Hindersson vaihtoi nastarengaskelit Sardinian lämpöön
Lohjalaisen Järnefeltin koulun seitsemäsluokkalainen Hindersson piipahti vajaan parin viikon ajan ajoharjoituksissa Belgiassa ennen joulua, minkä jälkeen hän on viihtynyt Suomessa. Viime viikolla hän suuntasi Kim-isänsä kanssa kuljetusautokyydillä Etelä-Eurooppaan. Hinderssonit matkasivat Italiaan Sardinian-saarelle, missä käynnistyy motocrossin Italian talvikauden mestaruussarja 28. helmikuuta.
- Suomessa harjoitin peruskuntoa hiihtämällä ja juoksulenkeillä sekä ajamalla omalle pellollemme tehdyllä radalla nastarenkailla. Peltocrossi on tosi kevyttä. Syke ei juurikaan nouse. Rata ei kulu pattiseksi, ja siihen tulee vain tasaisia ajouria. Ajetaan kaasu pohjassa. Se on sellaista ajotuntuman ylläpitämistä, Kasimir Hindersson kuvailee.
- Odotin todella paljon Italiaan lähtemistä. Ajomotivaationi on kasvanut, koska olen joutunut odottamaan kesäkeleille pääsyä. Nyt alla on muutama ajopäivä minulle uusilla radoilla, ja fiilikseni on älyttömän hyvä. Radat olivat parina ensimmäisenä päivänä hieman kuraisia, mutta sitten jo kuivia. Alku meni lähinnä GasGas-pyörään totutellessa ja ihan vain ajotuntumaa hakiessa.
Hinderssonien on tarkoitus olla Italiassa viitisen viikkoa. Sardiniassa he saavat seuraa italialaisessa MGR-tiimissä ajavasta, Imatran Moottorikerhon Matias Vesterisestä, joka kilpailee Euroopan mestaruussarjan kovimmassa luokassa, EMX250:ssä. Ruokolahtelaisen, hallitsevan SM-hopeamitalistin lisäksi 15 asteen lämpötiloista etelässä nauttii naisten EM-sarjaan panostava, Hyvinkään Moottorikerhon Hanna Mertsalmi.
Italian, Iso-Britannian ja Euroopan mestaruussarjaa
Hindersson ajaa toista vuottaan 125-kuutioisella pyörällä ja edustaa Suomessa orimattilalaista Team Motopalvelua. Hänen uransa vahvana taustatekijänä jatkaa myös karjalohjalainen Mitas-renkaiden maahantuoja Motorengas. Uutena aluevaltauksena Hindersson kilpailee ensimmäistä kertaa Italian talvimestaruussarjassa, missä ajetaan Sardiniassa 28. helmikuuta ja 7. maaliskuuta. Mantereen puolelle siirrytään Mantovaan 14. maaliskuuta. Myöhemmin Hindersson nähdään ensi kertaa Iso-Britannian mestaruussarjassa, missä hän edustaa brittiläistä Moto X Change -tiimiä ajaen GasGas-pyörällä. Hindersson nähdään lisäksi EM-sarjassa EMX125-luokassa, mikä on kivikova 13-17-vuotiaiden luokka.
Hindersson ei saanut viime vuonna nuoren ikänsä takia kilpailla alle 20-vuotiaiden MXJ-luokan Suomen Cup -sarjassa, mutta tälle vuodelle alaikärajaa laskettiin 14 vuodesta 13 vuoteen. Hindersson pyrkii kilpailemaan MXJ-luokassa ja muutenkin Suomessa, mikäli hän vain kansainvälisiltä kiireiltään ehtii. Hindersson ajoi viime vuonna ensimmäisellä kaudellaan 125-kuutioisten pyörin kansallisen MX125-luokan MX-liigassa pronssille. Lisäksi Virossa kilpaileminen on suunnitelmissa aiempien kausien tapaan.
Hinderssoneilla on hyvät yhteydet Vesterisen edustamaan MGR-italialaistiimiin, mikä näkyy niin Sardinian- kuin koko Italian-reissulla. MGR-tiimin valmentaja opastaa myös Hinderssonia.
- EM-kausi käynnistyy näillä näkymin vasta elokuussa, joten tässä on hyvin aikaa harjoitella ja keskittyä muihin kisoihin. Italian talvisarja starttaa pian, mutta sen ajaminen vain tukee EM-kauteen valmistautumista. Kymmenen kärkeen sijoittuminen Italian kisoissa olisi hyvä suoritus, sillä vastassa on monia samoja kuskeja kuin EM-sarjan kärkipäässä.
- Nyt on kiva päästä treenaamaan Vesterisen ja Mertsalmen kanssa. Minun täytyy myös tehdä kouluhommia, koska kun ne on hoidettu hyvin, ymmärtävät opettajani ja rehtorini näitä minun treeni- ja kisareissuja.