

Kolmannella kierroksella Menna nousi kärkeen ja alkoi tehdä hiukan eroa Mansikkamäkeen. Kontto oli noussut kolmanneksi ohi Nymanin. Pian Nyman joutui taipumaan myös Koskiselle ja viidenneksi nousseelle Iiro Tofferille.

Kärkikaksikko meni selkeästi muulta joukolta karkuun, samoin Mennan ja Mansikkamäen ero oli maalissa lopulta yllättävän suuri. Toisaalta Mansikkamäen johto pisteissä oli kuitenkin sen verran iso, että hänen ei ollut pakko edes ajaa voitosta, kakkossijakin riittäisi hyvin säilyttämään turvallisen pistejohdon. Kolmossijasta sen sijaan käytiin hyvä kamppailu. Kontto, Koskinen ja Tofferi ajoivat pitkään puolentoista sekunnin eroilla toisiinsa. Toiseksi viimeisellä kierroksella Koskinen nousi kolmospaikalle. Kontto oli maalissa neljäntenä ja Tofferi viidentenä.

- Nyt on tosi hyvät fiilikset. Annoin kaikkeni ensimmäisellä 15 minuutilla ja sitten vain varmistelin. Toisesta erästä haen myös erävoittoa ja katsotaan mihin se riittää, Menna pohti.

Tapahtumia riitti

MXJ-luokan startissa kärkeen nousi Miro Varjonen. Seuraavina olivat Hermanni Koskinen, Niko Hirvonen, Eelis Viemerö ja Aapo Lukkarinen. Koskinen nousi kuitenkin nopeasti Varjosen ohi ja alkoi tehdä saman tien eroa. Hyvin noussut Kasimir Hindersson nousi myös seuraavalla kierroksella ohi Varjosen. Viemerö jatkoi neljäntenä ja Hirvonen viidentenä. Kohta viitospaikan otti kuitenkin haltuunsa Heikki Vähäpesola.

Kuudennella kierroksella Hindersson kaatui ja aikaa meni sen verran, että putosi kakkospaikalta neljänneksi. Pari kierrosta myöhemmin Hindersson nousi Viemerön ohi kolmanneksi ja alkoi tavoittaa uudelleen Varjosta. Pari kierrosta myöhemmin Hindersson sai Varjosen kiinni ja nousi kakkoseksi. Samaan aikaan lipsahti Koskinen kärjestä nurin ja Hindersson nousi johtoon. Myös Varjonen ohitti Koskisen, joka jatkoi kisaa kolmospaikalla. Ei dramatiikka kuitenkaan vielä tähän loppunut. Seuraavaksi oli Varjosen vuoro pudota kakkospaikalta viidenneksi.

Hindersson ei enää kärjessä virheisiin sortunut vaan ajoi erävoittoon. Koskinen ehti maaliin toisena ja kolmanneksi ajoi Viemerö. Vähäpesola oli neljäs ja sarjan pistejohtaja Varjonen viides. Näin kärkikaksikon ero on vain kolme pistettä ennen sarjan päätöserää.

- Lähtö meni nappiin, ja nousin siinä kakkoseksi, mutta sitten kaaduin ja siinä tuli pari kuskia ohi. Sitten huomasin, että Hermanni (Koskinen) oli jossain kasassa. Lopun ajoin sitten sellaista rentoa, varmaa ajoa. Toivotaan, että tulee vielä vähän enemmän röykkyä toiseen erään, niin saa pomputella oikein kunnolla, Hindersson naurahti.