valovikaa ktm 530R:ssä..

Kirjoittaja: Ari MäkinenLöytyykö jamppoja ketä olis moisen excin ostanut ja onko muilla mennyt ajovalon polttimoita rikki. Mulla mennyt noin kakskymmentä rikki. Kaks jännitteen säädintä vaihdettu, staattori vaihdettu ja yks etu maski. Olisko kellään ehdotuksia mitä seuraavaks tehdä??????

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläEi ole sellaista pyörää ja pohdintani lienee aivan turhaa, jos ongelma on jo jatkunut noin monen polttimon ajan ja olet sinne jo osaakin aika paljon vaihtanu. Eli luultavasti olet nämäkin mahdollisuudet jo pois sulkenut, mutta jos ongelmaa vähän lähtee analysoimaan ja pohtimaan niin...

Polttimoiden hajoamisen voisi aiheuttaa liian suuri jännite polttimon yli, mistä aiheutuu liian suuri virta, polttimon ottama teho kasvaa liian suureksi ja hehkulanka lämpenee liikaa palaen poikki.

Liian suuri jännite saattaisi johtua siitä, että joko järjestelmän tehollinen jännite on liian suuri tai vaihtoehtoisesti oikein toimivassa systeemissä on kytkettynä liian pienille jännitteille tarkoitettu polttimo.

No, jännitehän on mitattavissa. Jos jännitteen tehollisarvo on liian suuri, voi alkaa miettimään eteenpäin, mikä tällaisen vaivan aiheuttaa ja lähteä etsimään vikaa sieltä suunnalta. Mutta jos jännitteensäädinkin on jo vaihdettu, niin tuskin vikaa on jännitteen suuruudessa.

Mikäli jännite vaikuttaa sopivalta, voisi olettaa ettei syy ole itse järjestelmässä vaan ehkäpä itse polttimossa. Jos polttimo on oikeanlainen vallitsevaan jännitetasoon nähden, saattaisi ongelman aiheuttaja olla polttimon laatu. Ovatko käyttämäsi polttimot kaikki saman merkkisiä? Ehkä toisen merkin testaaminen voisi auttaa. Kuvittelisin, että huonolaatuisissa polttimoissa tärinä saattaisi aiheuttaa ongelmia polttimon iän kannalta. Kun olosusteet ovat näin tärisevät, voivat polttimon rakenteelliset heikkoudet aiheuttaa hehkulangan liian suurta värähtelyä, mistä seurauksena voisi olla sen katkeaminen.

Kirjoittaja: Seppo HyvönenMinulla hajoili KTM EXC 200 vm. 2008:sta alussa polttimoita ihan fyysisesti rikki eli milloin mikäkin osa polttimosta kolisi umpion sisällä irrallaan. Tutkin asiaa ja havaitsin että polttimo jäi hieman "löysälle" vaikka kuinka huolellisesti sen umpioon asetti. Laitoin sitten ohuen kuminauhan (Allaway imurin pölyputken tiiviste) polttimon kiinnityskannan (se musta kappale johon polttimo kiinnitetään) ja umpion väliin. Näin sain sovituksen tiukaksi eikä sen jälkeen ole polttimoita rikkoontunut. Enpä tiedä voiko sinun ongelmasi olla samanlainen mutta kaikea voi kokeilla :)
Mikäli pyörässäsi olisi liian korkea jännite pitäisi kai sitten vaurioitua myös takavalon polttimoita?? Vai onko sinulla LED takavalo...

Kirjoittaja: Ari MäkinenOn led-valo takana joo

Kirjoittaja: JANNE BROMANKyllähän tuosta ensimmäisestä polttimosta lyhkäset paloi enkä sitä ole viitsinyt vaihtaa kun ajattelin että se tärinästä menee taas.
Pitääkin vaihtaa se ja jos ei ala kestämään pitää ruveta kai takuuosia kyselemään.

Kirjoittaja: ARI LEVOMÄKIMulla on 250 EXC-F 2008 ja näyttää myös menevän joka ajokerralla etuvalon polttimosta lyhyiden valojen lanka rikki.

Oletko Ari jo löytänyt toimivan korjauksen tähän ongelmaan ? Täytyypä kokeilla tuota Sepon mainitsemaa kuminauhavinkkiä...

Luulisi tämän ongelman olevan hyvin yleinenkin ?

Kirjoittaja: VEIJO ÄNÄKÄINENMulla on 19 tuntia ajettu 530, josta on myös palanut etuvalosta lähilanka. Jotain matoja sähköpuolella tuntuu olevan, koska startti ei jaksa pyörittää. CTEK-laturi väittää akun olevan täyden, vaikka moottoripyörä oli seisonut kylmässä varastossa kolme viikkoa. Liekö akku vainaa ja sitä myöten latausjännitte nousee liian korkeaksi. Mitannut en vielä ole, mutta kait se on otettava mittari kouraan ja tutkittava asiaa. Uutta polttimoa en ole vielä hommannut, kun ei tuo 35W kaukovalokaan näytä juuri mitään.

Veijo

Kirjoittaja: JANNE NIEMIAskartelin H4:sen. Ei ole sen jälkeen lampun kanssa ollut ongelmia.

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOEikö 530:ssä valot käytä vaihtovirtaa? Jos näin on, kannattaa etsiä vikaa esimerkiksi staattorin vaihtovirtapuolelta. Ensin kannattaa tarkastaa johtojen liittimet. Jännitteen voi mitata staattorilta tulevissta johdoista (keltaisen ja ruskean(maa) välillä 12V, valkoisen ja ruskean(maa) välillä 15V). Jos jännite on ok, seuraavaksi jännitteensäätimen ulostulon jännite (keltainen piuha), jos ok. mittaa jännite valojen piuhasta ennen polttimoa. Maajohdon (ruskea) kiinnitys kannattaa myös tarkastaa.

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläStaattoriltahan tulee vain vaihtosähköä, kun tässä tapauksessa ei ole kyse mekaanisesti tasasuuntaavasta tasasähkökoneesta, jolla sähkö tuotetaan. Valoille käytetään suoraan tuota vaihtosähköä, mutta sen jännite rajoitetaan. Jos regulaattori ei ole kytkettynä ja vaihtosähköpiiriä ei kuormiteta, mittari näyttää jotain aivan muuta kuin 12 tai 15V.

Pitää toki huomata, että vaihtosähkön jännite- ja virtakeskiarvo on 0, mutta tehollisarvo on se mikä merkitsee, eli mittari on syytä pitää oikealla mittausalueella jos vaihtosähköä mittailee.

Jos jännitteensäädin on kytkettynä, se on piirissä valon rinnalla, jolloin on aivan sama miltä puolelta palikkaa jännitteitä mittailee. Eli regussa ei ole ulostuloa, kun se on rinnalle kytkettynä toisin kuin tasasuuntaajapuolella, jossa tasuri on sarjassa. Niin kauan kuin liitokset on kunnossa ja suuria virtoja ei kulje, piuhan resistanssit ovat merkityksettömiä ja jännite on sama mitataan sitä mistä kohtaa piuhaa vain. Eli galvaanisesti yhdistetyt piirin eri osat ovat samassa potentiaalissa. Kuormitettaessa on helpompi huomata huonot liitokset, jolloin jännitteen putoaminen huonon liitoksen yli on huomattavampi. Ilman kuormitusta jännite saattaa säilyä ennallaan, mutta heti virran kasvaessa jännitehäviö suurenee.

Pointtini on lähinnä se, että ymmärtämättä mitä tekee, ei mittauksilla usein saa kuin harhaanjohtavia tuloksia, jos järjestelyt ovat pielessä.

Kirjoittaja: ARI LEVOMÄKIJa hommahan ei mun mielestä vaikuta liittyvän mitenkään pelkästään 530-malliin vaan kaikenkokoisiin uuden "kori"mallin EXC-pyöriin (ainakin nelareihin?) vrt. ongelma meikäläisen 250 EXC-F:ssä.

En ole vielä päässyt kokeilemaan kumilankakikkaa mutta epäilen, että kyseessä on kuitenkin itse valoumpion ongelma ja tuo värähtelynvaimennuskikka voisi olla ratkaisu... ?

Itse polttimohan näyttää todella "säserältä" eli se lähivalon lankarakenne näyttää todella heppoiselta. Irtonainen valolankahan on vain erittäin heppoisesti juotettu siihen kauharakenteeseen -eikä ole siis yhtenäinen "lasista lasiin". Kyseinen polttiomotyyppi on mielestäni ollut erittäin huono valinta ko. pyörään.

Kirjoittaja: SAMI LEPOKORPIEi se ihan niinkään ole....

Itsellä 450 -08 ja mittarissa 15h, polttimo ei ole palanut vielä kertaakaan. Ja kyllä varmasti on tärinää saanut, sen verran on kivikkoa lumen puutteessa tahkottu. Edellinen pyöräni oli -07 kaksitahtinen ja etupolttimo paloi (lanka poikki) n.3 tunnin välein kunnes kyllästyin vaihtamaan ja viimeiset ajamani 50h mentiin pelkillä pitkillä.

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOOlen samaa mieltä testausjärjestelyn tärkeydestä. KTM:n huoltomanuaalin saa cd-levyllä. Sieltä löytyy oikea tapa mitata jännitteet. Staattorin vaihtovirtapuolella tarkoitan sitä johtoa, joka menee valoille (7 käämiä ja noin 30 m kuparilankaa). Tasasuuntaukseen menee vain yhden käämin verran (3 metriä kuparilankaa), eli tehollisesti aika vähän.