Xenon keulaan2-tahti kotariin vm-99 valkokilpi..

Kirjoittaja: jukka alalauriEli mitenkäs tää juttu menis jos kyseiseen pyörään laittas keulaan xenonin? Mitä kaikkea pitää muuttaa magneetosta juotokset yms? pyörässä ei ole akkua tällä hetkellä kun kaikki ns. ylimääräinen on riisuttu pois. Valot kumminki on. mut kun eei näe.

Pyörä on KTM egs250cc vuosimallia-museo eli-99 VK. eli sama kampe ku EXC.

-KIITONKSIA-

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläAkuttomaan, startittomaan kakstahtariin ei tarvitse tehdä magneetolle mitään, paitsi jos haluat ehdottomasti käytää runkoa maadoitettuna. Isompi tasuri vaan kiinni sellaisiin piuhoihin, joiden väliin jää koko magneeton käämitys, että saadaan koko sähköteho akun lataamiseen. Ja tasurin jälkeen akku, josta piuhat xenonille. Ja vielä, näin tehdessä et voi yhdistää mitään piuhoja runkoon, vaan joudut vetämään 2 erillistä piuhaa, sekä jännite että maapiuhat erikseen.

Kirjoittaja: Leonidas TsiopoulosMoi!

Tässä hyvä kuva...

http://www.bajadesigns.com/2005%20Web%20Site/PDF%20Files/BATREG3.pdf

Tee mitä toinen (alas) kuva näytää.

Tästä löytyy sopiva dc säädin ...

http://shop.emc24.fi/WebRoot/495016/shop_Productlist.aspx?id=495017&web…

(JÄNNITTEENSÄÄDIN, 4-johtoinen 81-616-1, Sähkökäynn. max 200W)

Pieni akku (1,3 Ah/h), kytkin ja sulake motonetista tai biltemasta.

Homma onistui hyvin Gassilla (Kiitos Timo Tähkäpäälle!)

Kirjoittaja: Leonidas TsiopoulosJarkko,

mitä voi tapahtuu kun käytän molemat johdot staatorilta (valkoinen ja keltainen) ja yhdistän ne tasurille (kuin kuvassa.. toinen keltainen johto tasurilta runkoon). Joku sanoi että näin staatori kuole mutta hän ei perustanut se. Gassi on ajettu muutamaa kertää noin ja eilen hid etuvalo ja hid kypärävälo toimivat hyvin. Staatori elää vielä...

Kiitos etukateen vastauksesta!

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläNo ainoa mikä tulee mieleen on, että jos käyttää koko käämityksen yhdessä pötkössä, voi virta kuormituksen kasvaessa nousta mitoitettua vähän isommaksi. Mutta ainakin kotarissa on näyttänyt toimivan hyvin.

Aloin asiaa muistelemaan nyt tarkemmin ja muistaakseni puuhasteluvaiheessa se herätti ihmetystä, kun oletin että staattori olisi maadoitettu keskeltä ja keltainen ja valkoinen piuha tulisivat käämityksen eri päistä. Näin ei kuitenkaan tainnut olla, vaan muistaakseni toinen pää käämistä oli maadoitettu ja toinen piuha tuli käämityksen keskeltä ja toinen päästä. Eli homma toimi hyvin, kun tasurin input-puolelta toisen keltaisen piuhan laittaa runkoon ja toiseen vetää staattorilta tulevaan käämityksen päästä tulevaan piuhaan, sitä en muista kumpi se oli väriltään. Homma kuitenkin toimii molemmilta, toiselta vain saadaan hieman isompi latausteho. Ei kuitenkaan merkittävästi, koska käämien pituuksilla ei ole mittausten mukaan kovinkaan isoa eroa.

Itse en jaksanut ottaa staattoria auki vaan päättelyt tein mittailemalla. Ja koko homman hoidin siten, että jätin alkuperäisen sähköpuolen ennalleen ja kytkin sen rinnalle isomman tasurin, jonka perään akun. Näin ollen ajovalot toimivat edelleen vaihtosähköpuolelta, mutta kun valoja ei polta, lataa rinnalle tehty uusi tasuri akkua isommalla teholla. Mutta tosiaan tämä kaikki muistin pohjalta monen kuukauden takaa, että ensin on parempi joko ottaa staattori näkyviin tai mittari käteen ja varmistua kytkennöistä.

Kirjoittaja: Leonidas TsiopoulosKiitos! Luulen että ymmärsin mutta haluan kysyä vielä kerran. En tehnyt mitään muutoksia staattorilla. Otin vain molemat virtajohdot (valkoinen ja keltainen) ja yhdistin ne tasurin keltaiseen johdoon. Toinen tasurin keltainen johto runkoon. Latausvirta akulla kun hid palasi ja pyörä toimi noin tyhjäkäynillä oli tasa 14V. Tuleko ongelma staattorillä? Jos tule kohta sitten voisin helposti ottaa pois systemista se valkoinen johto...

Löysin myös tämä linkki missä suositelaan yhdistää ne virtajohdot KTM:ssa (2T - 2K3) parantaa valon teho kun käytetään Osramin 65w lamppu. Eli, ei pitaisi tulla ongelma.

http://www.pmxtec.com/prod08.htm

Ymmärän että ongelma tule jos teen semmonen johto yhdistyksen ja kelluva juttu staatorilla on tehty.

Kiitos taas keskustelusta!

Kirjoittaja: Leonidas TsiopoulosMoi!

En tiedä jos tule ongelma staattorilla tai ei, mutta pieni lampu toimi kun pistin sen kahden virtajohdon välissä. Nyt käytän vain yksi virtajohto (keltainen) ja latausvirta akulla on vielä parempi (14.40 - max14.70V) kun etuvalo palaa.

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläNäin vähän ajattelinkin. Jos yhdistät molemmat staattorilta tulevat piuhat samaan, on piuhojen välinen käämin pätkä vain oikosulussa. Näin ollen kun yhdistät vain käämin päästä tulevan piuhan, saat isomman lataustehon.

Voit toki yrittää vielä millaisen lataustehon saat, kun pistät vain valkoisen kiinni... se kummalla saat paremman tehon, on käämin pään piuha, ja sen voinet jättää kiinni.

Pitää toki huomata, että tasuri myös rajoittaa jännitteen jollekin maksimitasolle... eli akkua pitää kuormittaa riittävästi mittausta tehtäessä, muuten saa saman tuloksen molemmista piuhoista, koska kummankin teho riittää kyseiseen kuormitukseen ja ylimääräinen teho häviää tasurilla lämpöhäviöinä.