Sopiva pyörä?

Kirjoittaja: NIKO KONTTILAHei! olen aloittamassa enduro harrastusta ja en oikein ole varma että minkälainen pyörä kannattaisi hankkia kun olen kuullut paljon kehuja niistä 250 nelareista ja mieluiten merkki olisi Ktm. Kun taas 125 Kotari olisi hyvä kun sitä saisi ajaa kevarikortilla, lähinnä ajaisin sen motocrosradalle ja enduroreiteille. Onkos tuollaisen kilpaenduron laittaminen rekisteriin järkevää kun on aika kallista mutta sen saisi kyllä ajaa aina radalle, niin ei tarvitsisi aina kenenkään lähteä kuskaamaan. Kokemusta ei ole lajista paitsi että olen jonkunverran ajanu 400 Kotarilla ja mun omalla Peugeot Xps enduromopolla motocrosradalla ja enduroreitillä mutta tekisi mieli omaa kunnon enduroa ja olen 15v, 175 senttinen ja painan 79 kg. Tietysti käytettyä etin kun uudet maksaa niin kauhean paljon ja onko 125 Kotaris kuristuksia ja jos on niin onko vaikea poistaa ja paljon on silloin tehoa?

Kirjoittaja: JOONA OINONENKysyitkö?kysy maahantuojalta
Jos kysyit,soita uudestaan ja kysy nämä hyvät ja huonot puolet.
Siellä sitä tietoa pitäisi olla.
Vastauksen sävystä voit tiedostaa(päätellä) kuinka pelaa.jos kehuvat,pyydä kirjallisesti.
Sopii kaikille merkeille.
Terv.Uuvatti&tuntimittari.

Kirjoittaja: NIKO KONTTILAKiitti tiedosta! Taidanpa kysyä.

Kirjoittaja: NIKO KONTTILALaittakaa näiden pyörien hyviä/huonoja puolia, joilla on kokemusta Ktm 125:sta 2t ja 250 nelarista.

Kirjoittaja: Jesse TanskaKysyppäs racinbikesta! siellä on uusia KTM:ä mm 250 EXC, KTM:ät saa rekisteröityä.

Terveisin: Jesse

Kirjoittaja: NIKO KONTTILANiissä 250 nelareissa ei ole muuta vikaa mun mielestä kun se että ne maksaa enemmän ja en ole löytäny viel yhtään sellasta käytettynä. Mutta kyllä sellanen olis kiva ku oon kokeillu kaverin 350 Husgvarnaa ja toisen Kotarin 400 nelaria niin tuntuu että niillä saa ajaa mistä haluaa ja vääntö ei lopu kesken ja entäs kestävyys? Kumpi olis kestävämpi kun olen kuullu että nelari olis kestävämpikin ku kaverilla jolla on se 400 Kotari niin ei oo 3 vuoteen tehny minkäänlaista koneremppaa, kerran on kuulemma pitäny runkoa hitsata ja sellasta mut moottoriin ei oo koskettu ja ainavaan toimii. Olen kuullut paikallisilta kuskeilta juuri samoja kommentteja ensipyöränostosta kun sulta joka äsken kirjotit että nelari sopis paremmin ja niillä vois ajaa myös rauhallisestikin,ettei aina kaasu pohjas niinku 2T:lla ja kuulemma 2T:lla ajaminen väsyttää kuskia huomattavasti enmmän kuin nelari, sekin on varmaan kuskin kunnosta kiinni, et ei toisaalta ole vika.

Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENMutta sitä 250 nelaria et saa ajaa tiellä laillisesti, jos sitä rekisteröityä meinasit.

Kirjoittaja: NIKO KONTTILASe huono puoli siinä kyllä on.

Kirjoittaja: NIKO KONTTILAEntä varusteet? Mitkä olis välttämättömät kun mulla on jo Nzi:n kypärä ja Smithin lasit, ku kuulemma saappaat olis ainaski hyvä olla? Onko muuten ne 250 nelarit niin uusia markkinoilla ku ei niitä tunnu löytyvän käytettyinä ja eikös ku on 18v niin niitä sais ajaa laillisesti tiellä? Kun ei oikeen innostais toi piikkinen 2T ku oon muutaman kerran kokeillu sellasta ja sillä ajaminen on vähän nykivää ja pitäis ajaa kierroksilla paitsi se rekisteröintihomma kyllä olis toimiva.

Kirjoittaja: Janne KivimäkiKyllä 250 nelari on aloittelijan pyörä minunkin mielestä. Se on moottorin puolesta helppo ajaa. Ajamista radalla tai polulla aloitellessa ajetaan paljon alakierroksilla ja nelari menee hyvin. Vääntöä löytyy alakierroksilta asti. Piikillä pitäisi ajaa kierroksilla ja se on alkuunsa vaikeeta pitää pyörässä kierroksia tarpeeksi. Itselläni tuli monasti OHO-mokia kun opetteli ajamaan kierroksilla mettässä.

Mitä tuohon täysiverisen enduron rekisteröintiin, niin kyllähän siinä sinän on järkee jos ajopaikat ei ole kaukana. 20km endurorenkailla on tuskaa! 2T endurolla ei parane tehdä pitkiä moottorijarrutuksia tai voi kiinnileikkautumisia alkamaan esiintyä. Monen Päitsi on päättynyt moottorijarrutukseen pitkä siirtymän jälkeen.

Kirjoittaja: NIKO KONTTILAJoo sitä mäkin aattelin mut kysyin kuitenkin ku monet mun kavereista jokka harrastaa lajia niin ehdotteli sitä 250 nelaria mut kyl mun mielestä piikkinenkin on hyvä ja meiltä ei ole todellakaan pitkä sinne motocrosmontulle, ehkä jotain 10 kilsaa ja enduroradalle jotain 3 kilsaa ja kuinka rauhallisesti sellasella piikillä pitää ny näin suurinpiirtein ajaa,ku koko matka meiltä radalle on hiekkatietä? Kärsiikö muuten sellasella kilpaendurolla ajaa oikeen paljon asvalttitiellä? Onkos ne kuristukset vaikea poistaa kyseisestä vehkeestä ja missä ne on?

Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENNo paras vaihtoehto sulle ois varmaan rekisteröity piikki, kunhan ymmärrät miten kisakakstahtisella ajetaan maantiellä. Jos on crossiradalle matkaa alle 20km, niin sinne ajamisessa on jotain järkeä. Ilman kuristuksia siinä on tehoa noin 40hv.