Takajousi

Kirjoittaja: Arto NiskavirtaHei!

Pyöräni on cr 250 -00, ja ilmeisesti takajousi on alkuperäinen. Painoni on 90kg ilman varusteita. Olen mitannut lokari/taka-akseli välin pukilla ja itse päällä, ero on noin 120 mm. Jousen pituutta olen jonkin verran kiristänyt ja saanut eron lähemmäs sataa milliä (110mm). Pyörä omalla painollaan lokarin ja taka-akselin välistä mitattuna painuu n. 30 mm. Luettuani hondan (alfamer) korjausopasta ei tunnu järkevältä säätää enempää, koska jos ymmärsin oikein varoiteltiin siinä liiasta jousen kiristämisestä ja saattaen täten aiheuttaa jousen vaurioitumisen.

Katsoin racetechin sivuilta vakiojousen (46.6n/mm, 4.75kgf/mm) ihannepainon joka on 73kg.
Kyselin motokeitaasta jäykempiä jousia ja heillä oli tarjota kahta vahvempaa 170e/kpl
48.5n/mm,4.95kgf/mm (showa)
50.5n/mm,5.15kgf/mm (showa)

Tietäisikö kukaan kumpi näistä vaihtoehdoista olisi painolleni läheisempi vaihtoehto ja kannattaisiko jostain muualta kysyä halvempaa tai parempaa jousta?

Terv. Arto

Kirjoittaja: Jouni PatjasMoikka

Hinta kuulostaa aika suolaiselta, kysy varmuuden vuoksi noilta iskarieksperteiltä hintoja:
http://www.skogracing.fi/
http://www.mphuolto.fi/
http://www.lehtoracingcompany.com/
Topi Service, numero löytyy vaikka googlettamalla

T: Jouni
www.rck.urli.net

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHei Arto,
noiden painumien suhteen voit laskea asian itsekin, jousivakioiden suhde toisiinsa X painuma, tuliko tavoite?
Tuo sinun pyörässäsi oleva jousi vai ei välttämättä ole koskaan ollutkaan sitä mitä siinä lukee ja kaiken lisäksi se on ajan saatossa jo pehmennytkin. Skog noista heitoista minulle kertoi ja omassa Hondassani ollut jousi (3kk vanhana) oli loppujen lopuksi mitattuna vain 0.4N/mm löysempi kuin 2N/mm sitä tiukemmaksi ilmoitettu.

Jos haluat kokeilla, niin minulta lötyy n. 50N/mm (muistaakseni hieman yli, ehkä 50.6) Kayaban jousi, joka on minulla Showassa ollut. Sillä voit kokeilla ja jos se tuntuu hyvältä niin saa sen vaikka ostaakin 50e hintaan tai sitten uusi vaikka Skog

Kirjoittaja: MATTI TAMSKIhttp://www.k-tech.uk.com/

Tollanen pulju löyty surffailessa. Hinnat näyttäis olevan ainakin kohdallaan.

Kirjoittaja: Arto Niskavirta
Kiitoksia nopeista vastauksista!
Ajattelin huollattaa iskarin jousen vaihdon yhteydessä.
Pystyykö jousta edes vaihtamaan ilman iskarin purkua?

-Arto-

Kirjoittaja: TOMMI IKONENhelposti!

Kirjoittaja: SAMI JÄNISOJATilasin just topi-serviceltä jousen omaan hondaan hinta 100e, eli ihan kohtuullinen. se iskarin huoltokin vaikuttaa huomattavasti pampun käyttäytymiseen. huollattaisin ensin iskarin ja kokeilisin vanhalla jousella jos sittenkään ei ole toiveiden mukainen niin sitten jousi vaihtoon.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJousen saa nopeasti vaihdettua avaamatta iskaria.
Koita nyt kuitnekin vaikka tuolla minun 50:llä ensin, jotta tiedät mitä todella olet hakemassa. Toinen vaihtoehto on luottaa suoraan suosituksiin.
Niin ja nuo jouset maksaa yleensä 100-120e, eksoottisemmat progressiiviset on sitten hieman kalliimpia. 170e on luultavasti hinta Honda original osalle.

Kirjoittaja: KIIVANEN TAPIOMoi Arto !

Pyöräsi jousi on liian tiukka eli tarvitsen mahdollisesti löysemmän jousen. Jos iskarissasi on oikean mittainen jousi niin liika kiristämistä et saa aikaiseksi mikäli kuskin kanssa perä putoaa yli 90 mm.

Kiristä joustasi siten, että kuskin kanssa putoaa 100 mm. Sitten mittaat vapaan putoamisen, joka on tod näköisesti 23 mm (eli ohjearvo alueella 15-25 mm)

Kovalla radalla ajettaessa voi käyttää vaikka 95 mm putoamista (etupään kulma muuttuu jyrkemmäksi) kääntyy helpommin. Pehmeällä taas 105 mm eli on vakaampi ajaa. Nämä ovat makukysymyksiä, useimmat harrastajat säätää jouset kerran kohdalleen ja ajaa niillä säädöillä koko kesän.

Iskarin huolto kannattaa kyllä tehdä, n. 30 tunnin välein, ajovauhdista riippuen.

Kirjoittaja: NiffeMuun muassa Gustafsson Racing huoltaa edullisesti ja neuvoo säädöt crossimestarin näkemyksellä Karkkilassa.

Kirjoittaja: Arto NiskavirtaSe 170

Kirjoittaja: Arto NiskavirtaSiis 170e

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJos ne naksut vaikuttaa painumiin niin jotain on pahasti vialla. Jousien perusvalinta tehdään painumien perusteella, mutta henkilökohtaiset mieltymyksetkin vaikuttaa asiaan. Toiset vaan tykkää ajaa löysillä jousilla paljolla vaimennuksella ja toisten mieleen se taas tekee tuntumasta tönkön ja valitaan päin vastoin. Gustafsson on niitä ketkä suositteli minulle kovasti löysiä jousia, Skog suunnilleen keskitietä.

Oman iskarini huollot ja muutokset aloin viime syksynä tehdä itse ja olen niitä kavereille ja tutuillekin jokusen tehnyt. Työstä en ole rahaa ottanut, kokemusta tässä lähinnä haetaan, kulut kun saa pois niin riittää. Jos menee sormi suuhun niin ei niitäkään.

Kirjoittaja: Arto NiskavirtaKorjausoppaassa annetaan standardimitta jousen alareunasta yläreunaan sen ollessaan kiinni iskarissa. Samalla sivulla on huomautus:
" If the lenght is small, the spring may coil-bind when the
shock nears full compression. This also overloads and weakens
the spring"

Pyörässäni oli jousen ala/yläpään välimitta millin tarkkuudella se mitä kirjassa sanottiin.
Jos säädän jousenkireyden säätömutterit loppuun asti (kireälle) ja tämä tuntuisi
ajaessa sopivalta, niin eikös tuo kirja sitä varoittele.
Ymmärsin että "may coil-bind" tarkoittaisi ehkä jotain jousen kiertymistä???Tai
korjatkaa joku viisaampi mitä "may coil-bind tarkoittaa?
Ehkä pelkään sitä että itse iskarille käy jotain tämän takia.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJos laitat jouseen liikaa esijännitystä, voi kierteet alkaa pohjaamaan toisiinsa jo ennen kuin iskari pohjaa ja niinhän ei saa lineaarisella jousella käydä. Tuo termi voisi tarkoittaa tätä.

Toisaalta jos jousi on harvakierteinen, eli suurella nousulla, saadaan jousesta jäykempi pienemmällä painolla, mutta jousi alkaa väsyä jo paljon ennen kuin kierteet pohjaavat. Ainahan nuo vähän väsyvät, mutta kestoiän saa varmaan 1/100 suunnitellusta jos jousta käytetään suunnitellun alueen ulkopuolella, eli esimerkiksi saatetaan jousi iskarin pohjauskohdassa jo liian suurelle puristumalle.

Jos jousi on orkkis ja sille on annettu maksimi esijännitys minimipituuden muodossa, älä kiristä enempää. Ensin mainitussa tilanteessa takapää pohjatessaan jousen kierteistä rikkoo pyörästä linkut, swingin tai niiden kiinnityksistä jotain. Jälkimmäisessä saat katkenneen jousen, todennäköisimmin päästä ja rikkomatta iskaria.

Kirjoittaja: Arto NiskavirtaKiitos Sirkku!
Uskoisin että olet aivan oikeassa tuossa asiassa.
Täytynee vielä tutkiskella jousta ja miettiä mitä sen kanssa tekisi.

Kirjoittaja: Vesa MartinNäin noviisina täytyy sanoa että olen aivan pihalla miten toi gassin alusta pitäis säätää. Manuaalista ei ota selvää erkkikään. Olen dieetillä mutta nykyruholla takapää painuu noin 80mm alas kun istun pärrän päälle. Munaskuissa tuntuu hyvältä, mutta onko edes sinnepäin? Mistä saisi rautalangasta väännetyt ohjeet jousien säätöön? Lajina siis enduro ja pärrä EC300 vm.05.