WR250f koneremppaa
Kirjoittaja: Juha MykkänenTuli näköjään vahingossa laitettua tämä aihe tonne yleistä osiolle mutta laitetaan nyt tännekin.Pyörä siis 03¤ mallia ja ollut kohtuullisen vähällä ja rauhallisella ajolla, joten tekeillään vasta ensimmäinen remontti koneen puolelle. Pari kysymystä nousi pintaan konetta purettaessa: onko pakopuolen nokka-akselin laakeri irroitettava? Näytti olevan kiinteä mutta voiko se olla niin typerästi, että joutuu uusimaan koko nokka-akselin? Laakeri nimittäin pitää ikävää rahinaa ja siinä tuntuu selviä pykäliä, kun nokka-akselia kädessäni pyörittelin.
Nokkaketju näytti olevan jonkin verran venenyt, ei siis sen kummempaa kyseltävää. Se menee vaihtoon.
Mäntä ilmeisesti menee vaihtoon, pitänee mitata se vielä.
Ja vielä asia, joka askarruttaa ehkä eniten. Kiertokankea heilutellessani huomasin juuri ja juuri havaittavaa klappia pitkittäissuunnassa. Voiko kankeen vaihtaa vain uuden alapään laakerin(vai onko siellä liukuholkki) vai pitääkö ostaa kokonaan uusi? Kestääkö kirtokanki normaalisti pidempään kuin mäntä vai meneekö ne suunnilleen yhtä aikaa vaihtoon? Jos pitää alkaa sitä kiertokankea uusimaan niin sitten tietenkin uusin samalla petilaakeritkin.
Myös neuvoja ja niksejä voi kertoa hommaan liittyen!
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Anssi LehtinenSe nokkaketju muuten maksaa muutaman kybän ja vaihtuu vauhtipyörän(flywheel, siis se limppu kampuran päässä) ja toisen nokka-akselin irrottamisen jälkeen helposti. On se automaattikiristinkin tietty hyvä lukita ensin olemaan kiristämättä.
Kirjoittaja: TIMO AALTONENtuosta nokkaketjun vaihto välistä vielä.. pääsääntönä voisi sanoa että kisa kuskit (eli lörö auki porukka) kannattaa vaihtaa jopa 10 - 15 tunnin välein..ja harraste kuskit harvemmin mutta sekin on totta että eihän se ketju rikki mene mutta kuluttaa kampuraa
Kirjoittaja: Anssi LehtinenNe venat on tehty niin että lautanen voi katketa irti varresta. Tuota väsymistä ei ihan kotikonstein mitata. Jousikin voi paukahtaa poikki, niiden kuoleentumisen voi tietty mitata jos huvittaa.
Kirjoittaja: Nikkanen EeroNyt kylläs aikatavalla särähti korvaan toi nokkaketjun vaihto!
20h tuntus tosi vähältä.Tietty pitää ottaa huomioon pyörän käyttö.Jos huippukuski ajaa 20h torvi auki ,välikaasumies nimensä mukaan,tai kuten meitsi,hieman pintakaasua isommalla hipsutellen.Mutta eikö jaappanian inssi osaa tehdä vahvempaa ketjua?(Toyota "lupaa" uusille autoille eliniän kestävän nokkaketjun=n.500oookm)Okei ymmärrän kyllä käyttöeron,mutta silti...
Muuan juttu kulki kylillä niin,että turvajoukoissa palvellut kaveri ajoi 450cc Kotkalla 12ooo km ilman murheita,mutta halusi koneen avattavaksi.Kaikkien mittausten jälkeen koneeseen vaihdettiin 2 laakeria ja männänrenkaat.Oisko sittenkin merkeissä eroja?
Lehti (ko) vois tehdä,jos rahat riittää,testin jossa pyöriä ajetaan suunnilleen samalla tavalla vertaisesti aina tulevaan seuraavaan vikaan saakka.Niin pitkälle kuin kulkee ja sitten korjaus.Ois kiva seurata mitä mistäkin ensimmäisenä rivahtaa.Uutta osaa ja taas menoxi.Todellinen kestotesti ja samalla vertailu varaosahinnoitteluun.
Oli miten oli,niin hyvää joulua ja menestystä uudelle vuodelle,joka uusien enskatiimien suhteen ainakin vaikuttaisi edellisiä vieläkin mielenkiintoisemmalta.
Kirjoittaja: Juha MykkänenMikä siinä muuten on, että pitäisi ne venttiilit vaihtaa, jos niissä ei mitään vikaa tunnu olevan? Voiko siitä olla seurauksena jokin iso_täystuho? Ihmettelen vaan, kun venttiilivälyksiä ei edes ole tarvinnut koskaan säätää. Luulisi, että silloin venat eivät voi olla kovin kuluneet?
Kirjoittaja: TIMO AALTONEN no jos ajattelee taloudellisesti niin eihän sitä kannata kokonaan aina vaihtaa maksaa n.478 euroa mutta jos se ratas on kulunut niin limppukin pitää vaihtaa niin silloin on jo melkein halvempaa vaihtaa koko mötikkä.. kiertokanki, limppu, laakeri ja tappi maksaa n.400 euroa ja työt pääle jos ei itse pysty tekeen niin on halvempi vaihtaa koko mötikkä .. ei halpaa vaan halvempaa.. eikä mulla mitään rahaa oo eikä yamahaakaan..
Kirjoittaja: enskahemmo
Kirjoittaja: enskahemmoMulla on samanlainen tapaus. 250 jammu 03. Kanssa vähäistä rauhallista ajoa kerran viikossa tunnin verran . Kaikkiaan varmaan 90 h about. En ole mitään koneelle tehny. Alkoi huolettaa toi nokkaketju, jos mulkiin on se kampuran ratas jo pilalla. Alkaa olla aika avata kone. Aloin vaan laskee kuluja. Jospa menee se nokkakin. Mäntä 100, kampura 480, nokkakseli 200, venttiilit 300,runkolaakerit 90, muut laakerit 80, nokkaketju 50 yhteensä 1300.
Kytkimessäkin on jotain häikkää, mitä levyt mahtaa maksaa? 100??
Iskarikin pitää huoltaa 60, etupään öljyt 20, jarrupalat on loppu 40, takalevy kulunut 80.
Ketjut ja rattaat menee muutaman kerran vielä 100 +60 Ja renkaat on finaalissa jo nyt 200.
Yli 2000*eur*, yhteensä Ja sitten työt, öljyt ym
Fillari on kuitenkin ehjä, kaunis, hienoja tarroja tosi paljon.
Sais varmaan helposti myytyä. Jos sais siitä 5000 ja remonttirahat päälle. Taitaa tulla uusi mopotin talliin kunhan vuosivaihtuu. Ja siinä onkin kaikki uutta, takuulla. Taitaapi olla totuus, ettei noita juuri kannata korjailla. Laitanpa heti palstalle.
Kirjoittaja: SAMU LEHTINENTimo Taitaa olla rahamiehiä, kun vaihtaa kampuraa tuosta vain noin ;-)
Kirjoittaja: Anssi LehtinenNiin, onhan tolla kampuralla (sis. kiertokangen) hintaa lähes 200 taalaa, eli tänne raijattuna voi päästä luokkaan 300 egeä. Jos huvittaa ajaa niin kauan että mopo hajoaa käsiin niin siitä vaan, halvalla ei kisapyörän kanssa pääse (maksat joko uuteen vaihtamisesta tai osista).
Kirjoittaja: TIMO AALTONENno terve taisin jo kerran tämän kirjoittaa mutta silloin oli vähän hoppu.. nokka akselin laakeria ei siis pysty erikseen vaihtamaan mutta ei niitä kyllä juuri ole hajoillut..mutta jos nyt niin on käynyt niin se nokka maksaa n.200 euroa nokkaketju kannattaisi vaihtaa hieman useammin esim. harrastaja käytössä nokkaketju n. 20 h mäntä 75/renkaat ehkä 35 h mutta mäntä nyt ei kuitenkaan ole välttämättä se eka osa mikä kuluu ja pitää vaihtaa. kanki n.100h. venttiilit kannattaisi vaihtaa 100-150h välillä..
kangen voi vaihtaa ..mutta jos kampuran vetoratas on kulunut niin helpoin on vaihtaa koko kampura .. ja kun kerran sulla on kone auki niin kannattaa vaihtaa myös veto ja kytkin akselin laakerit.. ja tietysti petilaakerit..