Radan teko

Kirjoittaja: Henry ViertolaTere. nyt on sellainen projekti että pitäisi saada koti kunnalle oma crossi rata.
enää ei jaksa ajaa50 kilsaa että pääsisi ajamaan.
onko siinä paljonkin hommaa saada luvat ja kaikki muut jutut että radan sais tehdä. kertokaa kuinka te ootte perustanu kerhoa ja tehny radat.

Kirjoittaja: Henry Viertolakiitos vastauksista! meillä on kyllä tarvittavat vehkeet radantekoon ja täälä on kyllä paljo harrastajia että se ei ole ongelma vaan asian aloittaminen. eli ensin kerhon perustaminen ja sitten kunnan puheille.

Kirjoittaja: Miika SavoJos siis teillä on olemassa se kerho jossa aktiivisia jäseniä, ota yhteyttä paikalliseen kaupunkiin tai kuntaan. Varmaan haluavat kunnantalolla jonkinlaisen selvityksen / raportin tulevista tarpeistanne ja toiminnastanne. Siis paperihommiin joudutte melko varmasti.
Jos kerhoa / yhdistystä ei ole, on toimintaan vaikea saada tukea ulkopuolisilta tahoilta. Kaupungilta /kunnalta kannattaa kysellä löytyisikö heiltä sopivaa soramonttua / muuta paikkaa esim. vuokrattavaksi, jonne radan sitten voisi rakentaa. Kunnon maanrakennuskoneita ja raivauskalustoa pitää myös olla, muuten hommasta ei tule oikeen mitään. Puskutraktori ja pyöräkuormaaja on ainakin hyviä radan rakentamiseen. Myös peräkärryillä ja tavallisilla traktoreilla saa hyvin noita maita liikuteltua esim. hyppyreiden kasaamista varten. Kannattaa siis kysellä paikallisia maanrakennusfirmoja jo lävitse, josko heitä kiinnostaisi hieman sponsoroida/tulla vastaan kaluston osalta. Ja tietysti maanviljelijät on yksi kohderyhmä näissä traktoriasioissa.
Radan maamateriaalilla on tietenkin merkitystä eli kaikkein kivisimpään sorakuoppaan rataa ei kannata kyhätä. Ketään ei nimittäin kiinnosta sinne mennä hajottamaan pyöräänsä. Hiekkakangas tai hieman kovempipohjainen sora / savi olisivat ihanteelliset. Ja tietysti korkeuseroja, jos on mahdollisuus valita paikkaa.

Varmaan tämäkin tulisi olemaan sellaista talkoopuuhaa, joten iso projekti on edessä ennen kuin ekat kunnon kierrokset radalla saatte ajettua. Hermot voi mennä yhdeltä jos toiselta. Lycka till kuitenkin!

Kirjoittaja: Pentti RaittilaOlet kyllä aika kovan paikan edessä. Ensin tietysti pitää olla kerho, joka on rekisteröity yhdistys. Se sitten voi ryhtyä ajamaan asioita. Sitten tietysti pitää olla paikka, johon rata tehdään. Siitä pitää olla maanomistajien luvat, jos kerholla ei ole heti "täpäkkää" ostaa maata itselle. Sitten pitää hakea ympäristöviranomaisilta sijoituslupa. Siinä pitää sopia alueen käyttöajat, kuulla kaikki naapurit yms. Ja sitten se itse ratakin tulee rakentaa ja pitää kunnossa. Se maksaa yllättävän paljon.
Kaikessa tässä on tärkeintä, että ympäröivä yhdyskunta hyväksyy hankkeen. Myöskin on varmasti viisasta miettiä löytyykö lähipiiristä riitävästi sitoutumista tähän juttuun pitkässä juoksussa, vai olisiko sittenkin viisaampaa ajella se 50 km?
Onnea hankkelle. Toivoo Pappa.