Suuttimet - Ktm exc 125 06
Kirjoittaja: JOONAS PESSITerve!
Tommonen KTM:n 125 exc 2006 pyörä on nyt ollut pari kuukautta. Sisässä on nyt suuttimet pää:172 tyhjäk:48 neula:NOZe lovi 4. Noi säädöt on toiminu ihan hienosti tähän asti, mutta mitä suutinta ootte nyt laittanu piikkisiinne, kun alkaa ilmat viiletä. Tän hetken pikkupakkasilla tuntuu toimivan vielä noi säädöt ihan hyvin , mutta olis ihan hienoo ettei menis liian laihalle.
Tohon peliinhän ei käy enää edellisvuosien säädöt, koska kaasutin vaihtui 2mm pienempään eli 36mm. Jos joku olisi ehtinyt jo perehtyä kyseisen pyörän säätöihin niin Olisi hienoa saada vähän osviittaa, että mihinkäpäin tota kaasutinta rupeaa säätämään. Maahantuojalla ei tuntunut olevan vielä hirveen tarkkaa tietoa suuttimista, koska tämä on ensimmäinen talvi kyseiselle pyörälle tuolla kaasarilla...
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: JOONAS PESSIJoo ne on muuttunu ton kaasarin vaihdon yhteydessä...
Mites onko kukaan käyttäny tota NOZD-neulaa nyt talvella ja missä lovessa?
Kirjoittaja: Pekka PasanenMitkä suuttimet sopis 04 mallin piikkiseen exc kotariin talveks, tuntuu että on aikapaljon muuttunut noi suuttimien koot 04:sesta 06:seen, mulla oli kiinni kesällä kun ostin pyörän 195 pääsuutin, oiskohan ollu 45 tyhjäkäyntisuutin, joilla kelin kylmettyä sain iridiumtulpan hajalle. Nyt laitoin 188 pää ja 45 tyhjäkäyntisuuttimen, ainakin tuntuu toimivan paremmin.
Kirjoittaja: JOONAS PESSINyt kävin ajaan tommosessa 0 c-asteen kelissä noilla 180/48/NOZE-4 säädöillä suomi enskaa jossa ei 3 isommalle vaihteelle pääse ja kyllä se ihan kohtuu hyvin liikku. Ainakin pakoputken pää oli kosteena, joten tuskin se laihalla käy.
Eiköhän noilla säädöillä mennä sinne 5-8 c-asteeseen asti. Neulan siirtoa 5 pykälään vois tietty vie kokeilla...
Kirjoittaja: TIMO TEPPONENMoro!
Mulla on samanlainen peli,kesällä oli 175/42 suuttimet ,vakioneula,talveks oon laittanu 180/45,ehkä on vielä hiukka paksulla,mut eiköhän se niillä nurkilla ole,tai
jos on parempia säätöjä niin vinkkejä otetaan vastaan.T-Timo
Kirjoittaja: TIMO UNKURIMulla on samanlaisessa pelissä nyt 48/NOZE-4/180 , ja hyvin tuntuu menevän vielä ainakin 5-6 asteen pakkasessa (mutta jotkut käyttää kuulemma 50 tyhjäriä ja 190 pääsuutinta tässä -06:ssakin, itse en ole vielä kokeillut).
Kirjoittaja: JOONAS PESSINyt pistin kiinni 180 pääsuuttimen(180-48-NOZE-4) ja koekäytin tossa pihassa niin kohtuu hyvin toimi, taino huomaa ainakin, että varmasti on paksumman puolella. Hajos siinä samassa vie tulppakin. Tulpan perusteella ainakin tuntuu, että noista säädöistä ei kannata rikkaammalle mennä esim. siihen 190, jossei ny mikään hirvee jääratakuningas ole. Kun katto tulppaa ni se oli ku öljyssä uinu ja karstaa oli jonkun verran.
Pitää jatkaa noilla säädöillä ja mennä laihempaan päin, jos rupee tulpat paukkuu...
Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENMuista ,että sitä öljyä sitten max 2,5% muutoin tulpat paukkuu noilla suuttimilla ei liioin ole vaikutusta tulppien menoon ainakaan itsellä . sitten toi kaasutin säädä tämän mukaan.
http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttimen_s%E4%E4t%E4minen
aloita 178 / 45-48 vois olla hyvät ja muuttele neulaa d-e ja korkeutta pikkasen se vaatii vaivaa.
ite ajelin kesällä 190/50 silläkin ,mutta ei juuri kehuttavaa tuo pyörän käytös 175 /42-45 oli ok neula e ja korkeudet vaihteli riippuen maastosta.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJoonas, mulla on pari BR9EG tulppaa, kokeillaan huomenna jos auttais yhtään. Otan myös suuttimia mukaan, pitäis löytyä 178...
Kirjoittaja: Jukka OittinenTuossa Harrin löytämässä maahantuojan taulukossa on järkeä.
Ei niitä kaasarin säätöjä kannata testaamatta suoraan laittaa pyörästä toiseen esim. kisaan.Noku...
-Kaikki pyörät ovat yksilöitä ja osissa on toleransseja(esim putket ja sylinterin virtaukset) jo tehtaalta lähtiessään.
-Kuskit ovat eri painoisia
-Ajotyylit ovat erilaisia.Toinen tykkää sitkeästä rikkaasta koneesta ja toinen taas laihallaan kolisevasta äkäisestä moottorista.
-Moottorin kuormitus vaikuttaa asiaan.Ajetaanko sitä pehmeässä hiekassa, suossa, ylämäessä vai kovalla alustalla.
-Männän kulumisella/koolla on 2T koneissa(alle125cc varsinkin) jonkun verran vaikutusta asiaan.
-Sitten kun tähän vielä sotkee Ilmanpaineen,-lämmön ja -kosteuden vaikutuksen, saatikka ilmanputsarin paskaantumisen kisan aikana, niin sen takia onneksi nuita säätövaihtoehtoja on tarpeeksi tarjolla.
Kirjoittaja: HARRI NIEMISain haltuuni maahantuojan suositustaulukon 2006 ja se kertoo seuraavaa:
KTM 125 EXC 06 suositus säädöt
Kesäsäädöt:
- Pääsuutin 175 - 178
- Tyhjäkäynti 45 - 48
- Neula NOZE 4.lovi, NOZD 4.lovi
- Ilmaruuvi 1.5
Talvisäädöt:
- Pääsuutin 178 - 185
- Tyhjäkäynti 48 - 52
- Neula NOZD 5.lovi
- Ilmaruuvi 1 - 1.5
Hieman jää vielä varaa tulkinnalle ja kokeilulle, mutta näistä varmasti löytyy toimiva.
Vuoden aika, kuljettajan nopeus/ajotyyli vaikuttavat tietysti myös valintaan.
Toivottavasti tästä on apuva ...
Kirjoittaja: TIMO UNKURIJoonas: Mä olen käyttänyt br9eg tulppaa, tuntuu toimivan paremmin en evx ja on kestänyt ainakin ihan hyvin. Ei minusta ollut ainakaan yhtään paksulla (48/noze-4/180) kun eilen "kiljutin" lumispooria, (tässä -06:ssa tuntuu olevan voimaa ja vääntöä kun pienessä kylässä, ei uskois piikiks ;).