Suzuki RM 80 XX ¤81 -->
Kirjoittaja: Jarmo Hujanen Tiedustelisin alan konkareilta vinkkejä 2-T puolen asioihin liittyen jo todella vanhaan pyörään. Miten olisi viisainta toimia, kun moottori on projektina hyvällä mallilla, mutta ongelmaksi onkin muodostunut männän löytäminen koneeseen.
Kiertokangen tappi on 12mm ja viimeinen ylikokomäntä näyttää speksin mukaan olevan 50,5mm. Jos löytäisin sopivan 51mm kokoa olevan, minkä tahansa, mieluiten takomännän, olisi jo valoa näkyvissä. Vesipyssyn mäntä olisi silmämääräisesti sopinut ajoitustensa puolesta sekä männänrenkaiden katkosuran sijainnin osalta (tutkin konkreettisesti ko. männän kanssa). Tappi tappoi haaveet asennuksesta.
Vanhan korjaamomanuaalin mukaan nuo katkoskohdat kulkevat imuaukon sillan kohdalla ja pakoaukon silta voidellaan kahdella pienellä neulanreijällä, joten ihan mitä tahansa siihen ei voi laittaa.
Pitääkö sylinteriputki vaihtaa esim. uuteen Visecoon, vai vieläkö tuohon vanhaan löytyisi jokin korvaava ratkaisu. Männän renkaan tappien siirtäminenkään ei ole ongelma, jos vain mäntä ajoituksiensa ja tapin puolesta sopii putkeen. Alumiinirunko sylinterissä on todella hyväkuntoinen ja aukot virheettömät, joten en tahtoisi heittää sitä ja ehkä sen myötä koko konetta sulatukseen.
Ehdotuksia yrityksistä joissa suomessa putkitus sujuu mallikkaasti ja uusi elämä alkaa vanhalle koneelle. Joku firma oli pohjanmaalla, mutta kadotin sen tiedot. Kaikki vähäisimmätkin tiedon rippeet otetaan kiitollisuudella vastaan.
Kyselee 4-T mies;)
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Jarkko Hyvärinenootkos kattonut tästä katalookista: http://www.vertexpistons.com/Vertex%20catalogo%202006%20web.pdf
ja miksei se valumäntäkin kestäs. tosin pv:n mäntä epäilyttää kyllä.
Kirjoittaja: Jarmo Hujanen
Periaatteessa käyttökelpoinen idea. Pari ajokuntoista huippuunsa viritettyä PV:tä on varikkomopoina tallissa. PV:n alakerta on lähdes identtinen RM 50cc:n kanssa, tosin hieman heppoisemmilla osilla.
Periaatteessa joku Power Plus-sylinterisarjan mäntä sopisi ainakin tuon tapin halkaisijan perusteella jos männärenkaiden tappien paikan muuttaa. Ongelmaksi muodostunee kuitenkin männän kestävyys. Valumäntä ei taida kestää tuossa RM 80cc:n korkeaviritteisessä sylinterissä? Nuo huuhteluaukot ovat sen verran hervottoman kokoiset ja kaasujen vaihto vauhdikasta. Lisäksi huomata pitää, että 80cc:n iskun pituus poikkeaa 50cc:n koneesta.
Törmäsin kerran vahingossa netissä yhteen pohjanmaalla olevaan firmaan joka tekee noita putkituksia ja sieltä olisi ainakin kotisivun perusteella löytynyt kaikki tarvittava tuohon v.
Kirjoittaja: KARI REIMAJeps tuota minäkin olisin ehdottanut, vanhemman pv-n alakertahan oli suoraan otettu 80 rm crossikoneesta.
ja kyllä ainakin niihin myytäviin viripaketteihin edelleen saa mäntiä.
Joten jos mitat täsmää niin kiinni vaan.
terv,jammuvaari.
Kirjoittaja: POWER MP-SHOPOlisiko mahdollista että PV.n mäntä kävisi ko peliin, 12mm tappi, tapin keskeltä männän lakeen 30 mm ja halkaisja 53mm asti