Venttiilien vaihdosta

Kirjoittaja: HEIKKI RATINENKatselin uuden KTM 250EXC-F:n netistä ladattavaa manuaalia ja siellä on ohjeistettu harrastekäytössä venttiilien vaihto 80 tunnin välein (sama 80h myös kilpailukäytössä). Sama väli taitaa olla myös Hussen 250 TE:llä(?). Kun sitten esim. KTM:n imuventtiilit maksavat a 115 ja Hussen venttiilit a 200 niin tuleehan ylläpidolle kustannuksia verrattuna 2-tahtiseen.

Kyselin sitten asiaa kauppiailta ja sain sellaisia vastauksia, että:
- Imuventtiilit kuluvat enemmän ja vaihto-ohje koskeekin vain niitä
- Venttiileitä ei tarvitse vaihtaa ellei niissä havaita vikaa (vaihdetaan esim. jos välystä ei enää saa kohdalleen tai havaitaan muuta vikaa).

Pari kysymystä jäi näillä vastauksilla ilmaan:
1) Mikä mekanismi aiheuttaa imuventtiilien suuremman kulumisen? Äkkiseltään luulisi pakoventtiilien olevan kovemmalla, imuventtiilithän saavat ainakin selvästi paremman jäähdytyksen kuin pakopuolella.
2) Eikö venttiileitä tarvitse vaihtaa ennakoivana toimenpiteenä männän tapaan? Itse kuvittelin venttiiliriskin olevan lähinnä väsymisessä ja murtumisessa (ja erityisesti titaaniventtiileillä). Miksi vaihto on sitten ohjeistettu manuaaliin? Helppo vastaus on tietysti se, että näin ohjeistamalla valmistaja vapautuu vastuusta, mutta onko tähän muuta syytä. Miten harrastajan tulee suhtautua tällaisiin vaihtosuosituksiin?
3)2-tahtisella ajanee harraste-enskakäytössä käytöstä (ja mahdollisesti pyörästäkin) riippuen ehkä 100h/mäntä ja 200h/kampiakselin laakerointi. 4-tahtisella vois ehkä ajatella noihin tupla-aikoja (tosin 250exc-f:n manuaalissa kampiakselin laakerit ohjeistetaan nekin vaihtamaan 80 tunnin välein kuten myös 125:lla ja 200:lla)? Mutta pitääkö nuo titaaniventtiilit vaihtaa samaa tahtia kuin 2-tahtisen mäntä?

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKITäysin samaa mieltä edellisen kanssa.

Kirjoittaja: Harri VanhalaJammu taisi vastata venttiilikysymykseen kutsumalla pyörät takaisin venttiiliremppaa varten. Aiemmat mallit ovat kuulemma hyvin kestäneet.

Tuohon aiemmin olleeseen ihmettelyyn imuventtiilien huonommasta kestosta pakoventtiileihin nähden on todettava, että teknisten syiden lisäksi on kaupallisia ja tuotannollisia syitä.

Imuventtiilin kautta kaasu vaihtuu pienemmän paine-eron avulla kuin pakopuolella. Männällä vetämällä ei saa kuin yhden ilmakehän paine-eron, männällä työntämällä enemmän (toisaalta kyllä sylinteristä on myös poistettava enemmän kaasuja kuin sinne imetään). Imuventtiilin on siis paine-erosyistä oltava suurempi, jos sylinteriin halutaan nopeasti tavaraa (emme tarkastele tässä venttiilin aukioloaikaa) tai niitä on oltava enemmän kuin pakoventtiileitä. Lisäksi on hyvä, jos se survaistaan enemmän auki kuin pakoventtiili. Kun venttiili on suurempi, se painaa enemmän ja niinpä painosta on säästettävä jollain konstilla. Varret on jo ohennettu riskirajoille, vartta ei enää voi lyhentää, kun ohjari alkaa tökkiä vastaan. Niinpä on kevennettävä materiaalia. Tehtaan kannalta on vielä se etu, että kuluttajan lompakkokin kevenee.

Historiassa pakoventtiileitä oli enemmän kuin imu-. Materiaalit olivat vielä huonompia kuin nykyään, ei edes kyetty tekemään kestäviä venttiileitä, vaikka olisi haluttu. Niinpä pakopuolen terminen kuorma jaettiin useammalle venttiilille.

Kaupalliset syyt juontavat siihen, että käytetään "kokonaisedullista" materiaaliratkaisua. Monet termisesti hyvät metallilaadut ovat pahoja työstää tai valaa. Titaaniseoksilla on monia hyviä ominaisuuksia, niiden lämmönkestävyys ja keveys parhaina. Heikkous on huono iskunkestävyys ja siitähän näissä pyörissä lienee kysymys. Kun kova pinnoite hajoaa, uppoaa venttiili kanteen muutamassa tunnissa.

Haluamatta provosoida mitään tai ketään pitää ihmetellen toivoa, että alettaisiin taas panostaa toimintaperiaatteisiin, jotka luonnostaan antavat suuren ominaistehon. Ei tarvitsi sallia toiselle periaatteelle tuplakokoista moottoria, kun saman tehon saa vaivattomammin ja yhdellä edestakaisin liikkuvalla osalla, muut vain pyörivät.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenMotokeitaalla oli yksi 07 250 EXC-F laatikossa vajaa kaksi viikkoa sitten, joten kai noita ensimmäisiä jo alkaa saada.

Kirjoittaja: TONI SALOMotoraumassa jo koottuna ja myynnissä.. hieno laite..
Sama moottori kuin crossissa.. Venttiilit ei tarvitse säätöä. Muutamaa pyörää seuranneena ei ole vielä 80h kohdalla säädetty kertaakaan, välykset pysynyt oikeina.
Hyvä moottori kaikin puolin, ainakin verrattuna japsimoottoreihin.
Japseissa saa venat vaihtaa samaan aikaan kun ekan kerran vaihtaa öljyt.. 3h ;)

Kirjoittaja: Ismo KäsmäJoo, tosi moni varmasti vaihtanu venat 3h kohdalla... Ehkä säätäny? Japanilaiset huonoja...? Et ole keneltäkään jammun venoista kysyny?... Asian vierestä, mutta pakko oli kommentti heittää ja puolustaa omaa parasta pyörää...prkl..heh...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOUuden?
Siis onko -07 jo markkinoilla?
No niin tai näin, silti nuo tunnit kuulostaa varsin liioitelluilta.
Titaanivena -> säätötarve = kohta vaihtotarve, eli tilannetta tarkkaillen.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEllet ole ihan joku huippukuski niin unohda nyt hyvä mies tuommoiset vaihtovälit!
Hyvä jos oikeesti kerran joudut venttiileitä SÄÄTÄMÄÄN noihin tunteihin ja käsittääkseni myös -06 EXC:ssä on teräsvenat -> säätäminen on huoltoa, eikä tarkoita, että vaihto on edessä.
Tasapainoakselin laakerit menee ehkä ensimmäisinä.