sylinterin hoonaus!

Kirjoittaja: VESA SALMELAMoron!Onkos kellään kokemusta sylinterin hoonauksesta kotikonstein?Ostin tollasen 3-kivisen hoonarin joka kiinnitetään porakoneeseen,nii vedelläänkö sitä ihan kuiviltaan vai mitä sinne laitetaan liukasteeksi?Pytyssä ei oo pykäliä,se on vaan hioutunu kiiltäväksi,kannattaako hoonailla ollenkaan?

Kirjoittaja: TIMO MCKEOWNApteekista

Timo Mc

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKiitti tiedosta, hain litran (20e, pienempiä eriä eivät myyneet) ja liottelin, kyllä kärystä huomasi että tuo se oli se aine viimeksikin. Näyttäisi kyllä vahvasti pinnoitusreissulta.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikAlumiini reagoi voimakkaasti emäksiinkin eli LVI-liikkeestä haettu viemärien avaamiseen kuivattu NaOH-rae toimii tod. näk. yhtä hyvin ja lopuilla voi availla viemäreitä. Litran purnukka maksaa kympin, eikä ole niin hankalaa käsitellä kuin suolahappo.

Kirjoittaja: VESA PELKONENsieltähän puuttuu pala pinnotetta... mitäs sitten?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMistähän olette suolahappoa hommailleet?
Tai mikähän muu tuohon liuottamiseen mahtaa purra, luulin että käytin viimeksi sitruunahappoa, mutta enpä tainnutkaan, ei tunnu purevan!?
- pinnoitteesta puuttunee jo 2*X suuruinen pala...haluaisin vaan varmistaa todellisen tilan ennen kuin päätän välillä uusi pytty/pinnoitus

Kirjoittaja: SAMI KUJALAmenee se normaalillakin hoonilla ja porakoneella kaveri vain ruuttaamaan öljyä tippakannulla tasanen nopeus vain ja edestakasta liikettä niin hyvä tulee toiminut ainakin mulla.

Kirjoittaja: MIKKO LEHTONENsinne täytyy laittaa jotain polttoöljyä tai jotain samantapaista.. jos et laita niin siit tulee liian karhea ja männän renkaat kuluu heti..

Kirjoittaja: VESA PELKONENmikä neuvoksi jos on nikasil pinnoite ja männästä on liippaantunut ainetta sylinteriin? Onko jotain kemiallista ainetta jolla pinnoite säilyy ja kevytmetalli liukenee pois?

Kirjoittaja: Jukka OittinenSuolahapolla saat kiehutettua alumiinin pois,eikä pinnoite mene rikki.

Kirjoittaja: VESA PELKONENtuntuu liukenevan,ainu mikä ihmetyttää on tuo kuparin väri mikä tulee näkyviin? Kannattaako huolestua?

Kirjoittaja: Jukka OittinenSipaise välillä hiomapaperilla alumiinin pintaa..ja eikun uutta happoa.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikAsiasta mitään ymmärtämättä, tuli mieleen, että kantsuisko laittaa "hoonari" kiinni sorviin poran sijaan. Voisi pysyä paremmin mitoissaan ja tehdä tasaisempaa jälkeä. Pituussuuntaiset jäljet ovat ongelmallisimpia.

Kirjoittaja: TUOMO OKSANENei tarvitse nesteitä,mutta selvitä nyt ensin että ei ole kovakromi,tai
joku vastaava pinnotus,menee meinaan sylinteriputki uusiksi hoonin jälkeen.ja
porakone hoonit nappaa muutenkin epätasaisesti ja
voi nirhasta narmut hyvinkin helposti kanavien kohdalla.

Kirjoittaja: VESA SALMELAOk!Täytyy selvittää mitä ainetta se on ja harkita rupeeko ite hoonaileen,ettei mee koko sylinteri piloille.Kiitokset tiedoista ja tulipahan mieleen,että auttaskohan jos vesihiomapaperilla pyyhkis sen kiillon sylinteristä?

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenKyllä sen voi hoonata kevyesti runsaan öljyn kera.
Mutta normaalit valurautasylinteriputkien hoonaukseen tarkoitetut kivet ovat liian karkeita, noihin pinnoitettuihin pitää olla omat kivensä, karkeus luokkaa #400.
Parhaan tuloksen saa, jos sorvaa terästangon, jonka halkaisija on pari sadasosamillimetriä pienempi kuin sylinteri. Tämä tanko kiinni sorviin, väliin timanttitahnaa ja sylinteri tankoon. Sitten sorvi pyörimään ja liikutellaan sylinteriä tangossa edestakaisin. Näin sylinteristä tulee varmasti pyöreä.