suzuki rm-z 250 ylikuumenee
21.11.2005 - 12:32
|
Kirjoittaja: Henri korhonenOis sellane ongelma että kone ylikuumenee ilman ryppyä niin että putki on ihan hehkuu ja lyö liekkiä putkesta missä vika kertokaa.Pyörä on -04.kiitos jo etukäteen.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: LASSE SUHONENautopuolella laiha seos ja/tai myöhäinen sytkä nostaa tyypillisesti lämpöjä, näistä en tiedä...
myöhäinen sytkä myös paukkuu putkessa normaalia enemmän.
Kirjoittaja: Henri korhonenmut se ei kuumene ryyppy päällä ni eihän sillo se oo kiinni jäähdytyksestä
Kirjoittaja: Jukka OittinenMoottorin on tarkoitus olla vesijäähdytteinen,eikä bensajäähdytteinen.Bensalla/ryypyllä saat koneen kyllä viileäksi ja pakolämmöt alas,mutta samalla häviää moottorista teho.
Kirjoittaja: Miika SavoEnpä tiedä siitä sun pyörän viasta (vai onko sellaista). Kuitenkin yleisellä tasolla on näissä -04 malleissa havaittu pientä jäähdytysongelmaa. Se syntyy kuitenkin pääasiassa lämpimillä keleillä ja erittäin raskaissa olosuhteissa. Ei siis pitäisi syyskeleillä.
Tyhjäkäynnillä käydessään voivat kaikki pyörät "keittää", jos ne ovat kauan aikaa paikallaan. Ilmavirran tehtävänähän on viilentää jäähdytysvettä eikä ilma tällöin auta pyörän ollessa paikallaan.
Yritä nyt selvittää olisiko pyörässä seokset vaikka laihalla. Usein pyörän ollessa laihalla voi kierrokset nousta itsestään tyhjäkäynnillä korkeammalle, mikä saattaisi aiheuttaa sitä pyörän ylikuumenemista. Ryypyn ollessa päällä pyörä käy rikkaammalla kuin ilman sitä ja siksi silloin kuumenemisongelmaa ei ilmene niin selvästi.
Kirjoittaja: ERKKI HAKAtarkista kuumakäynnistimen toiminta,takerteleeko vaijeri tai lisäilmamäntä kaasarin kupeessa,itellä oli sama broplem.(korjaantu putsaamalla)
Kirjoittaja: TOMI RITALAvaihda isommat syylärit siihen tai yksikin riittää. siihen käy esim. rm-z 450:en syylärit, se ei tarvi muuta. kaikissa -04 kawoissa ja suzukeissa on toi sama ongelma!
Kirjoittaja: Henri korhonentapahtuu pelkästään pihassa käynnistäessä kun ei looa uskallettu ajaa ettei leikkaa kiinni
Kirjoittaja: Henri korhonenolla uskallettu
Kirjoittaja: HENRY ELDrmz:ssä on kuulemma tuota jäähdytys ongelmaa. johtuu siitä ettei neste kierrä tasaisesti. jotenki uudelleen vetämällä jäähdytys neste putket pääsee siitä. jostain luin ratkaisun tähän hommaan
Kirjoittaja: Anssi LehtinenVika on siinä, että nää ei oo mitään kuntopyöriä, vaan on tarkoitus liikkuakin. Muuten on tuo jäähdytyspuoli hieman heikoilla.
Kirjoittaja: Miika SavoEi nelaria saa yleensä leikkaamaan kiinni vaan mäntä halkeaa tai jotain muuta tapahtuu (venttiilit palaa tms.). Jäähdytysongelmaa on kyllä ollut. Vesi ei kierrä tasaisesti molemmissa, joten kannattaa muuttaa vesikanavien reittejä. Lisäksi jäähdyttimet on hieman alimitoitettu, ja ne onkin tämänvuotisessa (05) mallissa korvattu isommilla. Itsellä oli viime vuonna KXF eikä meillä ollut jäähdytysongelmia edes alussa. Muutimme kuitenkin varmuuden vuoksi niitä vesikanavien reittejä jolloin moottori toimii myös paremmin ja tehokkaammin. Boyesenin isommalla siipirattaalla varustetusta vesipumpusta ei ole suurta hyötyä (en suosittele). Vaihda (ellet jo ole näin tehnyt) kuitenkin 05 mallista originaali vesipumpun kansi, niin öljynsuodatinten vaihto käy helpommin (öljynsuod. kansi on tässä erillinen eikä jäähd.vesiä tarvitse aina poistaa). Alkuperäinen koppa ei maksa niin paljon kuin Boyesen tai muut vastaavat.
Toi pakoputken hehkuminen on ihan tavallista, ei mitään pelättävää. Paukkuminen ei kuulu kuvioon, yritä muuttaa kaasuttimen säätöjä. Kokeile pääsuuttimia 178/180/182 ja tyhjäkäyntisuuttimia 42/45/48, jollakin noiden yhdistelmällä pitäisi toimia (riippuu olosuhteista). Ja sitten seosruuvia kääntelemällä kaasarin pohjasta saa myös laihemmalle tai rikkaammalle.
Kirjoittaja: SAMI SANDVIKMoi!
Mun käsittääkseni se on ihan normaalia että nelarissa alkukäyrä saattaa joskus hehkua punasena kuumetessaan.. varsinkin jos pyörää käyttää esim tallissa paikallaan.. ja kyllä sitä liekkiäkin jonkun verran äänenvaimentimen päässä vilahtelee..
Kirjoittaja: Anssi LehtinenTapahtuuko tätä siis ihan krossia radalla ajaessa?
Kirjoittaja: Jarmo Niskanenkokeiles avata sitä kaasarin alla olevaa pientä seosruuvia 1/2 kierrosta.
Pitäisi auttaa
Toinen mikä tuon voi aiheuttaa, on se että kuumakäynnistysvipu / vaijeri / kasarissa oleva luisti on jumittunut auki asentoon. Saa kuumakäynnistyspiirin kautta liikaa ilmaa, joka sotkee seoksen joka alueella. Tarkista sen toiminta.
Kirjoittaja: Jukka OittinenTilanne on ihan normaali ja näkyy varsinkin pimeässä.Jos putkessa paukkuu moottorijarrussa se on liian laihallaan..Joten kannattaa tehdä Jarmon edellämainitut asiat.