Xenon valo
19.3.2007 - 21:02
|
Kirjoittaja: PEKKA RANTANENPyöränä mulla on 400 EXC -06 ja virta xenoniin (35 W) otettu suoraan pyörän akulta, mitään muutoksia virtapäähän ei oo tehty. Kuinkakohan kauan ajossa xenon palaa ennenkuin sammuu eli jännite putoaa alle 9 V. Uskoisin että moottori vielä tuolloin käy? Mittasin jännitteen akulta tyhjäkäynnillä kun xenon paloi, se oli 12,3 V. Kiitokset neuvoista etukäteen!
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: TIMO HARTIKAINENitellä juuri tuo kolvaus kikka jakso polttaa etuxenonia ja kypäräxenonia hyvin.
Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläJuu, tuolla Timon linkillä pitäisi kyllä onnistua. Kunhan katsot että juotokset ja hyppyjohdot on hyvin napojen välissä ettei ota vauhtipyörään kiinni. Ja juotokset hyviä etteivät irtoa ja eristetty, jottei oikosulkua tapahdu. No, se lienee itsestäänselvää. Jos öljynvaihdon aika ei vielä ole, niin pyörää kallistamalla saa magneeton kopan auki ilman että öljyjä tarvitsee laskea pihalle.
Ja se tasurin vaihto on sitten ehdoton, orkkistasuri ei pysty noin suuria tehoja päästämään läpi.
Olen pyrkinyt ajamaan valot päällä aina jottei tasuri/jänniteleikkuri tankin alla turhaan lämpiä päästäessään ylimääräisiä tehoja lämpönä ulos. Mutta ei akun kanssa ongelmia ole ollut vaikka välillä valot eivät palakaan, kun kotarin katkaisija toimii miten toimii... Mistä tulikin mieleeni, että märkänä tuo orkkiskytkin ainakin vuotaa sähköä, minkä takia akku saattaa tallissa tyhjentyä etenkin pesun jälkeen.
Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläYhdistät magneeton käämitykset sarjaan, irroitat käämien maadoituksen rungosta, korvaat tasasuuntaajan riittävän järeällä ja kytket valot ottamaan sähkönsä akulta. Jostain löytynee tarkemmatkin ohjeet. Hyvin on toiminut jo pitkään, ei mitään ongelmia. Ja sähköt riittää hyvin orkkis etuvaloon (35W) + kypärä-Xenon (43W) ja leditakavalo (~0W).
Kirjoittaja: TIMO HARTIKAINENkolvaat vaan siihe virtapaahan sellasen hyppylangan
http://trailtech.net/media/electrical/dc_conversions/ktm_dc_conversion…
tos taitaa olla jotain vinkkii
sit jaksaa polttaa lamppui mut pitaa ajaa valot paalla aina ettei akku keita.
ja jannittee saadin kantsii vaihtaa kans
Kirjoittaja: PEKKA RANTANENManu, mitä teit kun tasasuuntasit kaikki sähköt?
Kirjoittaja: HAKOLA MANUItselläni on vastaava viritys. Kun poltin vain yhtä Xenonia 35 W teholla, paloi lamppu 40-45 min matalahkoilla kierroksilla ajettaessa. Ilmeisesti tällöinkin kuitenkin oikea ottoteho on yli 40 W eikä 35 W. Xenon-polttimo ottaa 35 W ja loppu menee häviöihin.
Tasasuunnattuani kaikki sähköt, riitti lataus. Kahta 35 W xenonia ei kuitenkaan tällöinkään pysty koko aikaa käyttämään. Olen miettinyt josko kikkailisin vahvemman staattorin, paremman magneeton tms. kanssa vaiko en.
Joku oli ystävällisesti mitannut virrantuottokäyriä www.ktmtalk.com :ssa. Laita hakusanaksi "Modified Stators" ja pitäisi alkaa löytyä. Siellä ei ole vakiopyörän käyriä mutta se on DC-tuotoltaan vieläkin huonompi kuin kuvaajassa esitetty tasasuunnattu alin käyrä on.
Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläXenon palanee reilun tunnin, mikäli esim. starttia ei käytä ja alussa akku on täysi. Kyseinen pyörä latailee noin 25W teholla akkua, ja tuo 35W hakkurin ottoteho lienee ~42-43W. Pyörän käymiseen tuo akun varaus ei vaikuta mitenkään, pyörä käy vaikka akun irrottaisit kokonaan.