Suzuki RM250 -86 Ongelmia HELP!

Kirjoittaja: Juha KeränenOstin tuollaisen 86-sen 250 rämän projektiks,oston jälkeen pistin öljyt koneeseen ja kokeilin käyntiin ilman vettä jäähdyttimessä,lähtikin nätisti parilla potkulla käyntiin,ja hyrskytti vähän aikaa,mut heti kun lisäsin vettä syyläriin pyörä hyytyi kokonaan,eikä lähtenyt käyntiin mitenkään edes hinaamalla=(

Vaihdoin siihen uuden kannentiivisteen ja tsekkasin muutenkin pytyn,kaasarin ja läppien/sytytyksen toimivuuden et kaikinosin pitäs olla kunnossa...

Mut nyt kun hinaa niin yrittää koko ajan käyntiin mut tuntuu tukehtuvan heti eikä jaksa käydä ja putkesta työntää ihan silkkaa öljyä/sinistä savua ja jäähytin nesteet häviää,sitä kun rupesin siinä tutkimaan käytin vesipumpun auki ja siellähän sitä ongelmaa jo olikin eli siipipyörästä uupuu kokonaan se akseli joka tulee sinne koneen sisään ja pyörittää sitä,samoin stefat uupuu kokonaan eli heti kun laittaa vedet koneeseen ne lörähtää koneen sisälle,tämä varmaan vaikuttaa oleellisesti tuohon käynnistykseen,mut sitä en tajua mistä sitä öljyä puskee sinne sylinteriin kun ei pitäs ainakaan kannen välistä vuotaa ja kampiakselin stefatkin on vasta vaihdettu?

Tietäsköhän kukaan mistä vois löytää tuohon rämään tuota siipipyörän akselia,näkyy olevan räjäytyskuvista päätellen ainoastaan 86-mallissa tuollainen vesipumppu ja muuttuu heti -87 mallissa erilaiseen?

Kirjoittaja: Ivan Pullinennäyttää kyllä tossa kuvassa ihan irtonaiselta. mitähän tossa mun koneessa sitten on tehty kun ko akseli on kiinteä... Voi olla että riittää kun tilaat siipipyörän + tiivisteet jos sen pultti tulee mukana(kun ei oo eri numeroo sille) Ja tikkurilasta power mp shopista löyty ainakin kampuran stefat (tilaus,ei hyllystä)ja jäi sellanen vaikutelma että saa kohtuullisesti osia vanhoihinkin. tossa linkissä ainakin näyttäs että valmistetaan vielä. Saa varmaan tilattuu kyllä monet muutkin,tuo oli mulle lähellä oleva liike.

Öljyistä,kun otat CRANKSHAFT osa 18. olihan kunnossa? mä unohdin tuon kun vaihdoin stefat ja jouduin purkamaan sitten uudelleen ennenkun rupes pysyy öljy oikeella puolella kampikammioo.Jos sekin on vaihettu ja kaikki kulutuspinnatkin on ok niin ei kai pahemmin oo vaihtoehtoja enää.

Oletko huomannu että koneessa on proppu kampikammion tyhjennykseen? kytkimen puolella (mulla)ristipää/10mm avaimilla. Mä tein letkuliittimen ko reikään ja huuhdoin bensalla(sis öljyn) kampikammion tokan öljykylvyn jälkeen kun en jaksanu irrottaa konetta että saa kaikki ylimääräset liemet ulos. tosin jos olettaa että stefat ym tilkkeet on ok niin ei sen pitäs välittää käymisen puolesta käytätkö glykolia vai öljyä vaihteistossa.No senhän näät kun otat ko tulpan irti että tuleeko sieltä bensaa vai vesi/öljy mössöä.vai tuleeko ylipäätään mitään.
Onnea projektille!

Kirjoittaja: Juha KeränenEi näköjään tuo linkki vie loppuun asti,eli sieltä valitsee -86 vuosmalliks ja RM250,ja siitä Crankcase cover-water pump ja osa 23=)

Kirjoittaja: Juha KeränenTuossa linkissä näkyy tuon pärrän vesipumpun räjäytys kuva ja multa puuttuu just tuo osa numero 23:sta tuo akseli,ei kai se ole kiinteä tuossa mallissa?

Ainakin 85 ja 87 malleissa näkyy olevan jo erilaiset vesipumput=/

http://www.alpha-sports.com/suzuki_parts.htm

Mitähän patenttia tuohon pystys tekemään jos ei alkuperäis osaa löydy=/

Uskosin et stefat on vaihdettu kun sain mukaan siihen entisiä osia ja siellä oli ne entiset riekaleiset stefat,tiivisteeet ym,et jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi se lohkojen väli,sielläkin kun näkyy olevan uudet tiivisteet=/

Enkä loppuunsa osaa sanoa et miten paljon sitä öljyä vuotaa sylinteriin jostain kun en pärrää ole varsinaisesti saanut käyntiin enään sen jälkeen kun laitoin ne vedet syyläriin,ilman vesiä lähti sillon iloseen käymään ja hyrskytti muutaman minuutin mut kun lisäsin vedet loppu toimivuus=(

Kirjoittaja: Ivan Pullinenjaa enpäs huomannu että stefat olikin jo uudet. ei kai jää paljoa muuta kun lohkojen välinen tiiviste?

Kirjoittaja: Ivan PullinenMissä se muokkaa kohta on:( tuli mieleen että kytkimen puolella on kampuran päässä holkki jonka sisällä on o-rengas. kunto? osaa kusta siitäkin.Mutta jotenkin vaikuttaa että et ole ite laittanu stefoja koneeseen joten suhtautuisin tossa vaiheessa jo epäillen niihinkin.alkuperänen on kakspuoleinen(ts jousi+huuli on molempiin suuntiin).Vaan et taida saada korjattua muutenkaan kuin pistämällä nippeleiks koko koneen niin samallahan ne tulee kaikki tarkastettua.

Kirjoittaja: Ivan PullinenIkävää tuoda huonoja uutisia mutta jos tuo mun RäMä on 86 niinkuin tod näk vaikuttaa ja sulla on vuosmalli oikeen niin se vesipumpun akseli on kiinteä osa kampuraa. joku on vaan katkassu vasenkätisen kierteen ansiosta pätkän pois. mulla luki vesipumpun kopan alla lhthrd tms joka paljastaa asian ja tässäkin oli hitsattu normi pultti katkastun tilalle.
Öljy taas tulee luultavasti kampuran stefan kautta. hintaa on reilu 40e mutta on vielä saatavissa kuitenkin...