Valkokilpienduro
14.3.2001 - 00:00
|
Saako valkokilpiendutolla ajaa yleisellä tiellä.Lähettäkää vastaukset sähköpostiin.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Saako valkokilpiendutolla ajaa yleisellä tiellä.Lähettäkää vastaukset sähköpostiin.
Kirjoittaja: pete ljoonas. osta uusi jännitteen säädin niin ei tarvitse ostella koko ajan uusia polttimoita.
maksaa noin satasen!
Kirjoittaja: Joonas TuominenMulla on husse wr125 -91 valkokilpinen ja oon ajellu kadullakin. on kyl pari kertaa pysäytetty ja monta kertaa yritetty. poliisit on kyllä vähä tarkkaan katellu sitä pyörää ku papereissa on 8,5Kw ja pitäs olla varustettu kahdella peräkkäisellä änkkärillä mut ei oo ku yx joka ei kyl vaimenna yhtää.
ei oo vilkkuja peilejä tai mittareitakaa eikä aina valojakaa ku niitä palaa ihan *itusti
Kirjoittaja: J Mäkeläkyllä ihan puhtaassa tieliikenteessä tarvii vilkut ja kai peilitkin!!! katsotaanpa ihan muuta kuin enskaa valkokilpisenä, kyllä sakot tulee jos vilkut puuttuu!!! käsillä saa huitoa kääntymismerkkiä, mutta vilkut on oltava paikoillaan!!! teipatkaa vaikka vilkut kiinni ja huitokaa käsillä jos siltä tuntuu... kisoissa on vähän eri asia.
Kirjoittaja: pirhonen osmoVittu ei tarvii olla vilkkuja, jos niitä ei ole tehtaalta tullessa ja suomessa tyyppihyväksytty. Vai montako valkokilpikilpaenduroa olet nähnyt vilkkujen kanssa??? Peilitkään eivät ole pakolliset, mutta hyvin käytännölliset liikenteessä. Ainakaan valkokilpisissä husqwarnoissa ei ole peilejä eikä vilkkuja uutenakaan ja silti kelpaa hyvin suomen viranomaisille!!
Kirjoittaja: janne koivurantamitkä tukkeet? monet piikit ainakin on ihan suoraan täystehosia vaikka papereissa lukee esim 10 kw
Kirjoittaja: Kurt LeppäHmm...ajokortti pitää kans olla...voimassaoleva.
Kirjoittaja: pirhonen osmoOlin vuosi sitten virallisessa rungonvaihto katsastuksessa omalla valkokilpiendurolla, jossa ei ole vilkkuja ym turhaa. Pyöräni täyttää täysin tavallisen liikenteen vaatimukset. Suuntamerkkiä on tietenkin näytettävä kädellä varsinkin kun kääntyy yllättäen metsäpolulle. Valkokilpienduroni RM 250 -99 täyttää täysin kylän kartsalla ajelun tarpeet T-paita päällä kesäkuumalla. Pitkät maantiematkat ei sensijaan vaikuta houkuttelavalta.
Kirjoittaja: Jarppa HuoltomiesKilpailussa pyörän tulee täytää rekisteröinti vaatimukset,mikä tarkoittaa valot,vilkut, lokasuojan pituudet,peilit, heijastimet,ohjauslukko, ym.Ja näillä varusteilla saa ajaa myös muussa liikenteessä.MUTTA enduron säännöissä (061.3) sanotaan:"Moottoripyöristä SAADAAN POISTAA KILPAILUN AJAKSI liikenneministeriön poikkeusluvalla sallitut osat.Jokaisella ajajalla tulee olla kopio poikkeusluvasta aina kilpailussa mukana".Nämä sallitut poistettavat osat on ne, jotka kaikista kilpapyöristä puuttuvat.Ymmärtääkseni kaupasta uutena ostetussa, rekisteröidyssä enduropyörässä on kaikki rekisteröintivaatimuksen mukaiset varusteet.Olen Esan kanssa samaa mieltä, KILPAILU varusteisella pyörällä EI SAA ajaa tiellä vaikka se olisi normaalisti rekisteröity.Kirjoitellaan jos asia ei näin ole!.
Kirjoittaja: janne koivurantaon se sentään hyvä että maahantuojat vähän kusettaa viranomaisia jotka asettaa älyttömiä tehorajoituksia :)
Kirjoittaja: Mekatsu IIVilkut tuli muistaakseni pakolliseks vuonna 84, jos ajelet kaikki illat kylän raittia eestaas mantsapyörällä ni varmaan kissalan pojat kirjoittaa lapun. Ajokamat päällä lailliselle harjoituspaikalle matkalla pitää olla aikas v-mäinen poliisi et siihen puuttuu. Valmistajahan se muuten "kusettaa" eikä maahantuoja ! Sitäpaitsi asiakashan se ne tukkeet joutuu poistaa, eli vastuu on sillä. Parin vuoden päästä tulee katalysaattori pakolliseks prätkiin. mitenkähän sen saa kierrettyy ? Voi meinaan painaakin jonkun kilon !
Kirjoittaja: Jarppa Huoltomies
Vittu Sepi vittu,lueppa aikaisempi juttu kilpailussa ja "normmaali" liikenteessä käytettävästä pyörästä.Jos pyörä on Suomessa tyyppihyväksytty silloin siinä on ollut kaikki varusteet.Täällä myydään pyöriä,MYÖS sellaisella varustuksella ,joka on sallittu ainoastaan kilpailussa, olisikohan halvempi?Näissä jutuissa pitää muistaa ettei käytäntö ja pykälät aina ole sama asia.Jos ostat enduropyörän, EI kilpailukäyttöön, siihen kuuluvalla varustuksella, saat myös vilkut, peilit,ja paljon muuta ,mitä kilpapyörässä ei ole.Kirjoitellaan!.
Kirjoittaja: Esa AlmgrenJos sulla on normaalisti rekisteröity, valkoisin kilvin varustettu peli niin sillä saa ajaa yleisillä teillä - kunhan asianmukainen liikennevakuutus on maksettu eli voimassa. Puna = siirtokilpipelit ovat vain kisakäyttöä varten väliaikaisesti hyväksytty liikennekäyttöön.
Huomioi tielle suunnatessasi se, että pyörän varustus pitää olla kunnossa, eli kisanastoilla ei saa ajaa tiellä, peili ja suuntamerkinantolaite pitää olla ym. pientä äänenvaimennuksesta jne puhumattakaan. Voit joutua aika paljon selittelemään pyöräsi varustusta jos sinut pysäytetään kesken pikkutienautiskelun... Käy kukkarolle!
Kirjoittaja: pirhonen osmo..entäs saakos naapurin tontille rakentaa? nimim. valoinko sokkelin turhaan.
Kirjoittaja: pirhonen osmoNe kuristukset, jos niitä ikinä sinne on laitettukaan, joutaa heittää helevettihin sieltä. Ne sarjanumerot on helppo lyödä täysteho osiinkin, jolloin voi ajella hyvällä omallatunnolla ilman kiinni jäämisen riskiä. Melkein kaikissa yli -90 pyörissä tehot vain ilmoitetaan eurotehoisiksi, mutta kyllä sieltä ne kaikki heposet kuitenkin löytyvät.
Kirjoittaja: Miikka MikkolaNiin ja jotkut valkokilpiset on pirullisesti kuristettu, kuten mun kotari;lainaus rekisteriotteesta: "kaasuttimen edessä xxxx ja pakoputken alkukäyrässä xxxx kuristinputki"(missä xxxx=koko, muttei muista nyt).
Kirjoittaja: pirhonen osmovalkokilpisessä ei tarvitse olla vilkkuja eikä peilejä. Suuntamerkkiä pitää siis näyttää kädellä huitomalla niin kuin mopolla. koska valkokilpiset on kerran tyyppikatsastettu ja hyväksytty tiekäyttöön sellaisenaan on niiden melutasotkin lainmukaisia eli ei tarvitse tehdä mitään äänenvaimennuksen osaltakaan. Yksinkertaisesti valkokilpisellä endurolla saa ajaa tiellä siinä missä millä muulla tahansakin moottoripyörällä, jossa on valkea kilpi persuksissa.