Terkut lajiparlamentille ! ! !
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINEN Liiton enduron lajiparlamentti istutaan taas tänäkin vuonna, nyt 25.11. Ja tietenkin Helsingissä. Eikö halvempaa paikka löydy. Paikka josta löytys autollekin P-paikka, eikä ois pitkämatka. Sinne Suomen reunalle nimittäin on. Siellä ihmiset ei käy kuin pakosta.
Mitähän asioita moisen istunnon tulisi kentän mielestä käsitellä/ päättää. Nyt niitä olisi tuotava esille. Kertokaa niitä oman seuranne mukaan lähtevälle edustajalle, tahi mulle ja muille tämän keskustelupalstan kautta. Yritän olla tuolloin paikalla, jos chevylle löytyisi pysäköintitilaa kehäkolomosen sisältä.
Saa taas meidänkin kerho (K-SMK) myydä monta makkaraa enemmän, kuin jos moiset palaverit pidettäis Liiton jäsenistön kannalta edullisemmassa paikassa.
Kähmy
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENKuules Kees, näitä enduron asioita ei saada järjestykseen (ainakaan niihin mitä minä haluaisin) mahdollisesti koskaan. Mutta yrittää pitää, ja paasata vaikka täysillä yli hilseen, jotta etes jotain tapahtus. Moottoriliitto pitäis saada taloudellisesti toimivaksi, ilman näitä kumisaapasfirman osakkeitakin. Ajatteles mimmoset millit esim. Hiihtolitto menetti mömmöjensä kanssa, silti ne toimii ja rahalla. Missä meidän Liiton millit on, ja tuleeko niitä koskaan. Nykysysteemillä niitä ei tuu nyt, eikä millonkaan. Tässä lajissa ei tule koskaan (näillä toimilla) ketään niin menestynyttä , joka pääsisi urheilutoimittajien Vuoden Urheilija listoilla etes kympin sakkiin. Niin vähän arvostettua tämä mopoilu on. Nykyisen Liittomme toimien mukaan me mopiolla pakoputki savuten hamaan tulevaisuuteen näillä kuvioilla. Kähmy
Kirjoittaja: Eero NikkanenHauskaa on tämä keskustelu.Ensin ei mahduta parkkiruutuun,ja kun osoittautuu,että kenttäihmisiä kiinnostaa enemmän vakuutusmaksut,kuin parlamentin jalot tavoitteet,niin jo ihmetellään,mihin on hiihtoliiton mömmöjen mukana kadonneet SML:n miljoonat.Huh-huh!.En nyt ehkä ihan ymmärrä,mutta ajatus siitä,ettei varmaan moni muukaan,antaa hieman lohtua.Kyllähän tämä mp-urheilu,kaikissa muodoissaan,on marginaaliharrastus,ja siksi tulee jäämään ,vaikka parlamentissa päällä seisottaisiin kädet ristissä,se on hyväksyttävä.Liiton on toki oltava vakavarainen,mutta on muistettava,että se on jäsenistön etujärjestö omiensa etuja ajamaan,eikä mikään pyhä instanssi Harkimon metodeilla toimimaan...Kyllä täällä pulinaboksissa paljon niitä lillukanvarsia heiluu,mutta rehellistä asiaa,rehellisiltä harrastajilta,ja jollei harratajakuntaa kuunnella,voi liitto,ja parlamentti pitää pikkujoulujaan mun puolesta missä tahansa pönttövuoren etu-tai takapuolella.
Kirjoittaja: Kees Van NiftrikNo ei mitään huonoja fiilareita, mutta halusinpahan mainita, että ollaan täällä Suomen reunalla (alle 100 metriä rantaan) vapaaehtoisestikin käymässä. Muuten on aivan sama minulle, missä enduroparlamentti kokoontuu. Meillä on tuolla Arkadianmäellä jo yksi parlamentti, jonka voisi minun puolestani siirtää vaikka heti maakuntaan tasoittamaan pääkaupunkiseudun ja muun Suomen välille lietsottua juopaa. Tervetuloa vaan ja laittakaahan asiat järjestykseen.
Kirjoittaja: Eero NikkanenKaikkia joita asia vakuutuksista vielä vaivaa,kehoitan lukemaan, Markuksen jo alkuvuodesta tekemän selvityksen aiheesta.Löytyy tosta vasemmalta kohdasta:Artikkelit,ja sivun alalaidasta 3.2.2001
Kirjoittaja: TOTTI RAITTILALajiparlamenttiin ja sen pitopaikkaan vaan sen verran, että kun nyt käyn sekä crossin että enskan ko. meetingit, niin huomasinpa mielenkiintoisen pointin. Molemmissa pitopaikka Helsinki. Crossin parlamentti klo 12-16, enskan klo 10-14. Saas nähdä, jotenkin vaan tuntuu että enskan parlamentissa 95% osallistujista on reilusti alle 100 km säteeltä pääkaupungista, crossin parlamenttiin sentään oli eksynyt muutamia kauempaakin. Saa Kämäräinenkin pistää kellon soimaan melkosen aikaseen, vielä aikasemmin kun minä, joka tunnetusti en pidä pätkääkään aikaseen heräämisestä. Mutta on tässä irvimisen seassa asiaakin. Ennenkin olen kiinnittänyt huomiota asiaan, kaksi hyvin läheistä sukulaislajia, crossi ja enska. Enska painottuu Uudellemaalle, crossia ajetaan kaikkialla Rovaniemen eteläpuolella sekä harrastusmielessä että kilpaa. Jos enskaa halutaan kehittää, pitää harrastus- ja kisatoiminta saada leviämään edes lähes koko maahan. Se tietty tarkottaa myöskin sitä, että ajajien on oltava valmiita puuduttamaan persettä myöskin autossa. Takaisin alkuperäiseen aiheeseen, kyllähän tossa parlamenttien pitoajoissa näkyy, kumpaan jonkun on tarpeellista tulla vähän kauempaakin. Toivottavasti edes joku kommentoi.
Kirjoittaja: Kees Van NiftrikVakuutuksista viis, mutta tuohon ekaan viestiin olisi pari kommenttia, kun jäi toi sävy vähän riipaisemaan. Ensinnäkin kustannustaso tulee kuntaluokituksen mukaan eli Stadiin sovelletaan ns. "Pyhän maan" tariffia. Ennen viimeisintä suoneniskua eli yhtiöveroremppaa vain 85% paikallisesta verokertymästä meni maakuntaan, että ei pitäisi olla valittamista. Nythän se on jo paljon enemmän, kun näistäkin vähistä jyvitetään. Sitä paitsi ei se sun Chevy niin iso ole, ettei se mahtuis Kehän sisäpuolelle.
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENTuo kritiikkini, tämän keskustelun avauksena tuli ainakin Mikkelin suunnalla ymmäretyksi.
Tarkoitan todella noita pitkiä ja turhia ajomatkoja. Näitä kuluja voisi tasailla eri kerhoille toisenlaisella kokouspaikalla. En Kees ainakaan tarkoittanut maamme hauskaa verotuspolitiikkaa. Autoni on mainiosti mahtunut Mannerheimintielle työmatkoilla. Mutta esmerkiksi Linnanmäelle en vie pentujani kuin mieluummin junalla.
Olisin näissä keskusteluissa mieluimmin lukenut lillukanvarsien sijaan asiaa. Mitä todella lajimme tällä hetkellä kipeesti kaipaa... mitä kentällä odotetaan. Pentin kommentit kisojen tiedotuksista ja markkinoinnista tulee ottaa vakavasti asialistoille. Muuten lajille käy kuin trialille.
Kähmy
Kirjoittaja: Pentti RaittilaEn yhtään halua jauhaa tätä vakuutusjuttua, mutta nyt on pakko oikoa vääriä käsityksiä, jotka saattavat olla kohtalokkaita. Punakilpi on vomassa vain kilpailuissa, ja siihen saa vakuutuksen vain kilpailupäiville. Tällaiseen verottomana maahantuotuun kilpailukäyttöön tarkoitettuun ajoneuvoon saa kyllä liikennevakuutuksen, joka on voimassa ympäri vuoden. Tällä ei ole mitään tekemistä punakilven kanssa. Aina on muistettava, että näillä ajoneuvoilla ei saa ajaa ilman voimassaolevaa rekisteröintiä yleisillä maanteillä.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaEn tosiaankaan halunnut jauhaa enää tätä vakuutusjuttua. Se ei mielestäni myöskään kuulu lajiparlamentille, koska siellä menee lajin omat asiat ohi ajan takia. Tämä vakuutus asioiden selvittely kuuluu selkeästi SML:n palkatulle johdolle, ei luottamusmiehille.
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKISamille, "punakilpivakuutus" on korvauksiltaan normaali liikennevakuutus joka on voimassa aina ja kaikkialla. Korvaa kaiken vastakkaiselle osapuolelle ja itselle vammojen hoito. Lueppa juttu punakilpivakuutus tuossa crossipuolella. Sieltä löytyy mm. esimerkkitapaus korvauksesta punakilpivakuutuksesta.
Kirjoittaja: Eero NikkanenTommi heitti kyllä hyvän,mutta kaikilla tuntuu (minulla ainakin)kysymyksiä riittävän.Hyvät vastaukset vain ovat kortilla...Jos sulla on täysajan tapaturmavakuutus,ja pyörässä liikennevakuutus,niin kyllä lisenssivakuutuksesta pullea osa taitaa mennä liiton kassaan tavalla tai toisella?.Yhtiöt kyllä tekevät tarpeelliseksi vaikka kakantyöntökärryn kompastumisvakuutuksen(ei sitten korvaa paskakasaan liukastumista,eikä haisevia vaatteita,ellei ne o naapurin vaatteet).Tässä ois nyt ihan selvä selvitystyön paikka,vaikkapa näille kahdelle Herralle "Kähmy",ja Raittila,jos teillä kerran vaikutusmahdollisuus on.Onhan toki meillä omatkin kerhoedustajat,mutta kun te täälläkin olette asioista kiinnostuneita,niin pitäkää suutanne auki siellä parlamentissa.Hyvä vastaus olis tervetullut.Kiitos.
Kirjoittaja: SAMI TUPPURAINENVakuutusasiaa. Liikennevakuutus ei korvaa maastokokeella sattuneita tapaturmia, koska kyseessä on muulta liikenteeltä suljettu alue. Ne kuuluvat lisenssivakuutuksen piiriin.
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIOttakaa esille toi naurettava lisenssivakuutus. Koska kaikissa pyörissä jotka kilpailuun osallistuu täytyy olla liikennevakuutus, niin mihin tarvitaan kallis lisenssivakuutus? Liikennevakuutushan ajaa lisenssin ohi korvaustilanteessa.
Kirjoittaja: TIMO UNKURIOlis mukava kuulla lisenssivakuuttajan selvitys millaisissa tapauksissa lisenssivakuutus korvaa vahinkot enskassa.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaNämä vakuutusjutut ovat ihan ikuisuus kysymyksiä. Kuitenkin edellisiin vastaukseksi: maastokokeet ja motocrossradat ovat kaikki avoimia alueita, ja niille tarvitaan liikennevakuutus. Näin tulkitsevat vakuutusyhtiöt tilanteen. Lajiparlamenttiin kuuluvat lajin sisäiset asiat. Tämän vakuutusjutun pitää hoitaa SML:n palkatut virkailijat.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaKiitos Kähmy. On yksi vieläkin syrjäisempi paikka Suomessa. Se on Turku. Lähin kaupunki on Tukholma, ja sekin meren takana. Kun nyt näissä "keskusteluissa" aika on rajoitettu, niin kaksi ehdotusta "parlamentille": Selkeät säännöt maastokokeiden merkkaukselle. Viime kesänä homma karkasi ihan käsistä. Toinen on koko lajin kohtalon kysymys: Tiedoitus, kun Pulkkiset myivät itsensä AKK:lle on aukko jotenkin täytettävä. Tästä nuorille miehille (naisille) vastuuta muuten laji häviää kokonaan.