Selkäkyyryssä

Kirjoittaja: VESA ALIRANTAOlisikohan joku halukas neuvoo (tyhmää) liki veteraanii,joka on hankkimassa uudempaa pyörää. Kokemusta on hankittu jos jonkinmoisella kasaricrossilla,on ollu piikin yz ja pari kotarii sekä viimesin kx125-92. Ongelmana tässä on pituus,
jota on siunaantunut 190/87 no tos on paino kans. Nyt kun oon päivittämässä pyörää, niin ois kiva kuulla muiltakin kookkailta ajajilta kommenttia, että mikä fillari ois sopiva 125-250 sarjassa? Tietty saahan niitä korotuspaloja stongaa vissii.
En ole kauheesti kerenny montulla ajaa viimesten kuukausien aikana,mut nyt se syyhy taas alkaa,kun mennään syksyy päin. Oisko nelari huono valinta? Itse tykkäsin myös piikistä,no luultavasti, koska ei tullu muita koitettuu. Oiskohan 250 paljon erilainen, esim. hypyissä? Itse elän harhakuvitelmissa että uus 250 kotari oismulle hjuva pyörä! Noita 426:f sais edullisesti, mutta niitten huolt/korjaus maksaa maltaita? Ehkä oon vääräs, ajaahan niillä pidempää ku 2t.No joo haaveilu seis! Eli mikä ois pitkälle ukolle asiallinen peli?

Kirjoittaja: TOM NORDMANKorotetussa satulassa tuo 2 cm tunntuu eniten siinä kun ajaa mutkaan ja pitää saada jalka suoraan eteen. Matalalla penkillä jalka ei "mahdu" kunnolla maan ja stongan väliin. Penkin korotuksessa pitää olla myös maltti mukana. Kokeilin edellisessä Kotkassani noin 5 cm korotusta tekemällä itse penkin. Tuo tuntui alkuun hyvältä mutta sotki pyörän käytöstä mutkissa rankasti ja oli palattava tuohon 2,5 cm korotukseen. Ilman korotusta tuntuu että polvet on suussa. Yllättävää kyllä tuo 2 cm tuntuu aika paljolta käytännön ajossa.

Nyt kun olen testaillut tangon korotuspaloja viimeisen viikon aikana siten, että ajoin 2 päivää ilman ja toiset 2 päivää korotuspaloilla, samaa polkua, on mielipiteeni seuraava: Korotus tuo lisää "tilaa" ajamiseen mutta sotkee myös pyörän käytöstä hieman (tottumiskysymys?) -> pyörän tarkkuus kärsii.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenItse korotin satulaa kun tuntui siltä, että väsyttää reisiä kun saa aina punnertaa itseään syväkyykystä seisomaan. Korotus vaikutti, en tiedä oliko efekti psykosomaattinen vai fyysinen. Seisoessa se on yks paskan hailee kuinka korkea satula on.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMiten miesten kokoiset kolleegat kommentoisivat eroa 20 mm satulan korottamisella verrattuna vakioon. Onko siinä todellakin jotain eroa? Tuntuuko 2 cm jossain? Tuntuu hurjan pieniltä lukemilta, kun kaiken järjen mukaan satulan lakipiste pitäisi siirtää säärien välistä reisien väliin (siis lakipiste polvien yläpuolelle), että voisi polvelle tukea runkoon. Comments, please.

Kirjoittaja: PETTERI LIISANANTTIMyös Hussen nelareita kehuttiin avarasta ajoasennostaan ja Temmissä on kuulemma avara ajoasento

Kirjoittaja: Mikko SaarenketoItse myös n. 190/86 ja pyöränä Suzuki RM 250 -02. Hieman oli alkuun ahdasta (kuitenkin täysin ajettavissa) mutta parani huomattavasti korotetulla satulalla (Duell) ja stongan korotuspaloilla (3cm Ramirez). Eiköhän tässä olla vielä sellaisissa mitoissa että mahdutaan pyörän kun pyörän selkään.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMuistaakseni Duellilta ostin jammuun kokonaisen korotetun penkin. Maksoi luokkaa 120 euroa. Kotariin taitaa saada niiden omilta Hard Parts-listoilta, itse tilasin Sommer KTM:ltä, hintaa tais olla alle 100e.

Myös orggissatulaan voi saada korkeamman vaahdon, mutta sitten voi tehdä tiukkaa venyttää alkuperäinen päällinen siihen päälle. Jos korkeamman vaahdon mukana tulee vielä isompi rättikin, niin hinta on helposti samaa luokkaa kuin koko satulalla. Jos päädyt jammuun, niin voin myydä vähän kärsineen (päällisestä irronnut pinnoitetta jotain 3 neliösenttiä) satulan vaikka 40 eurolla.

Kirjoittaja: VESA ALIRANTAhyvä juttu! M

Kirjoittaja: JOONAS KOKKOmoro.
itte oon vesaa pari senttiä lyhyempi ja puolikkaalla ktm:llä ajan. hyvin mielestäni sillä pystyy ajamaan pitkäkin ukko,vaikka ei oo mitää korotettua penkkiä eikä sarvia. pikkusen korkeemmat sarvet vois olla kyllä asialliset.

ostahan vesa multa hyvä kotari pois! ;)

Kirjoittaja: TOM NORDMANMeillä on samat mitat.

Korotettu penkki on mielestäni järkevä hankinta. Stongan korotus on aika hyvä juttu, mutta minulla on ollut vaikeuksia saada pyörä toimimaan kunnolla korotuspaloilla (nyt 20mm). Minulla auttoi ajoasennon löytymisessä, enemmän kuin tangon pakorotus, tangon siirto siirto mahdollisimman eteen. Eli Kotarissa etummaisiin kiinnitysereikiin ja viäelä siten että

Kirjoittaja: Anssi LehtinenKTM lienee kaupan hyllyltä isoin. Paras taas on CRF450R, jos on varaa ostaa ja huoltaa uutta.

Itse olen 192 cm ja ajan -03 YZ450F:llä, johon laitettu korotuspalat stongalle, korkeampi stonga ja madalletut jalkatapit (Fastway Lowboys). Mulla oli myös korotettu satula, mutta olen vetristynyt sen verran, että ajan nyt vakiolla, pääsee kurveissa alemmas ja polvet eivät kolise ihan yhtä herkästi stongaan, vaikka se yhä ongelma onkin.

Kirjoittaja: Ville LaitinenYamaha on neli tahtina kans korkea mut sitten se korjaus maksaa niin pirusti et kokeile jotain 250cc KTM:ää.