Vanha-aihe.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroKasti eli luokkajako enskassa.
En oikeestaan ota kovin lujasti kantaa puolesta / vastaan, vaikkakin olen selkeästi E 1, E 2 ja E 3 kannalla, eikä ko. lainaus ehkä ihan suoraan ole siirrettävissä crossin teknisistä ja luokkajaollisesta keskustelusta tähän, mutta kuitenkin tuossa -uutisissa- sääntömuutoksista, jotenkin korvaan särähtäen päällikkö sanoopi näin,

"- Kyseessä oli muutos, jolle ei vain voi mitään. Maailmalla on jo nelitahtisia ja FIM:n säännötkin ne sallivat. Pyrimme SML:ssä noudattamaan FIM:n sääntöjä ja reagoimaan niihin nopeasti. Ei ole järkeä keksiä omia sääntöjä, motocrossin lajipäällikkö Jukka Kokkonen kertoo." (OP / Uutiset)

"Pyrimme jne"...niinpä. Luokkajaollisesti ensio laahaa perässä muihin lajeihin nähden ilman oikeastaan mitään järjellistä syytä. Suomessa E 1 ja yhdistetty E 2 ja E 3 toimis varmasti parhaiten ? Luokat vähenis ja selkiytyis ja kilpailu kovenis.
Mutta sitten taas toisaalta....

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENTosta "yhdestä" luokasta taas tulee tasoltaan semmoinen, että nämä "puoliammattilaiset" ajavat sijat 1-10 ja muut saavat sitten nämä jäljelle jäävät.. Kuinka montaa lahjakasta nuorta kiinnostaa lähteä ajamaan kisaa a-luokkaa kun tietää ajavansa sijoituksista 20-40. Kun vastassa on ex-mm ja kasa sm-konkareita. Tarkkala & tiaiset vetää vaikka 950 itävallan ihmeellä kympin joukkoon. Kai se optimi kuutiot sm:ään pyörii 125-250cc lisäöljyllä tai ilman.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääSelatkaapa läpi kesän SM-endurot SM-luokkien osalta.
Esim RCK SMy. Voittaja 92min ek-aikaa Luokan 10. hävinnyt voittajalle 14min . 1,4 minuuttia /sija. Lyhyemmissä kisoissa hieman vähemmän.

14 min = 15% 92:sta minuutista. Kalenterilla mitattava ero.
Ei kilpailu muutu kireämmiksi millään luokkajako muutoksilla, jos erot ovat tätä luokkaa.

Mitä kommentteja mahtaisi tulla SM 100 metrin juoksusta, voittaja 10,2sek, 8. 11,4sek. Viimeinen ei edes viivoilla.
Uusi luokkajako? Jokaiselle oma luokka niin ei erot näy.

Ja mikä koko/tahtiluku nykyään on nopein/hitain?
Vastaus riippuu ihan siitä keneltä kysyt.
Jos kysyt minulta: "Aivan sama."

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin tosiaan, ei ole luokkajako ainakaan eriarvoinen jos kaikki on samassa luokassa. Parmepi sekin kuin hirveät tasoerot luokkien välillä (miksihän FIM:ssä mietitään luokkien uusjakoa, olisko E2 taso vs. muut?).

Sun pitäis Jarkko katsoa noita tuloksia "vähän" tarkemmin!

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenEikös samalla logiikalla kaikille muillekkin pyörille pitäisi olla oma luokka? Ei kaikki ole aina tasaväkistä eikä pidäkään olla. Eihän kaikki treenaakaan samalla tavalla, onko sekään sitten tasa-arvoista ja pitäisikö luokkia jakaa silläkin perusteella. Sitä paitsi kyllä isolla kotarillakin voi pärjätä, Tarkkala esim. voitti kaikki nelarien SM-kisat mihin osallistui. Ja esimerkiksi Sysmän suomienskakivikossa vei kyllä isoa pyssyä sillä tavalla, että ei voi kun ihmetellä. Eikä tuo Tiainenkaan hirveesti huonommaksi Mikkelissa laittanut. Kyllä se on kuski eikä pyörä. Kaikki vaan samaan luokkaan, eiköhän siinä parhaat saada pyöristä riippumatta selville.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuohon kilpailuun. Jos nyt ihan SM-luokkia katsotaan, niin mm. SM4t viimeisen pisteen ajalla olisi ollut isossa luokassa 9. En muista enää mikä kisa oli, kesäkisa tänä vuonna kuitenkin ja voitto tuli isolla nelarilla. Piikkien ja nelarien taso olisi ollut likimain sama jos pikkunelarit olisivat ajaneet piikkiluokassa, mutta sitten taas WEC-luokkajaolla kaikki isot pyörät olisivat toisessa luokassa, jotne pikkunelarilla pääsisi pisteille paljon nykyistä helpommin ja kuitenkin ison luokan kilpailu kovenisi entisestäänkin.

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENSuomessa ei tällä hetkellä ole mitään järkeä ostaa isoa lekaa kilpailukäyttöön, kun tämä E3 puuttuu. Nyt kun lähdet viivalle +500cc 4t niin ajat 250 4t pyöriä vastaan tätä suomi enskaa.. onko tasaväkistä? Varmaan pyöräkauppiaat tykkäisivät kun muutkin kuin "harrastelijat" ostaisivat näitä isoja pyssyjä. Olen ehdottomasti E1, E2, E3 kannalla