Suuttimen koko?
22.12.2002 - 19:33
|
Kirjoittaja: TOMI KIVIKARIJoo tiedän että teitä "tosi " kuskeja väsyttää nämä kysely viestit, mutta tässä olis taas yksi!
N. kuukausi sitten joku kyseli suuttimien kokoa tälläin talviajaksi, mutta laihoin tuloksin. Kysyn siis uudestaan: pitääkö pääsuuttimen olla isompi vaiko pienempi näin talvella (ilma kylmempää=>happea suhteessa enemmän)
Ja vielä vähän spesifimmin: pyöränä cr250 1998, kaasutin Keihin 38PJ, vakiosuutin 175 (tää on fakta!).Laitanko siis mitä tilalle????
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: pirhonen osmoKokeilu on tie onneen tässä suutin jutussa...
Elikkäs otat kaasarin auki, katsot tyhjäkäynti suuttimen koon ja pääsuuttimen koon ylös ja marssit kauppaan ja ostat muutaman isomman suuttimen ja kokeilet niitä. Esim. Hondaan 58 ja 60 tyhjäkäynti-ja 182&185 pääsuuttimet. Lisäksi säädät neulasta seosta rikkaamalle, eli jos prikka on keskimmäisessä urassa laitat sen uraa alemmas. Muistaakseni mulla oli Hondassa 58 tyhjäkäynti suutin ja 185 pääsuutin, mutta kannattaa kokeilla mikä olisi oikea koko sinun moottoriisi. Muista vielä nyrkkisäännöksi, että pääsuutin vaikuttaa 3/4 kaasusta ylöspäin, neulan asento keskialueelle ja tyhjäkäynti pienille kierroksille. Noilla neuvoilla pitäisi päästä alkuun.
Kirjoittaja: MIKAEL SPARFjounin vinkit täsmäs kyllä aika hyvin, mutta
muista myös:
-peitä jäähdytin. +5--10 noin 50% -10--20 75-100% peittoon, tämä estää kylmä leikkauksen. jos ajat umpihangessa kannattaa vähentää kun taas jos ajat jäärataa voit lisätä!
-peitä kaasutin, tämä estää sen että kaasu jäätyy pohjaan. laita 6mm solumuovii (makuualusta) niin että se peittää sylinterin ja kaasuttimen (myös takaosan), tee tämä yhdestä isosta palasta ja leikkaa siihen tarpeelliset reiät.
-käytä diesel 100 tai vastaavaa polttoaineenjäänestoa, masinoli on huomattavasti kuivempi ei siis voitele yhtä hyvin. sitä voi käyttää jopa 2%. tätä saa halvalla esim autotarv. liikkeistä yleensä 1/4 hintaan verrattuna huoltsikan hintaan
Kirjoittaja: JUHA RISTAMÄKIOma kokemukseni Hondan 125CR:n suuttimista oli se että ohjekirjasta löytyvän taulukon suuttimet eri lämpötiloille pitää hyvin paikkansa mettä ajoon. Samaa sanoi myös ainakin Tirisen Mara (Brantin huolto/korjaamo päällikkö). Jääradalle täytyy tietenkin olla sit isommat kuin taulukko määrää.
Kirjoittaja: MIKAEL SPARFjounin vinkit täsmäs kyllä aika hyvin, mutta
muista myös:
-peitä jäähdytin. +5--10 noin 50% -10--20 75-100% peittoon, tämä estää kylmä leikkauksen. jos ajat umpihangessa kannattaa vähentää kun taas jos ajat jäärataa voit lisätä!
-peitä kaasutin, tämä estää sen että kaasu jäätyy pohjaan. laita 6mm solumuovii (makuualusta) niin että se peittää sylinterin ja kaasuttimen (myös takaosan), tee tämä yhdestä isosta palasta ja leikkaa siihen tarpeelliset reiät.
-käytä diesel 100 tai vastaavaa polttoaineenjäänestoa, masinoli on huomattavasti kuivempi ei siis voitele yhtä hyvin. sitä voi käyttää jopa 2%. tätä saa halvalla esim autotarv. liikkeistä yleensä 1/4 hintaan verrattuna huoltsikan hintaan
Kirjoittaja: ANTTI HELANDEROilisin vielä samaan asiaan liittyen kysynyt : mitä säätöjä pitäisi tehdä piikkiin talveksi , ettei leikkaa kiinni tai yms. ?
Kiitos jo etukäteen !