Suzuki TS250X nykii

Kirjoittaja: Juhani KaskiMopo lähtee kylmänä ryypyn kanssa hyvin käyntiin ja käykin hyvin. Lämpimänäkään käynnistyksessä ei ole mitään ongelmaa. Tyhjäkäynti on tasaista, niinkuin 2t vain voi olla. Kierroksia ottaa hyvin, mopo kiihtyy hyvin ja kulkee tasaisesti, jos on tarpeeksi vauhtia. Eli kaikki toimii niinkuin pitääkin. Paitsi että...

...ongelma tulee taajamassa, kun on neljänkympin nopeusrajoitus, tai muualla, missä on hidasta ajoa. Suunnilleen nopeuden laskiessa alle 60 km/h. Kierroksista en osaa sanoa mitään, kun ko. mittari puuttuu varusteista.
Voi vietävä sitä nykimistä.

Ikäänkuin olisi liian iso vaihde päällä. Helpottaa juuri siinä, kun vaihtaa pienemmälle, tai vääntää kaasua, mutta kumpaakaan ei voi koko aikaa tehdä.
Jos siinä kohtaa, missä nykiminen ilmenee, laskea lurittelee kytkin pohjassa, niin moottori käy tasaisesti.

Purin kaasarin tänään ja osat oli kulumattomia ja kooltaan ohjekirjan mukaisia. Muutenkin kaasari näytti hyvältä.

Kirjoittaja: Juhani KaskiSenverran viisaampana nyt, että pakoaukonsäätimen solenoidi toimii suoraan akulta virtaa otettaessa, mutta kävin pienen lenkin heittämässä johto irti, niin sillä ei, ainakaan äkkiä koitettuna ollut vaikutusta.
Voisiko toimimaton säädin aiheuttaa tuon tökkimisen? Ja miten sen voisi todentaa, ettei se toimi, jos se ei toimi?

Kirjoittaja: Juhani KaskiNykimisellä on ainakin näennäisesti suora yhteys pakoaukonsäätimeen. Ajelin mittari sylissä, johdot kytkettynä säätimelle meneviin johtoihin, ja ilmeni, että vauhdista, vaihteesta tai kierroksista riippumatta virransyötön katkettua nykiminen alkoi, poislukien kiihdytys.

Nyt pitäisi saada säätimelle virransyöttö pienemmillä kierroksilla, onko mahdollista?
Ja jos on, niin miten?

Kirjoittaja: NIKO TYNNILÄ2-tahtinen pyörä ei tykkää tasakaasulla ajamisesta. Se alkaa röpöttämään ja käy helposti rikkaalla. Helpoin vaihtoehto on ajella vaihelevilla kierroksilla tai vaihtaa nelariin. Toki kaasarin oikeilla säädöillä tilannetta voi yrittää parantaa.
T. Niko

Kirjoittaja: Juhani KaskiVarsinaisesti moottori ei rupea käymään röpöttämällä, vaan, kuten ensimmäisessä viestissä mainitsin, niin nykiminen on saman tyylistä, kuin ajaisi huomattavasti liian isolla vaihteella.
Nykiminen on ehkä liian mieto ilmaus sille toiminnolle, tökkiminen ja töksähtelemällä eteneminen voisi ehkä paremmin kuvata etenemistä. Joskus se ilmenee voimakkaampana ja joskus sitten taas ei, mutta pääsääntöisesti töksähtely on sitä luokkaa, että, jos toinen istuu takana, niin kypärät vaan paukkuu yhteen. Ainakin melkein.