Ratamaksut ja ajoajat

Kirjoittaja: SEPPO SAVOKävin viikonloppuna Jämsän crossiradalla ja samalla kyselin ratamaksujen suorituksista. Kahdestatoista ajajasta vain kuudella oli maksut suoritettu. Nopealla matikalla laskettuna meiltä jää 50% ajomaksuista saamatta. Kyselyjen tuloksena oli muutama kommentti: "Tarviiko tosiaan maksaa radalla ajamisesta". " En ole koskaan tiennyt mihin Jämsän radan maksut maksetaan". Tämä pistää miettimään kenelle voi ajo-oikeuden antaa radalle, jos ei välitä millä oikeuksilla saa rataa käyttää. Raha, joka käyttömaksuista kerätään menee suoraan radan ylläpitoon. (eikä edes lähellekään riitä). Toinen asia jota räikeästi rikotaan on ajoajat.
Radan käyttöajat määräytyvät yleensä radan naapureiden tai ympäristön määräämistä toimista (Jämsässä hautausmaa n. 500 metrin päässä). Jos haluamme että meillä on tulevaisuudessakin rata Jämsässä, tulee J-SMK:n tehdä päätöksiä radan käyttöoikeuksista ja sanktioista radan käyttäjien suhteen jos näitä edellämainittuja asioita ei saada kuntoon. Mahdollisuuksia on käyttöpäivien määrän vähentäminen
(esim: rata käytössä vai kolmena päivänä viikossa, nykyisin auki joka päivä) tai radan käyttöoikeus vain kerhon jäsenillä. Toivottavasti muutoksia ei tarvitse tehdä vaan radan käyttäjät ottavat itse vastuun tekemisistään ja pitävät Jämsän radan toimintaedellytykset ennallaan.
Terveisin:
Seppo Savo
J-SMK:n hallituksen puheenjohtaja

Kirjoittaja: Tommi AnttilaSeurat ja seurat...varmaan aika nollissa suomenmaassa ne ihmiset jotka ovat töissä jossain crossikerhossa. Jos joku ei miellytä toiminnassa niin aina voi alkaa itse banaanipalkalla Talkoo-Taneksi yhteisen hyvän puolesta (samalla kun muut katselevat formuloita telkkarista).

Kirjoittaja: Harri VanhalaTuo pitkän matkan takaa turhautuminen on hyvin ymmärrettävää ja valitettavaa. Kovin hyvää ratkaisua ei taida tähän olla.

Täällä etelärannikolla ovat talvet pirullisia etenkin meille savirataisille (Espoo). Kun lämpötila on plussan kieppeillä, pehmenee rata sellaiseksi, että se on syvillä spooreilla ja sitten pakkasten tultua jopa lopputalven ajokelvoton.

Kun rata halutaan pitää mahdollisimman paljon auki, on nettisivun ratatieto (vaikka sen tietoa päivitetään jatkuvasti) hiukan myöhässä. Nyt on kunnon pakkanen, mutta viikkotolkulla on ollut tilanne, missä ratamestari ei voi kuin todeta kulloisenkin tilanteen ja laittaa "Suljettu"-kyltin radalle tai ottaa sen pois. Nettisivun päivitys tulee vähän perässä, joten sen tieto ei ole ihan ajantasainen. Lisäongelmaa tuo, että heti kun rata plussan jälkeen kantaa ajoneuvoja, on rataa yritettävä kunnostaa ja rata on edelleen yhden illan kiinni.

Ja sitten tulee taas plussakelit.

Olemme miettineet jopa nettikameraa, joka katselisi radan ajotien puomia, mutta mm. vandaalien pelosta ei ole sellaista ole voitu tehdä.

Tylsä juttu, mutta konstit ovat vähissä.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENJos lähdetään siitä periaatteesta liikkeelle, mikä useimmilla radoilla on. Rataa hallinnoivayhdistys laskee edellisten vuosien/kausien kulut ja tulot radastaan ja määrään sen mukaiset ratamaksut. Ratamaksut käytetään radan kunnostukseen. Jos joku ajaa maksamatta, muut maksavat hänenkin puolestaan. Jatkuvasti tapellaan ratojen huonosta kunnosta. Jos halutaan kääntää tuppee joka kerta kovalla ja sileellä paanalla, se maksaa tosipaljon ja mielestäni ao. vaatija on valinnut väärän lajin. Surkuhupaisia esimerkejä kuulee varmaan jokainen ratojen kunnostaja. "Siinä yhdessäkin mutkassa on niin pirun syvä spoori ja nyt sieltä löyty isokivi joka lyö perkeleesti keulaan, kuka maksaa jos rengas hajoo". Rata kuitenkin on lähes 10 metriä leveä, silti siinä kuskeilla on treenatessaan vain ja ainoastaan yksi ajolinja, siinä spoorissa.

Ihan oikeesti crossarit. Maassamme on aivan liian vähän ratoja. Ja aivan liian vähän innokkaita ratojen ylläpitäjiä (kyllästyneitä on paljon). Ja aivan liian vähän kuskeja jotka menee kovaa Euroopan pattisilla ja uraisilla kisaradoilla.....Kähmy

Kirjoittaja: Miika SavoSanopa muuta, itselle ei ainakaan ole kovin suurta merkitystä minkälaisessa kunnossa rata on, kunhan nyt vähintään sellainen että ajaminen on edes jossain määrin turvallista. Kannatan siis ehdottomasti ajamista myös röykkyisillä radoilla, niillä punnitaan crossarienkin urheilulliset taidot...

Kirjoittaja: JUHA LINJAMÄKIKyllähän sen ymmärtää, että ratojen kunnostukseen, vuokraan, yms. menee seuroilta melkoinen siivu saatavista rahoista, mutta silti yksittäinen lajin harrastaja haluaa varmaan myös rahoilleen vastinetta. Otetaan nyt esimerkiksi se, että itselläni on rapiat 60 km lähimmälle radalle. On melko turhauttavaa maksaa ratamaksu etukäteen ja sen jälkeen käydä toteamassa radalla, että paskassa kunnossahan se on.

Seurat voisivat tulla asiassa sen verran vastaan, että voisivat ilmoittaa esim. offroadpro sivuilla tai omilla sivullaan sen milloinka rata on viimeksi kunnostettu/tai koska rata seuraavaksi kunnostetaan niin silloin varsinkin pidemmän matkan päästä tulevat eivät joutuisi tekemään niin montaa "turhaa" reissua...

Kirjoittaja: Miika Savoniin eihän niitä turhia reissuja tule jos viitsii vaikkapa pirauttaa puhelimella radan kunnostuksesta vastaavalle henkilölle ja kysyä radan aukiolosta sekä kunnosta. Itse teen ainakin niin, enkä lähde päätä pahkaa ajamaan jonnekin. Puhelinsoitto on pieni kustannus turhaan kulutettuihin auton polttoaineisiin verrattuna. Ja jos ei tiedä kuka vastaa radan kunnostuksesta, ottaa siitä selvää jotain kautta. Yksi tuntee toisen, tämä taas muutaman lisää ja sitä rataa... Kyllä viisas keinot keksii.

Ja mitä tähän ratojen aukiolotilanteen ilmoitteluun netissä tulee, niin enpä usko ihan sen voimaan ainakaan vielä. Kyllä se toimii jonkun yhden seuran tai pienemmän yhteisön ilmoitustauluna, mutta luulisin että tässä mittakaavassa ei taida pelata. Tulee liikaa väärinkäsityksiä ja sitten syytetään radan kunnostuksesta vastaavaa, kerhon webbimasteria tai muuta henkilöä kun tieto radasta ei pidäkään paikkansa. Joka päivä ei millään ehdi päivittämään radan tietoja, kun ei sitä nettiä ole välttämättä kaikilla joka hetki "sylissä" ja kun kerhotoiminta ei ole kenellekään ammatti.
Hyvä ja potentiaalinen idea kuitenkin, kannattaa yrittää kehittää, jos jatkossa vaikka toimisi paremmin.

Kirjoittaja: TOM NORDMANNyt tulee ehkäpä aika hölmö kommentti mutta: Miksi ratojen tulisi olla aina hyvässä kunnossa? Eikö kohtuullisen huonokuntoisella radalla ole lähes pelkkiä etuja: Kunto kasvaa, oppii ajamaan, vauhdit kohtuullistuu, osaajat erottuu yms. Niin monta mestaria on petikossakin (siis vuosia sitten) nähty hakemassa taitoja kohdalleen 8>)

Eihän ratamaksuja pelkästään kunnostuksen takia makseta. Maapohjan vuokratkin ovat aika kovia.

Kirjoittaja: Petri RintalaMiika,

Se olikin vain avautumista..=)
Henk.koht. olisin valmis maksamaan vaikka moninkertaista ratamaksua jos sillä olis vaikutusta radan kunnostukseen, mutta yks mies ei tätä sotaa voita.

Radat pitäis varmaan saada kuntien omistukseen ja pitkäaikaistyöttömät lananvarteen työllistämistuella, mutta ei taitais toikaan mennä läpi..=)

No hyvä että on edes nämä nykyisetkin radat, vaikka kunto ei aina miellyttäisikään

Kirjoittaja: Miika SavoOletkos Petri miettinyt sellaista asiaa, että millä edellytyksillä niitä ratoja sitten lanataan ja kunnostetaan. Yksinkertaisesti asia on niin kuten sinunkin rahapussisi sanoo, että jos siellä ei ole latin latia niin eipä juuri rällästetä. Eli jos kerhollakaan ei ole lipputuloja, niin eipä sitä rataa sitten kunnostella vaikka olisi sovittu mikä tahansa kunnostuspäivä. Monella radalla lipputulot eivät kata lähellekään viikottaisen tai säännöllisen radan kunnostuksen vaatimia menoja. Millään moottorikerholla on tuskin mitään mahdollisuuksia kehittää rata-aluetta ellei näitä lipputuloja olisi lainkaan. Nytkin nämä vähäiset lipputulot (suhteessa moneen harrastukseen halvat) menevät kaikki radan kunnostukseen ja jos jotain mahdollisesti jää yli ne sijoitetaan radan investointeihin, kuten tukirakennuksiin, aitojen rakentamiseen, murskeeseen, jne.

Jos sinusta radat pitäisi lanata kisojen jälkeen, herää kysymys että tiedätkö miten crossikisoja Suomessa ylipäänsä järjestetään. Ei ne nimittäin ihan käden käänteessä synny. Ja varsinkaan jos ne tehdään muutaman aktiivisen vapaaehtoisen jäsenen voimin, kuten useimmissa Suomen kerhoissa on tapana. Nykyään onkin kisojen järjestäminen Suomessa vaikeaa, koska vapaaehtoisia etenkään pikkupaikkakunnilla on hankala saada töihin. Nyt tajuat varmaan, ettei monikaan viitsi enää kisojen jälkeen jäädä uurastamaan vapaaehtoisesti. Mietipä itsesi näiden muutaman vapaaehtoisen joukkoon, jotka tekevät kaikkensa jotta rata saadaan kuntoon kisojen alla (lanaus, kepitys, siimoitus, turva-alueiden raivaus jne. jne.) ja kisat voidaan pitää. Ei varmaankaan enää sunnuntai-iltana, kun yleisön ja kilpailijat hiljalleen poistuvat varikolta, kiinnosta tai ylipäätään jaksa jäädä kunnostamaan rataa, jotta muutama innokas harrastaja pääsee kisojen katselusta hullaantuneena näyttämään seuraavalla viikolla lanatulla radalla taivaan merkit muille... Aivan eri asia on, jos seurassa on aktiivista talkoohenkeä paljon eikä vastuu jää muutaman sinnikkään ja motocrossille sydämensä antaneen varaan.

Vaikka tuossa ilmaisin itseäni negatiiviseen sävyyn, ymmärrän kyllä toisaalta myös niitä jotka eivät mielellään maksaisi ratamaksua jos radan kunnossa on sanomista. Myöskin se että pyörän hankkiminen on jo pelkästään investointina niin suuri, nähdään että se on hyvä syy olla maksamatta. Hyvin huvittavia tapauksia olen nähnyt joskus. Siitä esimerkki: oikeasti suurella staralla syynä on se että mä ajan niin kovaa ja mä olen ansainnut ajaa ilmaiseksi kun mä olen tehnyt lajia tunnetuksi jne. jne. Eihän tämä tyyppi tietysti näin asiaa ilmaise, vaan menee radalle muina miehinä ja heittää vehkeet ilmassa poikittain jossain missä on ihmisiä näkemässä eikä kukaan tämän jälkeen sano hänelle enää mitään ratamaksusta. "On se vaan kova jätkä!"
Perusteettomia syitä jättää maksu maksamatta on kuitenkin turhan paljon, ja kaikki syyt heijastavat pääasiassa tiettyä välinpitämättömyyttä sekä työnteon arvostuksen puutetta. Radan hyväksi tehtävää työtä ei osata riittävästi arvostaa.

Kirjoittaja: TOMMI TERVOJoillakin radoila on ihan kätevä systeemi, maksetaan ratamaksu etukäteen koko vuodeksi. Ns. kausikortti. Sitten talven tullessa rata onkin aluksi kiinni ja sitten yllättäen varattu kelkoille. Todella kätevää. Maksat vuodesta, saat ajaa puoli vuotta. Viimevuodesta "viisastuneena" en maksanut jäsen- enkä ratamaksua ennekuin pyörät/kelkat tilanne oli selvillä. Ja nyt ei tartte maksaakkaan, kun ei oo tota kelkkaa tullu hommattua.

No eipä tuolla metsämontulla ratamaksuja kysellä, eikä aukioloaikoja kattella. Ajan siis siellä.

Kirjoittaja: Petri RintalaAvautumista..
Ratamaksut on ok niinkauan kun ajopaikallakin on selkeät ohjeet miten toimitaan. Jos ko. radan tiedot on esim rata infossa niin noita ois syytä myös päivitellä. Eli jos rata on suljettu sään yms. johtuen eikä ole netissä ilmoitettu niin itseäni ainakin vit...aa ajaa turhaa montaa kymmentä kilometriä vain todetakseni että radalla on SULJETTU kyltti.

Toinen mikä näin yleisesti tuntuu olevan usealla radalla aivan metsässä on radan kunto. Lähes joka radalla on ainakin yksi ns. kunnostuspäivä viikossa milloin rata on suljettu, mutta lähes poikkeuksetta rataa ei kuitenkaan kunnosteta tuona päivänä vaan ehkä kerran kuussa..

Poikkeuksena tietysti kisoja edeltävät viikonloput jolloin radat tasataan viimeisen päälle ja pistetään sitten viikoksi kiinni.. Kisojen jälkeen rataa ei tietenkään lanata, koska koko kerhon väki on jo antanut kaikkensa ennen kisaa ja kisan aikana..

Osalla radoista huonoa kuntoa selitetään sillä ettei juuri tasatulla radalla opi mitään eikä sen takia lanata kuntoon! Ymmärrän tuonkin jotenkin, mutta itse ajan kuitenkin vaikka juuri lanatulla kuin pelkällä "jarrupatilla" olevalla radalla.

Näitä paikkoja en myöskään ymmärrä missä rata on pelkkää yhtä enskaspooria, mutta minkäs teet.

Ratamaksuja vastaan ei mitään, mutta pitäis niistä saatuja rahoja käyttää muulloinkin kuin kisojen järjestämisen yhteydessä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJämsässä tuo ratamaksupuoli on täysin selvä, koska (ainakin viime kesänä) myös radalla ilmoitustaululla on lappu, joka kertoo miten menetellä. Ei tarvitse olla nettiä.
Mutta mitä sanktioita voin sitten seurata luvattomasti tai maksamatta radalla tavatuille? Periminen ei kuitenkaan ole vaivan väärti, siihen kai maksamatta jätäävät laskevatkin.
Sitten on kuitenkin tällaisia ratoja kuin Kokemäki, netissä sanotaan (keväällä kävin kerran, en tiedä olisiko nyt muuttunut) että ratamaksu kerätään radalla. Siellä kun pari tuntia pyörii eikä ketään näy, eikä lipun lappua asiasta taululla, niin minun mielestäni asia on sillä selvä. Ellei maksua saa maksaa samana päivä niin ei tarvitse tulla jälkikäteenkään perimään.
Espoossa se maksu kai pitäisi maksaa siihen kioskiin, mutta entäs silloin kun se kioski on kiinni?

Kirjoittaja: TOM NORDMANTekstiviesteillä tapahtuva ratamaksujen maksu voisi parantaa tilannetta hieman. Jos tälläinen palvelu esim. koordinoitaisiin Offroadpron toimesta kerhoille, voisi käyttöönottokin olla vaivatonta.

Kyseistä palvelua on kokeiltu Oulussa mm. kalastuslupien maksuun.

Kirjoittaja: Harri VanhalaHyvin kirjoitettu!

EMK:n radalla käy aina välillä porukkaa, joka "periaatteesta ei maksa ratamaksuja". Olen yrittänyt kysellä, mikä tällainen periaate on ja mitä muita maksuja ei samaisen periaatteen nojalla makseta. Mahtaako koskea veroja tai lääkärimaksuja?

Jos joku periaatteen mies tai nainen on langalla, olisi kiva saada selvyys tästä periaatteesta.

Periaatesyiden lisäksi on muita syitä olla maksamatta:

* mä ajan vaan ihan pari kierrosta
* mä ajan ensin vähän ja katon, jäänkö ajamaan
* rata on huonossa kunnossa
* ai pitääks täällä maksaa ratamaksuja
* kun kukaan ei kysynyt, niin emmä tienny, et pitää maksaa
* mä on kuule ollu tekemässä tätä rataa, nii et älä sä yhtään isottele

Soveltakaamme tätä elokuviin:
* mä katon tätä leffaa vaan pari minsaa
* mä tsekkaan ensin vähän ja meen sitten maksaan, jos tää on hyvä
* huono leffa, mutta katon kuitenkin
* ai eiks tää ookkaan ilmanen raina
* jotain toi portsari huuteli perään, muttemmä tajunnu et pitää ostaa lippu
* mä on kuule ollu rakentamassa tätä teatteria