Venttiilien säätövara RMZ 250.

Kirjoittaja: Kimmo TakaluomaOnko olemassa mitään nyrkkisääntö, kuinka paljon venttiileitä kannattaa säätää (0,05, 0,10 vai jopa 0,20mm). Otsikon mukaisessa pyörässä on alkup. venttiilit, eikä niitä ole vielä säädetty, vaikka vm. on -04 (ollut todella vähällä ajolla). Tarkistin venttiilien välykset ja vasemman imuventtiilin välys oli <0,05mm, eli huomattavasti olle alarajan (0,10 - 0,15mm). Onko vena siis entinen, vai meneekö vielä säätämällä? Minkä hintaisia alkup. venat ~on?

Kirjoittaja: Kimmo TakaluomaJeps, kiitos vastauksista. Päädyin alkup. titaani venaan, jos sillä saisi vähän lisää ajoaikaa. Täytyy sit

Kirjoittaja: NIKO KONTTILAPihlajamäen Raimolta Virroilta varmasti saat hyvät venttiilit sopivaan hintaan. Kannattaa harkita rosteriventtiilejä alkuperäisten titaanisten tilalle. Maksavat jousisarjan kanssa jonkun verran, mutta niillä ajaa varmasti kauemmin kuin titaanisilla.

Kirjoittaja: Kimmo TakaluomaOk, kiitos vastauksista. Samanlainen tuntuma mulla olikin, mutta halusin varmistaa sen "guruilta". Onhan se totta, kun kova pinnoite kuluu pois, niin ajotunteja ei enään ole paljoa jäljellä.

Venttiilin hommaamisesta sen verran, että onko kenelläkään tietoa hyvää (=lue edullista) putiikkia mistä venoja voisi ostaa/tilata. Asustelen Seinäjoen lähimaastossa, mutta postihan kulkee... Normaalisti olen tehnyt kauppoja paikallisen Kesmotors liikkeen kanssa.

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenVenttiilinvälyksiä noissa titaaniventtiilisissä ei kannata paljoa säätää.
Jos välys on pienentynyt enemmän kuin 0,05 mm alkuperäisestä, on venttiilien vaihto ajankohtainen.
Säätämällä saat muutaman ajotunnin lisää, mutta kun kuluminen on alkanut, ei sitä pysäytä mikään. Välykset menee muutamassa tunnissa taas pieniksi.

Venttiilit vaihtoon ja samalla ehdottomasti seetipintojen kunnostus, muuten uudet venttiilit eivät kestä kovinkaan pitkään.

Seetit voivat olla myös soikeat lämpötilavaihtelujen takia, tai joissain tapauksissa myös sivussa venttiilinohjurilinjasta. Molemmissa tapauksissa venttiilien kuluminen on huomattavan nopeaa.

Kirjoittaja: Kimmo TakaluomaKiitos Sirkku vastauksesta. Olisiko muita mielipiteitä/factoja/kokemuksia?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOYleensä jos säädöt muuttuu, niin venat menee uusiksi. Niiden ei siis kuulu kulua ja kun kuluminen alkaa, on se merkki siitä, että ne on jo vioittuneet. Siihen kauanko nuo kestää, ei ole mitään sääntöä. Mm. tutulla meni ensimmäiset venat 30h kohdalla ja seuraavat vasta 100h kohdalla. Putsarista huolehtiminen tarkkaakin tarkempaa, mutta samat putsarit sinne 100+ tuntia asti.