Romaani: Ajoreissu + jotain varusteista
Kirjoittaja: poistunutTää on lähinnä vaan säälittävä yritys pitää täällä yllä edes jonkinlaista keskustelua...tänään päätin ekan kerran lähtee kokeileen valkokilpienskaani crossi- ja enskaradalle. Kokemusta ei hirveesti oo kertyny muutakun mökkiteitä kaahaillessa ja on sitä vähän tullu liikenteessäkin ajettua. Pyörä on vanha -86 kakspuolikas kotari. No pistin tankin ihan piri pintaan ja lähin matkaan, pääkallopaikalle matkaa pitäisi kertyä noin 20km. No paikka löytyi, ainii joo ilma oli paska ja fiilikset oli sen takia ihan maassa. Lähin heti rohkeesti tahkoamaan crossirataa, muutaman kieroksen menin hissutellen no sitte ajoin seuraavan jo vähä lujempaa. Yhestä hyppyristä ajoin kuten kaikista muistakin, kunnes yhtäkkiä ilmassa tajusin että heti alastulon jälkeen on sellanen iso kumpu, johan ilmalentoni ilmeisesti tulisi tyssäämään. Ja niin kävikin, pyöräni oli jo muutenkin tulossa vähän eturengas edellä maahan mutta sit ku se vielä putos keskelle sitä helvetin kumpua, siis niinku ylämäkeen. Ai saatana ku sattu!!! WP:t pohjas välittömästi ja ranteet nyrjähti ja löin pään vielä aika lujaa stongaan!!! Mut en kuitenkaan kaatunu, ja ajoin välittömästi sivuun ku oli niin paska olo. Tuli sitä samalla ihmeteltyä että kaikkea se pyörä/etuiskarit kestääkin sillä isku oli todella raju. Olis ilmeisesti pitäny ajaa joko lujempaa tai hiljempaa siitä hyppyristä(terävästi päätelty!). No ranteet kipeenä jatkoin sitte kohta ajoa, nii joo se rata oli ihan semmosta mutavelliä ja joissakin kohdissa oli syvästikin vettä, ajoin kans silleen aika kovaa yhteen tollaseen lieju paikkaan. Sen maaston muotoahan ei nää ku siinä on vettä päällä, sit siellä oli semmonen syvä ura ja eturengas karkas alta ja tuiskasin siihen vesilammikkoon, se oli niin syvä että pyöräkin oli siellä renkaitaan myöten, mut se oli vielä vittumaisempaa ku kaasukahva jumittui siinä samassa täysin auki ja kone huusi kuin vimmattu, ja kun tyhmänä nostin pyörän pystyyn ni sehän tietysti sitte karkas käsistä ja kaaduin uudestaan siihen lammikkoon, pyörä kiipesi pois lammikosta ja jatkoi matkaansa kunnes kaatui sellaseen töyssyyn!!! Vitutti ihan hiljaa. No sit kokeilin enskapolkua mut se oli kans täynnä noita kuralammikoita, enkä jaksanu enää ku vaatteen oli ihan märkänä ja täynnä paskaa.Niin varusteistakin vielä että eihän mulla ny tietenkään ollu mitään ajovarusteita: kypärä ny tietysti oli, ja olin pistäny sellaset jääkiekko polvi/säärisuojat kinttuihin. crossisaappaiden virkaa hoiti vanhat lenkkarit ja pukuna oli laskettelupuku. Vittu mikä turisti!!! Onko tää crossi todella näin paskamaista, olin ainakin vähän pettyny...vaikuttaisko kunnon ajovarusteet ajomukavuuteen??? :) Ja jaksaako joku todella ajaa tollasessa kuravellissä ja vesisateessa näin syksyisin, onko talvella ja kesällä parempaa...? Niin no sitte siinä kaatumisessa missä kone huusi nii polttimot jostain syystä kärvähti ja koko loppumatkan oli melkein kuset housussa ku pelkäsin poliisia, kun pyöräni oli jo muutenkin kovaääninen ni nyt vielä ajoin ilman valoja...
Niin mitkä ajovarusteet kannattais hommata?
Saappaat ny ainakin mut mitä muuta? Samalla tuli huomattua että pyöräni on ainakin radalla täysin ylimitotettu mulle, ei sitä edes uskalla pistää kaasua pohjaan... Kertokaa ny jotain positiivista kun oon aika pettyny ja jäi vähän pelonsekaisia tunteita tai jotain...
Oho romaanihan tästä tuli!!!!! :)
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: ari matilainenMoi voin kokemuksesta sanoa että kunnon varusteet lisävät ajo nautintoa yli puoleela ja varsinkin turvallisuutta. Nimittäin itselle kävi siten että ostin ekan pyörän 32V vanhana ja toisena ajopäivänä vedin pahat lipat. Sairaslomaa 1.5vk ja silleen, kun kylki auki ja jalat mustelmilla .
Siintä hetkestä päätin että ajovarusteet hommaan ja kaasun käyttöä tarkkailen, senkin jälkeen lippoja on sattunut mutta varusteet ovat mukavasti suojaneet paikkoja. Nytten tarvitsisin vain tiedon että mistä saa halpoja varaosia HONDA CR 250 92 jotta harratustoiminta voisi jatkua.
Kirjoittaja: poistunutno tuo kyseinen rata sijaitsee Vaasan lähellä, ei sillä varmaan mitään nimee oo. Olin eilen toista kertaa ja oli jo paljon hienompaa ku aurinko paisto ja paikat oli vähän kuivahtanu ja oli jo jotain oppinu edellisistä virheistä. Se on kyllä totta että varsinkin metsässä enskapolulla rupee miettimään miks siinä pyörässä on niin paljon vaihteita ku mulle näyttää riittävän ne kaks pienintä(viidestä) vaihdetta :) Tuntuu käsittämättömältä että sellasella polulla pystyis muka lujempaakin ajamaan ku mutkia tulee aina melkein viiden metrin välein; tai tuohan ny varmaan riippuu vähän radasta.
Kirjoittaja: Eero Nikkanen Mukavaa että enskaa ajetaan myös muualla suomenmaassa,kuin täällä eteläisessä läänissä. Jostain Vaasan-seudultahan tosin tuli tämä veteraanimestarikin,onnea vaan! Aiheen aloittajalle toivotan intoa harrastukseen.Aja aina ku on mahdollista,seuraa kisoja,hanki kunnon ajovehkeet(turvalliset,ei välttämättä uudet),äläkä suututa kanssaihmisiä rälläämisellä väärillä urilla. Alkuun taito kehittyy harppauksin,mutta jossain vaiheessa on alettava tekemään määrätietoista työtä,jos aiotaan vaikkapa osallistua kisoihin,ja menestyä edes kohtuullisesti.Ei muuta kuin romaanille jatkoa!
Kirjoittaja: KAI VUORIHyvä Miikka !!!!! Olet löytänyt enskan perusolemuksen ja osannut nauttia siitä oikealla kunnioituksella.Jos hankit vähän lisää varusteita ja jatkat itsesi kiusaamista,niin yhtenä aurinkoisena päivänä huomaat jääneesi koukkuun(vertaa riippuvuus).
Kirjoittaja: JUKKA HAVENTONo joo, melkomoinen rypemisreissuhan tuosta tuli. Kilpakuskithan joutuvat ajamaan missä vaan, mutta itse ajelen lähinnä omaksi ilokseni ja joidenkin pahansuopien ihmisten harmiksi. Eli en ole kovin kiinnostunut mutapainista, koska se a) kuluttaa pyörää tolkuttomasti (varsinkin semmoinen hiekkavelli) b) vaatii pirusti työtä putsata pyörä ja varusteet c) saattaa olla varsin epämiellyttävää, jos esim. saappaat hörppäävät vettä. Olosuhteethan ovat mitä ovat ja yleensä Suomessa ongelmana on joko pölinä tai kuralammikot (sekä monesti hoitamattomat radat), joita täytyy vain oppia sietämään määrättyyn rajaan asti. Ongelmana on myös maa-aineksen epämääräisyys eli hiekkaradoiltakin löytyy yleensä muualtakin kuin hyppyreistä jotain savikohtia, jotka sitten sateen sattuessa repsahtavat. Myös ratojen kuluneisuus tai muotoilu ylipäätään vaikuttaa asiaan eli jos vesi ei pääse radalta pois korkeiden reunojen takia se hidastaa kuivumista huomattavasti. Kuluva vuosi on ollut melko hankala (pitkät sadekaudet ja pitkät poutajaksot), mutta jos ajopaikoissa on varaa valita, oppii kyllä nopeasti mihin kannattaa kulloinkin mennä. Nythän varmasti valtaosa radoista on täysin pöyristyttävää mutavelliä, mutta savesta vapaat lentohiekka-alueet (tai luvalliset soramontut) ovat vielä kelvollisia.
Varusteista sen verran, että hanki nyt ainakin saappaat, ajolasit ja -hanskat. Suosittelen kyllä muitakin perusvermeitä (rinta/hartiasuoja, tukivyö, polvisuojat, kyynärsuojat, ajohousut ja -paita). Hanskat, housut ja paita kannattaa tuplata, jos ajo rupeaa maistumaan enemmän.
Mikä muuten oli tuo kyseinen rata, jossa kävit rypemässä?
Kirjoittaja: pirhonen osmoAika orpoa olis kyllä meikäläisellä ilman saappaita, sattuu varmaan koipiin aika snadisti jossain lenkkareissä kun täristelee.
Itse yritän kyllä parhaani mukaan vältellä ne mutalammikot (hauska niistä on ajaa, mutta pyörä kuluu), ja kesällä ja talvella se aika hyvin krossiradoilla onnistuukin.
Kirjoittaja: Kimmo HakalaHehheh, suupielet vääntyivät väkistekkin messingille tekstiäsi lukiessa. Eikö kuran ja muun sonnan seassa revitteleminen tuosta juuri teekkin hauskaa, märissä vaatteissa viluissaan voi tosin hieman latistaa tunnelmaa? Saappaiden ja muiden ajovarusteiden hankkiminen olisi ehkä jopa suotavaa, kenties se toisi uutta tuulta harrastukseen.
Kirjoittaja: Juha KoivistoTosi mahtavaa urheilua tää enska. Itse (43v.)olin vuosi sitten kuolla ylirasitukseen kesken ihka ensimmäisen lenkin ja vaivasella muutaman kilsan lenkillä piti jäädä huilaamaan ainaskin kolmesti. Toinen asia mikä ihmetytti, oli vaihteiden lukumäärä: mitä niillä 5 isomalla tehdään?
Kirjoittaja: Eero Nikkanen Kas-kas,muutkin käyttävät samaa ajotekniikkaa,kuin minä.Ilman ajovermeitä en kyllä ajamaan lähde,enkä suosittele muillekaan.Ajoreissusi oli kyllä onnistunut,kun kerran ei PUU-PAA-autoa tarvittu. Rata kuulosti OHKOLA`