Vaikuta Päitsi 2002

Hei vaikuta nyt kahden viikon aikana tulevaan Päitsiin 2002. Lähetämällä sähköpostina ehdotulksesi info@fin-enduro.com osoitteeseen, niin saavat viestiisi vastauksen! Voitte myös keskutella näillä sivuilla.
Tämä on ainutlaatuinen tilaisuus vaikutaa !!!
Yhteistyöterveisin Järjestelytoimikunta 2001

Kirjoittaja: Järjestelytoimikunta 2001Lajiryhmä on vastannut kysymiksiin seuraavasti:
1) On mahdollista järjestää kaksi erillistä SM kilpailua, mutta toiseen päivään ei pääse pelkästään. Lauantaina uusintakatsastus keskeyttäneelle aikasintaa oma ihanne viimeistään 90 min.
2) Mahdollisuus myös pimeäosuuteen, jos kaikkille olosuhteet samat (a,b ja c,vet ja K,siv)
3) Ajankota todennäköisesti 22.-24.3 2002
Ilmoitautumisaika tulee todenäköiseti olemaan 18 vrk ennen kisaa. Ja porrastettu hinnoittelu!
4) Siv/Kunto oma apulaikilpailunjohta, joka vastaa tästä osuudesta.
5) Tarkoitus tehdä pitenpiä eteneviä MK:ta

Nämä mahdollisuudet on järjestelytoimikunnalla 2002.

Kirjoittaja: Jaakko MattilaJos Päitsi ajettaisiin aikaisemmin talvella saataisiin varmasti lisää/uusia pätkiä maastoon. Kyllähän maanomistajat antavat helpommin maansa/tiensä kilpailun käyttöön kun tietävät ettei polku kulu pohjattomaksi. Eli maastoon jäisi huomattavasti vähemmän jälkiä. Kilpailijat säästäisivät selvää rahaa koska kalusto kuluisi vähemmän. Joka vuosihan Päistille starttaa aina vain vähemmän väkeä => Päitsi loppuu!

Nykyään on muotia ajaa mopolla Päisi ympäri. Sekään ei innosta kuin firmojen edustajia. He kilpailevat keskenään julkisuudesta. Ei sinänsä haittaa, mutta Päitsi vaatii kyllä muuttumista jotta se ei loppusi kokonaan. Se tarkoittaa sitä että enduron harrastajat on saatava mukaan.

Kirjoittaja: Kimmo HämeenahoAlempien luokkien kuskit voisivat saada sponsoreita helpommin, jos jokainen kuski saisi ilmoittaja-kohtaan lähtöluetteloon yhden sponsorin ilmaiseksi. Ts. ei vaadittaisi ilmoittajalisenssiä. Mikä olisi lopputulos, jos tämä otettaisiin koko kaudelle käyttöön? Liitto häviäisi muutaman ilmoittajalisenssimaksun, mutta saisi takaisin kasvaneissa lisenssimäärissä. Kilpailijoiden lukumäärä kasvaisi myös kansallisissa kilpailuissa ja muidenkin alojen yritykset kiinnostuisivat endurosta?
Lisäksi enduropiireissä liikkuvat voisivat käyttää eri alojen sponsoreiden palveluja, kun ne pääsisivät esiin.Täyttä utopiaa????

Kirjoittaja: pirhonen osmoTämä keskustelu alkaa olla jo "menneen talven lumia". Kuitenkin kun luin gas gas jutusta Juha Laakson toteamuksen , niin olen varma, että jos Laakson teamille olisi ollut mahdollisuus tulla Joutsasta mukaan kisaan SM-pisteistä, niin kyllä he olisivat tulleet, ja tehneet pelin jännäksi sunnuntain osalta. Toinen juttu, joka tässä on tullut esille on nämä "kireät" siirtymät. Nekin kuuluvat enduroon. Ne vaativat ajajilta hoksottimia. Nyt oli hyvä, että ei ollut turhia "kokoomataukoja" metsissä vaan välillä annettiin vähän reilumpia huoltoaikoja. Kokonaisuudessaan Päitsi on oma "Paris-Dackar". Ei sitä voi verrata mihinkään.Se kaipaisi vielä lisää arvostusta, uusia tekijöitä ja ideoita. Toivottavasti tästä keskustelusta on ollut jotakin hyötyä. Kaikki kiitos ja kunnia nykyisille vastuunkantajille.

Kirjoittaja: Just niin ku tapio koski sanoi vähän enemmän pelivaraa siirtymiin ettei "piikit hajoa" taimikä vielä pahempi käy joku paha liikenneäksidentti..kuulin näät että äijillä oli mittarit näyttäny välillä 150 kmh.......TEHKÄÄ asian eteen jotain kun ei ole sattunut vielä mitään...jos sama meno jatkuu niin pahaa pelkään..Pitäkää meteliä päitsin järjestäjät kun jatkossa järjestätte kisoja ...Kukaan meistä ei halua lukea kaverin nimeä "vainaa palstalta"..jokain4en sen tietää mistä vahinko johtuu jos se käy siirtymällä.

Kirjoittaja: pirhonen osmoOn se sitten kumma, kun MM-kisoissa systeemi, jossa keskeyttänyt pääsee toiselle päivälle mukaan, toimii hyvin. Tänäkin vuonna Päisillä yleisin syy keskeytykseen oli ketjuongelmat. Eiköhän nuo olisi ollut aika helppo saada kuntoon muutamassa tunnissa. Jotenkin vaan tuntuu, että Päitsin hoitotapaan ei saa puuttua mitenkään ja kaikki pitää olla ennellaan.Sitten kuitenkin "rutistaan", että jotain on muutettava, sanokaa nyt mitä? Meikäläinen on sikäli "nuori" tässä hommassa, että en ole ajanut kuin kuusi kertaa huoltoautolla koko lenkin ympäri - kokeneemmat tuokaa mielipiteet esiin.

Kirjoittaja: Veikko NieminenPikku kommentti vielä tuohon Päitsin jakamiseen kahdeksi kilpailuksi. Epäilen siihen toisen päivän kisaan osallistumista jos ekana päivänä keskeyttää. Ainakin silloin jos kone tai jotain muuta isompaa hajoaa, harva korjaa pyörän pakettiautossa yhdessä yössä? Ja pikkuvimoihinhan ei keskeytetä!?

Kirjoittaja: ->T<-
Siirtäkää koko päitsi(tai joku saman tapainen kisa)nii kesäksi.Semmoinen et ajettaisiin suomessa samaan tyyliin kuin päitsi.Kiertelisi motocross ratoja ja mettäpätkiä.Siinä ei kuluisis niin paljoo renkaita ja voisi olla vaihteluu suomi mantsalle.Se olisi yleisölle myös ystävällisempi.Nyt kun menee kattoo päitsii ni saa rämpii metsässä tunti tolkulla jos haluu nähä jotain.Miettikää asiaa.Silloin voisi MM-miehetkin innostua kisasta,kun ne ei varmaan paljoo välitä puunkierrosta.

Kirjoittaja: J. HoviAjatuksia Päitsistä.
Mielestäni nykyinen kisa formaatti on hyvä ja ajankohtakin kuuluu päitsiin. Jos kisa ajettaisiin aikaisemmin olisi vähän turhan kylmä ja päitsi kuuluu muutenkin perinteisesti kevääseen. Erilliset SM-kisat eivät ideana itseäni ainakaan hirveesti miellytä, jos haluttaisiin lisätä päitsin arvoa SM-sarjassa voitaisiin siitä antaa esim. 1,5 kertaiset pisteet, muistelisin että näin on joskus tapahtunutkin (en ole varma) Kisa on saannut koko ajan julkisuutta mahtavasti lisää tiedotusvälineissä ja myös yleisöä oli paikka paikoin tänä vuonna reitin varrella mahtavasti. Kilpailun aikataulu oli muuten hyvä mutta tosiaan siirtymä Kuhmoisiin oli jokseenkin tiukka, omaksi onnekseni huoltoni oli ajantasalla asiasta ja kertoi siirtymän välillä olleessa tankkaus pisteessä että olis vähä kiire. Sitten mentiin pikkutietä kovaa ja kerittiin just omalla ajalla. Erikoiskokeista negatiivisessa mielessä mieleen jäivät Ohkolan kivikot, Nuuttilan pätkän loppu kurapelto, Ruuhijärvi johon allekirjoittaneen Husqvarna upposi huolella (omaa hölmöyttä taas) ja Hälvälän pätkä joka oli merkattu ilmeisesti lumiseen aikaan ja kun lumi oli sulannut oli reitti paikka paikon vähintäänkin epäselvä merkinnöiltään. Ja kyllähän vähän v....maiset paikat kuuluvat päitsiin. Muutosideana voisi Jämsästä jättää toisen pätkän pois ja voisi ajaa yhden pätkän Jämsän ja Joutsan välillä. Lisäksi lukemattomat kilometrit pikkuteitä ympäriinsä rupes välillä vähän puuduttamaan. Muutoin erittäin hieno kisa ja jos ei MM-sarjan kiertäjät halua ajaa kisaa niin se on heidän menetyksensä, ja täytyy muistaa että eihän pojat aja juuri muitakaan SM-kisoja. SM-sarjasta vielä, että kisoja voisi olla muutama enemmän esimerkiksi kesällä voisi ajaa muutaman kisan eikä pelkästään syksyllä jolloin kelit ovat taas varmasti märät. Ei muuta kun kiitos Päijän Ympäriajon järjestäjille hyvästä kilpailusta.

Kirjoittaja: Jari Saarinen Aine ei kuulu Päitsin keskusteluun, mutta täytyy Pentti Raittilan kirjoitusta ekan SM:n tuloksista kommentoida.Tämä mainitun kilpailijan kohdalla on ehkä virhe,virheen suuruus on noin 30 s.(Ei kaksiminuuttia), tämä aika ei vaikuta hänen sijoitukseensa.Jokaisessa kilpailussa tulee joku aikavirhe,sille ei valitettavasti voi mitään.Sen takia kilpailijoiden tulee itsekkin tarkastaa tulokset jo kilpailupaikalla ja jos eivät ole oikein, niin valittamaan.Jos on ajannut ohi,niin ohitettu mukaan ,joka kyllä muistaa tilanteen, usein oiken hyvin. Tulokset jotka postitettiin tiistaina tai keskiviikkona ykköspostina, olivat viralliset kilpailun tulokset, jotka olivat kaikkien nähtävinä vastalause ajan, ennen palkintojen jakoa.Sääntöjen mukaan tulokset on toimitetava kilpailijalle 7 vuorokauden sisällä.Tuloksista ei kukaan tehnyt vastalausetta. Kyllä oman seuran kuljettajaa pitää puolustaa,mutta mielestäni asia perustein eikä,kilpailun järjestäjiä jälkikäteen arvostelemalla. Tämän tyylisellä vihjailuilla, arvotuista tuloksista kilpailujen järjestäjät vähenevät vuosi vuodelta.Kirjoitellaan!.

Kirjoittaja: pirhonen osmoTässä keskustelussa puhutaan Päitsistä, mutta kun nyt satuin heittämään vertauksen ensimmäiseen SM:kisaan, niin onhan siihen vastattava. Eräs B-125 luokan kuski ajoi pätkällä ohi kahdesta kanssakilpailijasta, jotka oli sijoitettu pätkän tuloksissa 4. ja 6. ja hänet yli kaksiminuuttia jälkeen 12. Tämä merkitsi sen verran, että ansaittu NP jäi saamatta. Maastossa olleet toimitsijat kirjasivat lähteneet ja saapuneet numerot miten sattui, joten syy ei ollut toimiston ajanlaskennan. Näitähän siellä seliteltiin muuteltiin pitkin päivää minuuttitolkulla. Paras ja nimekkäin puhuja pärjäsi, ja kun tulokset saatiin postissa vasta viikonpäästä, niin eikö ne "Jonniilaiset arpaajaiset" olleet.

Kirjoittaja: Jari Saarinen Tästä tuloksien arpomisesta Pentti.Mitähän mahdat tarkoittaa,kenenkähän kohdalla tapahtui arvontaa ja millä asiaa perustelet?.

Kirjoittaja: pirhonen osmoJ.Hoville kiitokset asiallisista kommenteista. Olisi hyvä kuulla muidenkin ajajien mielipiteitä. Kuitenkin kysyn vieläkin, eikö se jotenkin tekisi Päitsistä enemmän ystävällistä ajajille, jos voisit esim. ekapäivän keskeytyksen jälkeen jatkaa kisaa katsastamalla pyörän tiettyyn aikarajaan mennessä. Et enää olisi mukana kokonaiskilpailussa, mutta kuitenkin ajamassa seuraavan päivän SM-pisteistä. Näinhän se toimii MM-sarjakin. J.Saariselle: Onhan se jotenkin väärin jos "torikokouksilla" ratkotaan SM-kisojen sijoituksia. En halua mitenkään lisätä järjestäjien kuormaa, ja toivon pelkkää hyvää.Kuitenkin maastossa toimivien asemahenkilöiden tulee olla aina tehtäviensä tasalla. Tarkoittaa tänäpäivänä, että siellä on käytössä "näppis-pc".

Kirjoittaja: pirhonen osmoAT-välien laskemisessa sattuu helposti virheitä. Tämän vuoden Päitsissä oli virhe käynyt pahimmillaan Auttoisten ja Kuhmoisten välillä. Mutta muuten kisan tulokset olivat ilmeisesti oikein, eikä sellaista lottoa kuin ensimmäisessä SM:ssä tänä vuonna.

Kirjoittaja: Tapio KoskiOlen Markon kanssa samaa mieltä kyseisen alueen reittimerkinnöistä. Itseäni ensikertalaisena eniten hirvitti muutamilla siirtymillä vaadittu nopeus (rallisäännöistä huolimatta). Voisiko siirtymistä olla etukäteen jokin lyhyt selostus mistä tietäisi onko reitillä maastosiirtymää ja kuinka paljon. Voisi olla myös maininta jos tiedetään joku AT väli tiukaksi. Nyt ainakin ensikertalaisen piti kaahata joka välissä kun ei tiennyt riittääkö aika vaiko ei. Metsäautoteillä ja muilla pienemmillä teillä hirvitti mahdolliset vastaantulijat sekä ohitettavien autojen tuulilasit. Oliko huoltoaika (X min) lisätty siirtymien ajoaikoihin vai pitikö huoltoaika puristaa ajamalla? Jotenkin tuntui siltä että AT välit eivät olleet oikein linjassa keskenään. Välillä oli kiirettä ja välillä sopivaa. Voi olla että tämä on sitä ensikertalaisen mielikuvaa sillä totuuden toinen puolihan lienee se että aika hurahtaa nopeasti ja aika mukavastikin kun on kiire johonkin.

Kirjoittaja: Veikko NieminenEerik kunka moni Päitsin kiertäjä lähtee Six:iin tai edes MM osakilpailuun? Veikkaan että vähemmän kuin yhdessä kädessä on sormia. Sitäpaitsi tämän keskustelun aiheena on juuri kritisoida/kehittää Päitsiä. Eli nyt kaivattaisiin niitä mielipiteitä. Itse olen sitä mieltä että kisaa voisi aikaistaa viikolla tai kahdella. Silloin rengaskulut saisi huomattavasti pienemmiksi. Nehän ovat Päitsin suurin menoerä. Päisin budjetti on noin 5000 - 15 000 mk riippuen kuskista. Koska kaikki hinnat nousee koko ajan kenellä on tulevaisuudessa varaa lähteä enää Päitsille? Kisakuskeille tilanne on eri koska sponsorit maksavat suurimman osan kuluista, mutta kisakuskit eivät pidä Päitsiä pystyssä vaan harrastajat! Jos edes rengaskuluja saisi pienemmäksi olisi se jo suuri helpotus (talvi auttaisi siihen). Päitsiä voisi kehittää myös Jyväskylän osalta. Todella järkevää ajattaa ensin 70 km siirtymä ja ajattaa sitten kuskeja 3 km:ä metrin syvyistä saviojaa pitkin. Ja taas pitkä siirtymä. Jyskälään pitäisi saada kunnon ek eikä mikään kaatopaikkakierros. Kilpailun sinänsä pitäisin yhtenä kuten nytkin. Siinä on haastetta kun pitää päästä myös maaliin asti, eli pitää myös säästää pyörää/kuskia.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaVeikko Nieminen veit ajatuksia hyvin eteenpäin. Kuitenkin luulo, että ns "kisakuskit" eivät itse maksaisi koko hommaa ei pidä paikkaansa. Väitän, että Päitsin A- ja B-luokissa kiertäneet maksoivat yli 90% omasta "pussista" kulunsa. Tämä on yksi ongelma, koska Päitsi maksaa enemmän kuin koko muu SM-sarja yhteensä. Sen takia maailmalle "päässeet" kuskit eivät välitä tästä "suomalaisesta hulluudesta". En ole tarkoittanut missään vaiheessa, että itse Päijänne-ajon kokonaisuutta mitenkään muutettaisiin, mutta nykyisellä ATK-tekniikalla kisaan voitaisiin sisällyttää useampia SM-kisoja. SM-kisojen järjestäjistä on nyt puutetta, ja tämän vuoden kisakalenterikin on aika "torso", joten näin saataisiin elävyyttä ja näkyvyyttä koko lajiin.

Kirjoittaja: Marko TamminiemiC ryhmäläisenä poikkeva reitti siirtymä kärkisten salmen sillalta eteenpäin oli lapsellisen ala-arvoisen huonosti merkitty. Ensin loppuivat siniset merkit, keltaiset jatkuivat ties kuinka pitkään, sitten pari sinistä jossain välissä ja taas vain keltaisia, lopuksi vain punaisia ennen at asemaa.

KUN KERRAN OHJEISSA SANOTAAN ETTÄ C-RYHMÄN REITTIPOIKKEAMAT ON MERKITTY SINISILLÄ, PITÄÄ OLLA SEN VERRAN VARAA OSTAA REITTIMERKKEJÄ KOKO MATKALLE JOKA VÄRISIÄ ETTEI JOKU EKAA KERTAA PÄITSILLÄ OLEVA SEKOILE SIIRTYMILLÄ ITSEÄÄN ULOS KISASTA JOHON ON SIJOITTANUT EHKÄ YLI KYMPPÄTONNIN RAHAA!!!

Itse oli toista kertaa mukana ja tiesin siirtymäreitin muutenkin hyvin "paikallisena asukkaana", mutta silti hiipi selkäpiissä että jos reitti onkin muutettu ja minä olen missannut ne siniset viitat, kyllä siinä selkäpiitä riipi ja vitutti. Onneksi kyse olikin vain huolimattomista reittimerkinnöistä.

PERUSASIAT KUNTOON ENNEN KUIN MENETTE KUTSUMAAN SVEDUJA MIHINKÄÄN MAAOTTELUUN

Muuten hyvästä kisasta ja järjestelyistä kiittäen

Marko Tamminiemi (MSMK)

Kirjoittaja: Eerik NieminenEn oikeen ymmärrä tätä lässytystä Päitsin ajankohdasta tai systeemistä. Jos kerran "huiput" pitävät kisaa vastenmielisenä niin ei kai ole pakko osallistua. Ei enduroa ole pakko harrastaa jos tuntuu liian vaikealta.
Itse kiersin tänä vuonna Päitsin ensi kertaa kuntoluokassa ja voin kertoa että ei siinä kauheasti ollut haastetta, mutta olihan se kuitenkin paljon rankempi kuin kisat yleensä.
Ensi vuonna lähden kiertämään C-luokassa ja aivan varmasti tulee huomattavasti rankempi kisa. Jos ruvetaan kritisoimaan Päitsiä liian rankkana tai vastenmielisenä kisana niin mitenkähän suus pannaan jos joskus "JOUTUU" pakottamaan itsensä osallistumaan SIX DAYS ENDUROON????????
Tai muuhun MM-endurokisaan tai jopa koko sarjaan?????????
Ei viittitä napista pikkuasioista...

Kirjoittaja: pirhonen osmoEdellä oleviin vastaukseksi: ei suinkaan ole tarkoitus napista mistään "pikkuasioista", ja onhan Päitsi ajettu joskus n. kuukausi aikaisemmin. Silloin Joutsassa oli aamulla pakkasta n.-20. Ei sekään ollut oikein kivaa. Vertaukset MM sarjaan ontuvat: sarjassa "pätkät" ovat max 3-5 minuuttia, ja vaatimuksena on, että ne pitää olla nelipyöräisellä läpiajettavia. Päitsi kuuluu Suomi-enskaan ja on Suomen vanhimpana ja näkyvimpänä mp-kilpailuna ehdottomasti kehittämisen arvoinen. Toivonkin, että tässä tuodaan esille hyviä kehitysideoita, eikä syytellä ketään. Mielestäni Päitsiin voisi sisällyttää jopa kolme SM-kisaa Malmi-Järvenpää (yksi lisäpätkä yleisölle esim. Lavankoon). Järvenpää-Joutsa ja Joutsa-Malmi.Uskon, että näin mielenkiinto kisaan nousisi roimasti, sekä ajajilla, tiedotusvälineillä, että yleisöllä.

Kirjoittaja: KartsaKysyisin onko ihan mahdoton ajatus siirtää päitsi n.2-3 viikkoa aikaisemmaksi? Varmasti säästäisi kuskia ja kukkaroa, esim.renkaat. Kyllä siinä silti puristettavaa piisaa lumikelilläkin. Monella tulee raja rahoituksessa vastaan, varsinkaan jos lunta ei ole kuin vasta jyväskylässä. Kyllä täällä kurakelikisojakin kumminkin piisaa.

Kirjoittaja: pirhonen osmoOlen vanhana miehenä vähän huono käyttämään noita sähköposteja, mutta suomen kielen uskon osaavani hyvin. Järjestelytoimikunta teki hienosti kun pyysi kommentteja. Kuitenkin em. tekstistä kieli- ja kirjoitusvirheineen ei oikein saa selvää, että luetaanko vain sähköpostiviestit ja nämä muut jäävät huomiotta. Kuitenkin "Päitsi" on ainakin vielä Suomen enduron "kuningas". MMK teki enduronlajiryhmälle esityksen viime syksynä, että Päitsi jaettaisiin ainakin kahteen etappiin. Malmi - Joutsa ja Joutsa - Malmi. Näistä annettaisiin erilliset SM pisteet. Yhteistulokset sitten ratkaisisivat perinteisen Päitsin kuten enenkin. Ehdotuksemme perusteluina oli, että Päitsi vastaa ajallisesti, rahallisesti ja rasitukseltaan n. yhdeksää tavallista SM kilpailua, sen takia se on vastenmielinen kilpailu muille kuin kuntoluokalle. (On kiva rehvastella ajaneensa Päitsin ympäri ja sijoittuneensa kärkiporukkaan) SM-sarjaan pitäisi saada n. 10 kilpailua,joista 8 parasta otettaisiin loppupisteisiin, niin kaikki kärkiajajat voisivat jättää Päitsin pois. Tai sitten jakaa Päitsi 2-3 etappiin joista annetaan SM pisteet. Tällätavalla tiedotusvälineiden mielenkiinto kisaa kohtaan kasvaisi varmasti. Muuten voi käydä, että "HMK pitäköön tunkkinsa".