Solukumeille lukot vai ei (takarenkaaseen) ?
Kirjoittaja: ARI LEVOMÄKIOon tossa lähiaikoina laittamassa ensimmäistä kertaa Michelinin Bip Moussen takarenkaaseen...
Michelinin asennusohje sanoo, että solukumisisärenkaita käytettäessä ei rengaslukkoja tulisi käyttää ollenkaan -kummassakaan päässä. Itse pelkään kyllä, että takakumiyhdistelmä alkaa pyöriä vanteella ilman lukkoa (ajattelin ennen ohjetta luettuani laitaa jopa kaksi lukkoa !).
Eturenkaan kohdalla kyllä ymmärrän, että kumi ei ala luistaa vanteella ilman lukkoa mutta takakumi ...ja sentään pyöräkin on 525:nen... Ja pikainen revitys vaikka kuivalla kalliolla voisi olla liikaa... ?
Ohjeessa sanotaan, että sitä liukastegeeliä saa sivellä vain ulkorenkaan sille sisäalueelle, jossa kumin kulutuspinta/nappulat ovat. Eli ei sisäkylkiin ja tietenkään ei missään tapauksessa "vannekylkiin". Asennusliukasteena vanteen ja renkaan ulkokyljen väliin on tietenkin aiheellista käyttää erittäin hyvin haihtuvaa/häviävää "saippuaa".
Onko kellään kokemusta pysyykö tosiaan takarenkaassa tuollainen solukumiyhdistelmä vanteella pyörimättä ilman ainoatakaan rengaslukkoa ?
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: TOM TALLBERGItselläni oli sama homma vuoden alussa ja sain sellaiset neuvot, että 1 lukko taakse ja eteen ei tarvii ollenkaan. Rasvaus neuvottiin tekemään koko solulle ja kannattaa ostaa putkiliikkeestä hinnan vuoksi glidex taisi olla aineen nimi.
Koko kausi on mennyt ilman minkäänlaisia rengas ongelmia ja soluilla aion jatkossakin ajaa.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEnsinnäkin se renkaan kylki lämpenee ihan siinä kuin nappulakin ja siellä kyljen alueella se solukumi nimenomaan liukuu jatkuvasti päälikumia vasten. Solusi virität siis vain ennenaikaiseen lämpöhalvauskuolemaan jättämällä kyljet rasvaamatta. Muistaakseni tästä asiasta mainittiin myös Nuorten leirillä Mikkelissä (Jaatinen) rengasrastilla. Solun kitkalla renkaan pyörimistä vanteella ei estetä, vaan renkaan ulkoreunan ja vanteen reunan välisellä kitkalla kun solu tai sisäkumi painaa renkaan reunaa vanteen reunaan.
Itse olen yhden solun ja vanteella pyörivän renkaan kanssa ajoreissun kokeneena sitä mieltä, että moista riskiä ei kannata ottaa. Uudella solulla voi lukon jättää pois, mutta jo toisen päälirenkaan kanssa sain ihan 250F:llä pyörähtämään. Kun et taida sinäkään vaihtaa päälirengasta samaa tahtia kuin MM-miehet vaan ajelet sillä 10+ tuntia, niin varminta olisi tietty laittaa lukko heti uutena. Voisit tietty harkita kohdistusmerkkejä vanteeseen ja renkaaseen, jolloin voisit tarkkailla tilannetta ja laittaa lukon heti kun alkaa luistaa. Solu nimittäin tuhoutuu todella nopeasti renkaan pyöriessä vanteella.