WR250f koneremppaa
Kirjoittaja: Juha MykkänenPyörä siis 03¤ mallia ja ollut kohtuullisen vähällä ja rauhallisella ajolla, joten tekeillään vasta ensimmäinen remontti koneen puolelle. Pari kysymystä nousi pintaan konetta purettaessa: onko pakopuolen nokka-akselin laakeri irroitettava? Näytti olevan kiinteä mutta voiko se olla niin typerästi, että joutuu uusimaan koko nokka-akselin?
Nokkaketju näytti olevan jonkin verran venenyt, ei siis sen kummempaa kyseltävää. Se menee vaihtoon.
Mäntä ilmeisesti menee vaihtoon, pitänee mitata se vielä.
Ja vielä asia, joka askarruttaa ehkä eniten. Kiertokankea heilutellessani huomasin juuri ja juuri havaittavaa klappia pitkittäissuunnassa. Voiko kankeen vaihtaa vain uuden alapään laakerin(vai onko siellä liukuholkki) vai pitääkö ostaa kokonaan uusi? Kestääkö kirtokanki normaalisti pidempään kuin mäntä vai meneekö ne suunnilleen yhtä aikaa vaihtoon? Jos pitää alkaa sitä kiertokankea uusimaan niin sitten tietenkin uusin samalla petilaakeritkin.
Myös neuvoja ja niksejä voi kertoa hommaan liittyen!
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Juha MykkänenRahina kuului siis silloin, kun nokka-akseli oli kädessä ja pyörittelin sitä siinä.
Kirjoittaja: Juha MykkänenNiin ja unohtui mainita, että nokka-akselin laakeri piti pahaa rohinaa ja siinä tuntui selviä pykäliä. Onko normaalia, että menee näin nopeasti vaihtokuntoon?
Kirjoittaja: TIMO AALTONENkiertokangen alalaakerin voi vaihtaa... ja koneeseen kannattaa vaihtaa myös kytkin ja vetoakselin laakerit kun se kerran auki on.. nokka akselin laakeria ei valitettavasti voi vaihtaa.. siis pelkästään .. nokka ketju kannattaa vaihtaa n.20 tunnin välein.. ettei kampuran ratas kulu..
Kirjoittaja: Anssi LehtinenNoi nokka-akselien laakerit kestää yleensä "ikuisesti", ainakin paljon kauemmin kuin kampurassa oleva nokkaketjun ratas. Kannattaa ainakin vaihdonkin jälkeen tarkistaa, että voitelu pelaa. Kuuluiko rahina siis kun nokka-akseli oli kädessä ja pyörittelit sitä?
Nokka-akselit leikkaavat kanteen kiinni helposti, jos ne niitä paikallaan pitävät satulat on vedetty porvoon mitalla momenttiin, kannattaa ainakin kokeilla, että pyörivät herkästi sen jälkeen kun ovat kiinni.