shimmit
6.8.2000 - 00:00
|
Kirjoittaja: Mistä sais syvällisempää tietoa jousituksen säätämisestä. Siis prikotuksesta, ei mitään napsutteluja, kyllä ne jo osataan. Saa olla vaativaakin tekstiä
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: selaajahttp://www.off-road.com/dirtbike/mar99/db101/db101shock.html
http://www.eric-gorr.com/fomo/suspension_terminology.html
http://www.ctv.es/USERS/softtech/motos/Articles/Springs/Springs.htm
Kirjoittaja: kokeilijaMikko! Minunkin ymmärtääkseni prikoitus toimii juuri kuvaamallasi tavalla. Nopean ja hitaan vaimennuksen eroja voisi kuvata vaikka seuravin esimerkein. Hidas vaimennus toimii silloin kun nopeaa paluuliikettä ei tarvita, esim. kun jousitus palautuu hypyn alastulon jälkeen (tasaisella alustalla). Jousituksen tulee palautua rauhallisesti, eikä se saa singota pyörää uudelleen ilmaan. Nopea vaimennus alkaa toimia silloin, kun jousituksen pitää palautua nopeasti, esim. ajettaessa syvissä röykyissä. Jos meillä olisi vain hidas vaimennus, jousitus ei ehtisi palautua röykyissä ja pyörä hyppisi röykyn huipulta toiselle. Jotenkin näin!
Kirjoittaja: pirhonen osmoHigh speed ja low speed shimmipakat on männässä erotettu toisistaan välishimmillä. Eli isot prikat on low speed vaimennukselle ja välishimmin päällä olevat pienet high speed vaimennukselle. Tarpeeksi suuri mäntänopeus taivuttaa isot prikat välishimmin "ohi" niin että pienet shimmit vaikuttavat öljyn virtaukseen.
Kirjoittaja: Toimiiko prikoitus näin? Jos männän päällä on esimerkiksi 30mm prikkoja 3 kpl, yksi 20mm ja kolme 28mm. Männän liikkuessa öljyn paine kasvaa ja taivuttaa 30mm prikkoja. prikkojen jäykkyys määrää voiman , millä vaimennin vastustaa jousituksen liikettä. Kun prikat ovat taipuneet niin paljon (20mm prikan paksuuden verran), että ne koskettavat 28mm prikkaan, lisääntyy vaimennus sillä voimalla millä 30 milliset taivuttaa 28 millisiä.
Siis 30mm prikat määräävät hitaiden liikkeiden vaimennuksen ja 28 mm nopeiden liikkeiden vaimennuksen. 20 millisen paksuus ratkaisee missä nopeudessa 28 mm:set alkavat lisätä vaimennusta.
Jos 20 millistä suurennetaan se jäykistää 30 millisiä koska niistä pääsee taipumaan vain päällä olevan prikan reunalta yli jäävä osa.
Tämä teoria perustuu huoltojen yhteydessä tapahtuneeseen pähkäilyyn. En ole uskaltanut pilata omaa jousitustani kokeiluilla.
Missä ajo tilanteissa tarvitaan hitaan liikkeen vaimennusta ja missä nopean.
Kirjoittaja: PE ON PARASMulla on kakkospyöränä ktm 125 -88. Kyllä siinä ainakin ulkoset säädöt vaikuttaa nopeisiin liikkeisiin.
Kirjoittaja: GS.90ei tässä omalla työlle tartte kuvitellakaan mitään arvoa. Olisi vaan kiva kokeilla ja tietää. WP:n vehkeitä säätelenkin. Tulevat ikään kuin pyörän mukana.
Kirjoittaja: kokeilijaMinäkin olisin kiinnostunut tällaisista tiedoista. En ole löytänyt ainakaan asiaa valaisevia nettisivuja. Asiasta taitavat tietää eniten jousitusten kanssa puuhaavat firmat, joille kyseiset tiedot taas ovat tarkasti varjeltuja liikesalaisuuksia. Itse olen säätänyt prokoituksiani järkeilemällä ja kokeilemalla. Parannuksia voi saada aikaan, mutta työmäärä voi olla kohtuuton. Jos omalle ajalleen laskee jotain arvoa, kannattanee unohtaa prikoitusprojektit ja hankkia WP:n tai Öhlinsin komponentteja.
Kirjoittaja: kokeilijaKokeilemaan vain, jos aikaa on. Homma on työlästä, mutta mielenkiintoista. Purkamisesta ja kokoamisesta tulee tietysti vähitellen rutiini ja homma nopeutuu hiukan. Selvitä ensin itsellesi, miten vaimennushydrauliikka toimii, eli mikä venttiili toimii missäkin joustotilanteessa ja mistä raosta öljy milloinkin kulkee. Pääperiaatteet ovat seuraavat. Sekä sisään- että ulosvaimennusta kontrolloi vaimennusventtiili, jossa on säädettävä kanava ja "prikoista" koostuva venttiili. "Upside down" -etuhaarukassa sisäänjouston vaimennusventtiili on sijoitettu pohjatulppaan ja ulosjouston venttiili sisällä liikkuvaan mäntään. Vaimennus on kaksivaiheinen. Jousituksen liikkuessa "hitaasti" öljy kulkee sen kanavan kautta, jota säädetään säätöruuveilla. Jousituksen liikkuessa "nopeasti" aukeaa lisäksi "prikoista" koostuva venttiili öljyn paineen vaikutuksesta ja päästää öljyä lävitseen. Sisään- ja ulosjoustoa vaimentavat venttiilit toimivat kumpikin samalla tavoin. Eli siis säätöruuveja kiertämällä kajoamme lähinnä hitaaseen vaimennukseen ja prikoitusta muuttamalla voimme säätää nopeaa vaimennusta. Joissain uusimmissa pyörissä on säätöjä myös nopealle vaimennukselle. Prikoituksessa pääperiaate on se, että levypakkaa jäykistämällä ,esim. prikkoja paksuntamalla tai lisäämällä, saamme lisää vaimennusta nopeaan liikkeeseen ja vastaavasti ohuemmilla prikoilla tai niitä poistamalla kevennämme vaimennusta. Levypakan jäykkyys määrää sen, millä paineella venttiili avautuu ja kuinka paljon venttiili läpäisee öljyä maksimissaan. Ulospäinvaimennuksessa tämä tarkoittaa nopeutta, jolla jousitus pystyy palautumaan sisäänjouston jälkeen, joka määrää esim. sen miten jousitus pystyy seuraamaan röykkyjä pohjan kautta. Prikoituksessa on tietysti kaikenlaisia hienouksia, esim. järjestys ei aina välttämättä tarvitse olla pienimmästä suurimpaan. Kannattaisi varmaan surfata hiukan netissä, josko sieltä löytyisi nykyisin syvällisempää tietoa. Itse tein aiheesta nettikierroksen viimeksi pari vuotta sitten.
P.S. Helpoin tapa säätää nopeaa vaimennusta on muuttaa öljyn viskositeettia. Tämä ei kuitenkaan aina riitä. Esim. muutettaessa crossijousitusta enskaan joutuu yleensä kajoamaan prikoitukseen, jos haluaa hyvän tuloksen.