VESANEN

miks et tullut sunnuntaina kisoihin?

Kirjoittaja: Tommi KivimäkiOnneksi tässä asiassa on järki voittanut ja jos on yli -15 pakkasta kokoontuu tuomarineuvosto päättämään asiasta. Itse en näe järkeväksi ajaa yli -20 asteen pakkasessa ensin ek:lla hikiseksi, sitten pitkä asfalttisiirtymä perään, ja taas ek. Päisi on tietysti poikkeus koska kisa on 3 päiväinen.

Kirjoittaja: Joopa joo. Menee kohta ameriikan malliin. Pitää olla asianajajat jokapojalla, ja raha
ratkaisee ja rankaisee.

Kirjoittaja: Jan F.Laine, jaa mä kun luulin et tää oli beach volley foorumi ;o) mites sitten tehdään niille jotka tulevat tuntia ennen kisaa vonkumaan, mie haluun ajaa! ei niitäkään sitten löydy kisaohjelmasta? mutta tosiaan nuo kilpailuista pois jäämiset ilman kunnon syytä on vähän ikävää.. ihan hyvin voisi maksun suorittaa samalla kun osallistuu kisoihin ja järjestäjällä olisi sitten oikeus olla palauttamatta rahaa takaisin jos ei ilman hyvää syytä saavu paikalle, eikös? (Raittila?)

Kirjoittaja: Sami SundholmTosta ilmoittautumisen etukäteen maksamisesta. Sitä on käytetty jo useamman vuoden esimerkiksi PÄITSILLÄ. Tosin päitsin ilmoittautumismaksu onkin porrastettu ilmoittautumisajankohdan mukaan (katsokaa lisämääräys). Sieltäkin rahat saa takaisin vain jos on todella aiheellinen poisjäänti. Mielestäni tämä systeemi voitaisiin ottaa kaikkiin kisoihin systeemiksi. Töitä se kyllä lisää järjestäjälle,kun pitää palautella rahoja poisjääneille, mutta kyllä se panee kuskit harkitsemaan miksi jäädä pois.

Kirjoittaja: Markku NissiläOlen, kuten moni moni muukin moottoripyöriä ja mp-kilpailuja rakastava, ajanut kilpaa ja sen jälkeen tuntenut velvollisuutena olla järjestämässä kisoja. Ajajana jokainen markka on tarpeen. Järjestäjät eivät valitettavasti ole markkinoinnin ammattilaisia, vaan kerholaisia jotka haluavat, että kisoja ylipäätään on. Kukaan ei halua kenellekään kilpailukieltoja, mutta kun monen kilpailun budjetista iso osa on osallistumismaksuja. Sitten porukka jättää mitään ilmoitamatta saapumatta, niin miten tällaisia kisoja, joissa ei edes käsiohjelmat pidä paikkaansa voisivat edes ammattilaiset markkinoida. Ei tällaisia kisoja kukaan jaksa kauan olla järjestämässä. Ei haukuta enään toisia. Jarppa ehdotti, että ilmoittautumismaksu maksettaisiin etukäteen. Autopuolella tuo on käytössä? Tunteeko joku asiaa tarkemmin, eli onko se reilu systeemi sekä kilpailijalle, että järjestäjälle?

Kirjoittaja: M. LaineKun näyttää siltä että liikkuu hieman vääriä käsityksiä kommenteistani niin korjaan tässä niitä.


Timppa: pipo päässä pakkasella, se vois auttaa sullekin ettei tule vilu. ;o)


Ne jotka mut tuntee, niin tuskin mua hirveen ryppyotsaiseksi voi sanoa. Tämä on minulle 25. vuosi kun ajan moottoripyörällä, josta seitsemän ensimmäistä vuotta meni harjoitellessa. Kilpailuja on kertynyt jo 432. Ei hirveen vähän alle kolmekymppiselle, joka on ajanut pääsääntöisesti kisoja vain Suomessa. Jos olisin ottanut asiat liian vakavasti niin loppu olisi tullut jo monta vuotta sitten, harrastuspohjalta minäkin ajan ja vain siksi että ajaminen on hauskaa. Lajeja on tullut ajettua motocrossia, enduroa, maarataa, speedwaytä, jäärataa ja treenimielessä trialiakin. Kaikki on omalla tavallaan hauskoja lajeja, ja koska olen ollut myös järjestämässä näitä kisoja, tiedän myös miltä järjestäjistä tuntuu. Haluan kehittää moottoripyöräilyä sekä ajajien että lajien kannalta yleensä, joten jos ilmaisen mielipiteeni niin uskon siihen että se myös edistää mp-urheilua.


Töffe: Toi ei ole mikään peruste olla antamatta rangaistuksia kuljettajille jotka eivät noudata sääntöjä. Suurin osa jääratakuskeista ajaa jotain muuta kesällä, ja uskoisin että se on pois myös niistä jos rapsahtaa kilpailukielto päälle. Kilpailukielto ei ole lajikohtainen, vaan koskee kaikkia SML:n alaisia lajeja, joten jos mokaat jäällä, niin et aja myöskään crossia tai päinvastoin. Kuten sanoin, liitto päättää noista, mutta ajaja itse voi vaikuttaa siihen tuleeko aihetta sellaisia rangaistuksia langettaa. Itse toivon että ei tarvitse, lajiin katsomatta.


Jan F.: miten olis beach volley Karibialla? Kuulostaa ihan sun lajiltasi. ;o)


Tuo etukäteen maksaminen on ihan hyvä idea toisaalta, joskaan se ei takaa tulevaisuutta. Jos kuski päättää että okei, maksoin tuon mitättömän 60mk/80mk, joten ei mun pakko sinne kisoihinkaan ole mennä kun on pakkastakin. Tää ehkä varmistaa sen että se kilpailu menee järjestäjälle nollabudjetilla, mutta entä yleisö joka on tullut sinne kärvistelemään 20 asteen pakkaseen. Ei kai nekään halua katsoa kun rataa kiertää kaksi kuskia eri puolilla rataa. Luuletteko että se katsoja tulee seuraavana vuonna katsomaan? Kyllä noita kisoja järjestetään sillä mielellä että sinne tulee katsojia, varataan makkaroita, kahvia jne. hirveet määrät jotta katsojilla on hyvä olla. Ketä järjestäjää kiinnostaa järjestää kisoja jos siellä on vain muutama kuski, jotka vielä vittuilee järjestäjille kun on kylmä.


Eli mitä tahdon sanoa tällä kaikella: ajatelkaa kilpailijat muutakin kuin omaa napaanne, jos kisoja ei järjestetä niin mistä sitten haette niitä hienoja muistoja mitä näistä lajeista saa.

Kirjoittaja: Jan F.Eikös lumicrosseissa ollut joskus pakkasraja? Ja mitä tuohon pakkaseen tuleen, niin -5 astetta on jo vaarallista urheillessa... Järki käteen.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMun mielestä ainakin osallistumismaksut vois ihan hyvin kerätä etukäteen, jos se vain on teknisesti ja juridisesti mahdollista (lähinnä vois kuvitella tulevan ongelmia jos kisa peruutetaan/siirretään). Jos joku tosissaan haluaisi peruuttaa osallistumisensa, osallistumismaksu maksettaisiin takaisin vain jos poisjäämiselle on hyväksyttävä syy (esim. sairaus).

Se 60/80 mk ei ketään yksittäistä kuskia aja konkkaan, mutta mun mielestä olis ihan hyvä, että järjestävällä seuralla olis varmaa tuloa vaikka sokeriset kuskit (esim. meitsi) jäisivätkin esim. kurakelillä tai pakkasella himaan.

Kirjoittaja: TöffeM Laine:
Jäärata alkaa olemaan sen verran uhanalainen laji, että ei varmaan voi antaa kovin monelle kilpailukieltoa. Voi käydä niin, että viivalla ei oo enää muita kun sinä jos kieltoja aletaan jakelemaan. No sehän tietäs varmaa voittoo...

Kirjoittaja: M. LaineJokainen tekee ihan mitä haluaa, mutta voin sanoa että jos ilmoittautuu, niin se velvoittaa myös. Liittohan sitten päättää mikä on aiheeton ja mikä aiheellinen poisjäänti. Kilpailukieltoakin näistä on annettu. Autopuolella kilpailukieltoja annetaan vieläkin herkemmin.

Kirjoittaja: Ossi SuuronenJokainen saa päättää ihan itse osallistuuko ja paneeko terveytensä alttiiksi.
Esim. paleltumia on pirun paha hoitaa ja
kestää pitkään tervehtyä. Kiipeilijöillä ei
amputaatiotkaan ole harvinaisia.
Syitä poisjäänteihin on siis turha lähteä kenenkään peräämään.

Kirjoittaja: TimppaLaineella taitaa pipo kiristää vähän liikaa, hellitä vähän. Mä ainakin harrastan siksi että se on hauskaa.Tollanen ryppyotsaisuus ei varmaankaan ole enää kivaakaan.

Kirjoittaja: Joo. Tää on vapaa maa, jokainen saa kilpailla
tai olla kilpailematta. EI TÄSSÄ ASIASSA MITÄÄN HOLHOAMISTA HALUTA!!

Kirjoittaja: pirhonen osmoM.Laine puhuu ihan asiaa. Jos ilmoittautuu talvikisoihin on kestettävä talvikeli. Kisat loppuu jos ilmoitautumiset perutaan vaan "kun ei aamulla huvittanutkaan lähteä".Huvikseenhan jokainen voi mopoilla miten vaan, mutta on väärin vaivata kisojen järjestäjiä turhaan. Kiitokset M.Laineelle asiantuntevasta jutusta jääradasta paperilehdessä - hyvää jatkoa!

Kirjoittaja: Jarppa HuoltomiesLisää pakkasjuttua. Enduron säännöissä sanotaan että kilpailun tuomaristo päättää muutoksista jos pakkasta on alle -15 astetta.
Usein pakkanen helpottaa aamupäivällä paljonkin ja kilpailun alkua voidaan siirtää eteenpäin.Voidaan lyhentää kilpailua ,tehdä reittin muutoksia ym. Endurossa vauhdit maastossa on niin hitaat, ettei siellä kylmä tule,päinvastoin.Talvella pyritään pitkiä tiesiirtymiä välttämään juuri kylmän takia.Talvikilpailujen järjestäjät loppuvat jos kylmä alkaa harrastajia hirvittämään.Jokaisen kilpailun eteen on tehty pirusti hommia!.Moottoripyöräurheilu on aina pikkasen riskialtista, mutta kylmän torjuminen on aika helppoa.Eikä tolkuttoman kallistakaan, jos talvella meinaa yhtään ajaa.Lämmintä päälle ja kilpailemaan, myös talvella!.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenKyllä siinä huvikseen kisailevalla saattaa olla peruutus lähellä kun pakkasta on toista kymmentä, joka nollakeliin verrattuna vaatii kuitenkin vähän toisenlaista varustusta ja mahdollisesti pyörän säätöä. Espoossakin oli niin kylmä, että hauraaksi jäätyneistä nastarenkaista lenteli kokonaisia nappuloita ympäri maastoa.

Jos huipputason hiihtokisoissakin vaaditaan juryn kokoontumista -15 asteessa kilpailijoiden turvallisuuden takaamiseksi, en yhtään ihmettele peruutuksia samoissa olosuhteissa kisattavissa kuitenkin välillä hieman nopeavauhtisemmissa (ja siis vielä pahemmin kylmälle altistavissa) mopokisoissa.

Kirjoittaja: tosi miesLue tulokset niin näet, että oli siellä ne, jotka ajaa.

Kirjoittaja: pirhonen osmoNo joo.Ei kukaan estä hiihtäjiä vaihtamasta kokovartalokondomipukuansa pilkkihaalareihin.

Kirjoittaja: pirhonen osmoTäällä Hämeenlinnassa oli aamulla kun olisi pitänyt lähteä kohti Espoota 24 astetta pakkasta. Minä poikani huoltomiehenä ja kaiken lystin maksajana olin sitä mieltä, että tuollaisessa pakkasessa ei ajamaan lähdetä. Elikkä kuljettajalla oli laillinen este koska hän on taloudellisesti riippuvainen minusta. Moottoriliittokaan ei mielestäni voi pakottaa ketään itsellistäkään kilpailemaan tuollaisissa olosuhteissa, mitenkäs ne paleltumiset yms. Suosittelisin pakkasrajojen määrittelyä.

Kirjoittaja: M. LaineSaattaa hiihtäjillä vaikuttaa vähän sekin että hiihtoasu on alusasuineen millin luokkaa, joten siellä ei niin hyvin voi pakkaselta suojautua. Moottoripyöräilyssä on kuitenkin paksut ajopuku, kypärä jne. muita suojia, jotka lämmittävät tehokkaasti. Voinen kertoa että on sitä ajettu Toijalan korkeudellakin 35 asteen pakkasessa jäärataa (150km/h se on jotain ihan muuta!). Kyllähän varikolla viileä oli, mutta ei suinkaan ajaessa kun oli pukeutunut oikein, paljasta ihoa kun ei tarvitse olla. Monta ohutta kerrosta niin ei vilu tule kovemmallakaan pakkasella, villapaita ei ole se paras vaihtoehto sittenkään. Eli kilpailemiseen kuuluu muutakin kuin vain pyörän virittäminen.

Kirjoittaja: pirhonen osmoen kyl huutanu...

Kirjoittaja: v. kievimaa antti: joo tuo ne lasit porvooseen

Kirjoittaja: M. LaineHyväksyykö moottoriliitto todellakin perusteena kilpailusta pois jäämiselle pakkasen?! Jos kisat järjestetään niin silloin kaikki siihen ilmoittautuneet ovat velvollisia osallistumaan siihen mikäli ei ole loukkaantunut, pyörä rikki tms. pätevä syy. Pakkanen ei voi olla pätevä syy, eihän lumicrossejakaan juhannuksena järjestetä.

Kirjoittaja: . .Antti. Ei ole kohteliasta huutaa..

Kirjoittaja: antti vesanenOLI KYLMÄ TÄÄL OLI -22C EI SIEL KYL OLLU MONI MUUKAA PS:SUN LASIT ON MUUTES MEILLÄ NE JÄI MEIÄN AUTOO, SAAT NE HETI KU NÄHÄÄ TUUKKO PORVOOSEE? SAAT NE VAIK SITTE! T:ANTTI

Kirjoittaja: Jarppa HuoltomiesOlen M.Laineen kanssa samaa mieltä. Pakkanen on huono syy kilpailusta pois jäämiseen jos kerran on talvikilpailuun ilmoittautunut.Nykyaikana on varmasti niin hyviä ajovarusreita että ajamaan kylmän puolesta pystyy.Katselin Kolmiperän Kapinoiden tuloksia ja pois jäänneitä , kaikista pienin peruutus prosentti taisi olla veteraaneissa tasan 0%.Vanhempia ajomiehiä ei näytä palelevan.Muissa luokissa pois jäänneitä oli hävyttömän paljon.Kilpailujen järjestää kyllä käy sääliksi jos melkein puolet ei tulekkaan ja on tehty tolkuttomasti hommia kilpailun onnistumiseksi.Pitäisiköhän ilmoittaumismaksu määrätä maksettavaksi etukäteen?.