Rikkinäisten tulppien elvytys

Kirjoittaja: AnttiAika hyvä keino rikkinäisten tulppien elvytyksessä on näköjään käyttää apuna niitä kaasu sytkäreissä olevia juttuja jotka tekee sen sähkö kipinän,ottaa vaan sytkäristä sen irti ja antaa sillä virtaa siihen tulpan päähän,mihin normaalisti tulee tulpan hattu. Ku ekana putsaa sen tulpan kaikesta liasta ni sillä voi testata et antaako se tulppa kipinän,ei tarvii aina survoo sitä tulppaa tulpanhattuun kiinni ja painella polkimesta,varsinki jos pyörä on jossain pihan perällä tallissa. Eikä nuo tulpat ainakaan tuosta hajoo,ite ainaki sain muutaman pimeen tulpan toimimaan ihan normaalisti tolleen.
Eli siinäpä pieni vinkki,jos ois vaikka jollekkin muullekki avuks.

Kirjoittaja: Tuukka HeleniusJa vielä sen verran jatkoa että juuri se keskielektrodin ympärillä oleva eriste pitää putsata ja myös elektrodien väli jos siihen on jokin nokipiikin tapainen muodostunut.

Kirjoittaja: AnttiAinakin CRC:llä liukenee nopeesti,ei tarvii pitkään antaa vaikuttaa kun lähtee jo rapsuttamalla pois aika hyvin.

Kirjoittaja: Tuukka HeleniusMuistaakseni ajaksi lehdessä oli sanottu 1-2 päivää, jos oikein muistan. En ole varma miten se tarkalleen ottaen vaikuttaa siihen tulppaan, mutta helpommin irtoaa tuolla konstilla noki pois (oman kokemuksen mukaan). Ja tehokkaiten mielestäni tuo toimi kun vielä itse lisäksi jollain hieman raaputtaa sitä nokea pois liuottamisen jälkeen. Voihan tuota aikaa kokeilla niin että esim. antaa tulpan liota pari tuntia ja sen jälkeen kattoo lähteekö noki helposti pois, jos ei lähde niin taas likoamaan.

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKINimenomaan. Noki on kylläkin joskus aika sitkeä tapaus. Tuota etikkakonstia en ole kokeillut, se saattaa olla hyväkin liuotin.
Olen pärjännyt Wurthin pudistusspraylla (tai vastaavalla) ja puutikulla. Metallipiikkillä hinkkaminen taas pinnottaa keramiikan vielä paremmin sähköä johtavaksi.
Ja kuten jo vihjasin, tämä kaikki on aika turhaa, ellei kone ole muuten säädöissään.

Kirjoittaja: Antti
Ai ne on piezo sytyttimiä, niihen nimee en tiennykkään vielä.
Mitenhän se etikka sitte nuihin tulppiin vaikuttaa,syövyttääkö se jotenkin likaa vai?
Miten pitkään niitä pitää siinä etikassa sitte uittaa? Vois joskus huvikseen kokeilla tuotaki.

Niin no eihän sitä tulppaa voi korjata jos se elektrodi on hajonnu tai jotain vakavampaa,mut mulla ne on yleensä vaan noessa.
Pitääkös se keskielektrodin ympärillä oleva keraaminen eriste putsata vai?

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIJos tulppa on oikeasti rikki, ei sitä voi elvyttää. Tuo em. konsti on kuitenkin mielenkiintoinen pimentyneen tulpan testauksessa. Täytyy joskun kokeilla.
Tulppa menee rikki yleensä vain eristeestään esim, kun mopo stumppaa kovalla pakkasella heti käynnistymisen jälkeen. Silloin lämpötilamuutos rikkoo keraamisen eristeen ja sitä säröä on aika vaikea nähdä.
Selvempi tapaus on sivuelekrodin irtoaminen ja yleensä silloin tulee muutakin vammaa koneeseen.
Jollet ole aivan tallikuski, älä heitä jokaista "rikkinäistä" tulppaasi roskiin, sillä monasti ne ovat vain pyörän väärien säätöjen vuoksi noessa.
Eristeeseen tarrannut noki johtaa hyvin sähköä ja se pitää saada pois. Kun laite on taas muuten säädöissään, alkaa elvytetty tulppa puhdistua ihan itsestään ja sen myös pitäisi jatkossakin toimia.
Liikaa ei kuitenkaan kannata noiden oikuttelevien tulppien kanssa tapella, varsinkin jos niillä on takana jo kohtuu ajotunnit. Uusi on aina parempi.
Väitän kuitenkin, että 99% kaikista kanervikkoon singahtaneista tulpista on vain noessa.

Näin ainakin endurossa. En sitten tiedä miten asiat ovat esim. jääradalla.

Kirjoittaja: Tuukka HeleniusNuo kipinän tekijät ovat nimeltään piezo-sytyttimiä ja niitä käytetään myös joissain kaasugrilleissä.
Ja tulpan elvytykseen oli jossain jenkki offroad lehdessä (en muista mikä lehti oli kyseessä) annettu vinkiksi uittaa tulpat etikassa. Sain itse yhden tulpan elvytettyä tuolla konstilla, muuten ei ole tullut paljoa testailtua tuota. Mutta tosiaan tuolla yllä mainitulla sytytin konstilla näkee kätevästi onko tulppa "ehjä".