TM:n nelarit 2006 - 2007
27.9.2006 - 10:39
|
Kirjoittaja: Olli HallikainenMinkälaisia kokemuksia teillä on noista pyöristä?Miten varaosan saanti pelaa esim. tilaamalla?Onko mitään ns. "tyyppivikoja" tai muita juttuja jota kannattaa ottaa pohdintaan ennen pääteöken tekoa?.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Olli HallikainenOnko varaosat sitten kovin paljon hinnakaampia kuin tämän kolme kirjaimisen kaiman?
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyllä se edullisuus ainakin mulla tän hetkisessä tilanteessa tulee lähinnä hankintahinnasta. TM:ään on helppo nimetä semmonen parisenkymmentä osaa, mitkä maksaa 1/2-1/3 KTM-osien hinnoista ja mukana ihan KTM-300e-osaakin. Toisaalta taas esim. kahvat maksaa orkkiksena TM:ään puolet, mutta KTM saa tarvikkeena puolet TM-osasta. Uusiin temmeihin saa kyllä tarvikekahvojakin.
Semmosta osaa on jonkin verran, mm. muoveja ja penkki, mihin menee 50% enempi kuin KTM-tarvikehinta, mutta suurin osa on sen verran samoissa hinnoissa, että aika tasoihin varmaan kauden mittaan menee tätä nykyä.
Olen tässä muutaman viikon tutkinut tarkemmin ja tonkinut noita eri merkkejä / 85cc, niin etenkin niissä KTM ja TM on mm. materiaaleissa ja teknisissä ratkaisuissa ihan omalla tasollaan vs. japsit. Jampin laatu on lähinnä noita, mutten usko että silläkään enskaa 120-150h kaudessa tehokasta mm. yhdellä kytkinkruunulla, alkuperäisillä linkun laakereilla ja takarattaalla.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPalvelu Purolla on ihan A1 ja kyllä Markun kanssa pärjää.
Aika hurjia juttujahan siitä menneiltä vuosilta kuulee, ei varmasti täysin perättömiä, mutta luultavimmin suusta suuhun aina palan matkaa kerrallaan pullistuneita. Niin tai näin, ainakin Markku siinä tapauksessa on muuttunut paljon.
Itselleni olisi edullisempaa jatkaa toisella merkillä ensi kaudella, mutta valtaporkkanajengiin liittyminen ei välttämättä houkuttele ja toisaalta jotain arvoa on silläkin, että vaikka päivää ennen päitsiä rikkoisi koneen niin osien takia ainakaan ei lähtö jää väliin. Näin ei tähteelle jääneen japsin kanssa ole, eikä ihan kotarinkaan. Vastaavissa tilanteissa Markku todella venyy, niin töiden kuin osienkin kanssa, ne on purettu vaikka vaihtopyörästä ellei muuten ole löytynyt.
Sitten on tietysti enemmän henkilökohtaisesti iso etu tuo mahdollisuus kustomoida pyörä jo uutena. Vaikuttaa ihan siltä, että mihin tahansa pyörään voi uudesta valita esim. jonkun vaihteen välityksen toiseksi jos sellainen juuri haluttuun pyörään sopiva jostain toisesta mallista löytyy. Pienen tehtaan ja varmasti osin Markun suhteen sinne päin etuja.
Tuo nykyinen pyöräni on tietty ihan äärimmäinen esimerkki, jossa runkoakin on jo tehtaalla muutettu valmistusvaiheessa. Mutta kaikkea saa, tosin tämmöisistä muutoksista ja erikoisvarusteluista kertyy tietty jo kolminumeroinen summa lisähintaa. Siitä huolimatta tulisi paljon kalliimmaksi ostaa vakio ja muuttaa se itse.
Kirjoittaja: Olli HallikainenJuu sitä mieltä itsekkin olen että pitäähän kisoihin saada muutakin väriä kuin oranssia.Minkäslainen mies tämä maahantuoja on? toisaalta kuulee että on täys ****** ja toisaalta että mukava mies.....kumpaa nyt kannattaa uskoa?Sirkkuhan
varmaan enemmän ollut tekemissä tämän miehen kanssa?
Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASEiköhän se ole niin että kaikki myytävät enduro ja crossipyörät ovat hyviä normaaliin harrastekäyttöön ja miksei myös kilpailukäyttöönkin. Jokaisessa pyörämerkissä varmastikkin ominaisuudet riittävät jokaisella kuskille. Taitaapi olla niin että kuskilla ensimmäisenä kantti tai taito loppuu kuin pyörästä.
Tehtaiden kilpailukalusto on sitten erikseen. On talleja joissa kilpailubudjetit ovat eri suuruisia ja siten myös menestys tahtoo tulla panostettujen resurssien mukaan ja sitä kautta myös maine pyörämerkistä. Esimerkkinä voisi ottaa vaikka tuon Silvanin Petterin joka ajoi Suzukilla endurossa SM - kakkoseksi. Jos joku olisi kysynyt kuinka suikka enskaan sopii niin ei varmaankaan kehuja olisi tullut ja henkilö olisi saanut ystävällisiä neuvoja suunnata katseensa Lahelan suuntaan. Mutta osaavissa käsissä kaikki on mahdollista.
Joten varmaankin TM on ihan hyvä peli. Se on vaan eduksi että pyörä ei ole mikään valtamerkki niin maahantuojakin pyrkii palvelemaan asiakkaitaan mahdollisimman hyvin tarjoamalla varaosia vaivattomasti ja pyörään on mahdollista saada omia kittipaketteja mieltymyksen mukaan kuten yllä Sirkku on kertonut. Tuohon vaihtoarvoon ja - kiertoon liittyen näyttää nuo valtamerkin kalustokin seisovan pitkiä aikoja myytävänä liikeissä. Siinä en ole huomannut suurtakaan eroa. Hinta / laatusuhde ratkaisee.
Onhan se niin että kaikki eivät halua kottaraisella ajaa vaikka se menestyykin kilpailuareenoilla hienosti. Sillä eihän kaikki aja volvolla eikä mersulla vaikka sen käytettynä edulllisesti saisikin.
Jotkut meistä eivät vain halua kulkea "valtavirran" mukana. Usesti se on vain rikkaus ja tuo lisäväriä tähänkin harrastukseen.
Kirjoittaja: JANNE VOLANENSirkku kertoi jo edellä kuinka TM:n voi tilata erilaisilla osilla. lisättävää
on vielä se että enduromali on teräs venttiileillä ja crossi on titaani venttiileillä. Kansi on sama , joten todennäköisesti crossin voi tilata myös teräsventtiileillä.
Oman pyöräni tilasin korkealla satulalla ja jäykemmällä takajousella. Eikä maksanut ekstraa.
Minä en epäröisi ostaa TM nelaria jos nelarin haluaisin.
OP:ssa tosiaan kuvailtiin kuinka 250 2T on hurja peli. Varmaan onkin mutta kyllä muutkin 250 kulkee kun kahvaa käännetään riittävästi. 300 on myös melko räväkkä peli mutta ei minulla ole mitään pelkotiloja tullut. Päin vastoin, Lavangon crossi radan pystyy ajamaan yhdellä vaihteella koska voimaa on.
Mutta muistakaa että olen sentään K:sta noussut C:hen eli todellinen vetomies!
Harrastajalla pelit kestää jos ne huolletaan. Ja kaikki merkit poikii jos ei huolleta.
Kyllä TM laatu kestää vertailun mihinkä muuhun merkkiin tahansa.
Kirjoittaja: PETRI JYKYLÄHyvin vahvasti suosittelen pysymistä noitten japanilaisten parissa. Olen periaatteesta edelleen epäluuloinen noita eurooppalaisia, etenkin TM:ää kohtaan. Olen itse ajanut yhtä temmin pikkunelaria ja täytyy myöntää, että kokemus oli aikalailla kauhea. Ja Pyrhösellä juuri on hajoillut noita harvasen kisassa, ja Sirkulle voin kommentoida sen verran että eiköhän kaikki MM-sarjan pyörät ole viritetty viimeisilleen, kuitenkin sellaisella asiantuntemuksella, että niitten pitäisi kestää edes se 40 minuutin erä.
Kirjoittaja: JANNE VOLANENMissä lajissa TM tehdaspelit hajoilee? Ainakin endurossa kestävät hyvin.
Pohjamon keskeytykset on olleet käsittääkseni kaikki kaatumisia ja loukkaantumisia. Stapleton ja Alessi ajavat 5 sakkiin joka kisassa. Stapleton
yleensä ajaa voitosta.
Crossien hajoamisista en tiedä koska en alaa seuraa.
Minulla on 06 TM300 ja hyvin pelittää. Pyörä on nopeampi kuin mies.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, se 3-satku on ainakin enskana kyllä pehmeämpi. Ei tarvii pelätä niin kauheesti, että missä kohtaa tulee vastaan ne kierrokset, joilla lähdetään.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVaraosat saa maahantuojalta hyllystä, eli ne on sulla seuraava arkipäivänä ellet pääse hakemaan itse.
Noissa uudemmiss aon titaanivenat, jotka taitaa huonoimillaan olla Hondan tasoa, mutta saattaa kestää hyvin vaikka 150h (-05), riippuu siis niin paljon ajosta. Kansi kumminkin on jokseenkin sama, joten eiköhän noihinkin saa edelleenkin teräsvenat tilalle kun vaihtaa jouset samalla. Ne taas taitaa kestää lähes loputtomiin.
Nokkaketjun vaihdosta puhutaan välillä 50-100h, en osaa sano varmaksi kuin yhdestä vanhemmasta, jolla on enskattu jo ties kuinka paljon yli 200h alkuperäisellä. Itse kyllä varotoimena vaihtaisin jo paljon ennen. Hintaa taisi olla satasen pintaan.
Männät on vähintään yhtä kestäviä kuin missä tahansa muussakin, kytkinkruunu teräksinen (saa kiksillä käyntiin vaihde päällä käytetympänäkin kun ei mene loville). Alakerran osat on aika paljon järeämpi kuin japseissa, mm. rattaat ja laakerit. Virtapää antaa jo tyhjäkäynnillä reilusti 100W.
Muutama todellinen huoltokukkanen noissa on. Tulpan saa kyllä vaihdettua tankki paikallaan, mutta hylsyn pitää olla oikein ultrahoikka. Takaiskarin yläpään irroitus vaatii samoin hyvin hoikan hylsyn ja moottoriöljyn täyttö on loppupäässä tipottelua. Uuteen pyörään pääsee kivasti valitsemaan mielesitään kaasaria, iskareita, ainakin -05 taisi ylä-T-kappaleenkin saada irtaimin stongan kiinikkein jos halusi.
MM-sarjan pyöristä en tiedä, mutta sen olen kuullut luotettavalta taholta, että Pyrhösen moottori ainakin oli viritetty ylitehoiseksi ja mahdottomaksi ajaa. En osaa kuvitellakaan miten hirveä se voi olla kun tehdaskotarikin oli henkilökohtaisesti kauhistus. 400cc 4T on isoista ainoa, mitä olen kokeillut, se ei ollut mikään kauhistus vs. vaikka KTM. Pienissä MX-versio on kyllä terävä. 250 2T -04 ja -99 on ainakin äkkinäinen koneeltaan, ihan alakierroksilla helppo, mutta jos yhtään päästää kierrokset nousemaan niin keula on pikkuliikkeellä pystyssä, osaamattomissa käsissä täysin holtittomasti tietty.
Kirjoittaja: juha koskiKokemusta ei ole mutta jos meinaat sijoittaa rahat uuteen pyörään niin miksi
ostaa TM ? Jos pyörä olisi hyvä niin niitä olisi kyllä varikoilla näkynyt
enemmän kuin ei yhtään! Ja toisekseen MM sarjassa oleva TM on
järjetäen poikinut melkein joka kisassa ja jos tehdaspeli laukeilee
niin miten mahtaa olla stanun laita! Tosin tähän Sirkku vastaa että hän on
ajanut temmillä sata tuntia ilman vikoja! No joo onhan noilla MM kuskeilla
vaijeri tiukemmalla kuin harrastelijialla mutta jos peli kestää niillä
niin kyllä se sitten kestää harraste ajelunkin hienosti! Sinuna EN sijoittasi
tollaseen rahoja jälleenmyyti tuottaa takuulla tuskaa.
Kirjoittaja: Olli HallikainenNiin Ja onko 250 TODELLAKIN ärhäkkää mallia kuin OFP:N 03/2005 nro:ssa sanotaan että: Pyörän pursuava raaka voima tekee siitä toisaalta hankalan, toisaalta ihastuttavan ajettavan.......Jos yrittää rauhoittaan moottoria isommalla vaihteella, sillä ei ole toivottua vaikutusta.TM:n 250 vain rykeisee äkäisesti eteenpäin ja kuskin kädet venyvät,pahimmillaan irtoavat tangosta.?Minkälainen on sitten 300:nen...?