Pyöristä kyselisin.

Elikkä ennen "kesää" olis tarkotus ostaa 2-t crossi talliin. Vaihtoehtoina on: rm 250cc, sx 250cc, yz 250cc kx 250 ja cr 250(07-08vm). Kertokaapa mikä noista soveltuu parhaiten tollatteeseen peltocrossiin ja enduroon. Viime ajokokemukset 250cc 2-t:stä on Hondan cr:stä vm94 :D, eli varmaan aikalailla 250cc muuttunut reilussa kymmenessä vuodessa? Kertokaa mielipiteenne ja kokemuksenne pyöristä, että ei tuu ihan sutta ostettua, Kiitti! :D

Foorumit

Itsellä kokemusta cr250 -06 ja tän hetkisestä menopelistä rm250 -08. Hondasta ei muuta pahaa sanottavaa kun että on melko äkänen peli vakiona eikä tykkää jos suuttimet pielessä(menee tulppia). äkäisyyteen auttaa ainakin pakoaukonsäätimen hydraulinen jarru ettei pakoaukon säädin aukea liian nopeasti ja vauhtipyörän lisäpaino. Itsellä ei ollut ongelmia metsässä eikä pellolla saatikka montulla vakio pelilläkään. Tottumis kysymys. Sitten suzuki huomattavasti mukavampi moottoriltaan jolla pärjää niin metsässä kuin pellollakin. Eikä ole niin tarkka kaasarin säädöistä. Iskarit tuntuu pelaavan molemmissa vakionakin harrastelussa. Vauhtia kun tulee lisää niin vaatii iskarien tuunauksen itselle sopivaksi ja käyttötarkoitusta varten sopivaksi. Muutenhan molemmat perus pomminvarmaa 2-t tekniikkaa. Muihin merkkeihin en kommentoi kun ei ole kokemusta.

Kaveripiirissä on ollut 2T rosseista rakennettuja enskoja useampiakin ja henkilökohtaista ajokokemusta on CR 250, RM250, KX 250 ja YZ 250 pyöristä. Kaikki vuosimalleina väliltä 07-08. Henkilökohtaisesti voisin moottorin osalta ajatella ehkä noista RM250:stä, joka on moottoriltaan miellyttävin. Ekaksi enskapyöräksi en ostaisi kyllä mitään noista, jollei ole kokemusta motocrossista enemmän. Olen myös joskus ajanut 93 CR 250:llä, ja nämä pyörät ovat jotain ihan muuta. Vakiomoottorilla aika rajuja laitteita jokainen ja ne vaativat rakentamista (vääntöputkea, kaasarin säätöä, vauhtipyörän painoa, tai reklusen), että niillä pysyy puitten välissä ehjänä. Ja ajan itse joskus kilpaakin rossipiikillä, joten piikikäs moottorin luonne ei ole tuntematon käsite. Jos pyörä on välttämättä oltava crossi, niin ekaksi pyöräksi ennemmin pikkunelari tai piikki kaksitahtinen.

Omat muistikuvat -90-luvun 250cc 2-T peleistä sain laittaa kerralla muistojen arkistoon, kun viime syksynä pähkäilin 250 4-T:n ja 250 2-T:n välillä. Uudempia japanilaisia en kyllä oo edes kokeillut, mutta 250 SX vakuutti heti. Pelko repivästä tehosta hävisi heti parin ensimmäisen kierroksen aikana, -09 peli oli vielä kaiken lisäksi suoraan SM-kärkivauhdista, en edes pakoaukonsäätimen jousta vaihtanut vaan suoraan koeajoon. Tehoaluelle meno tapahtuu kuin sukkasillaan hiipien, ei mitään repäisyä. Toisen muutaman kierroksen vedon jälkeen unohdin jo koskaan nelaria harkinneenikin.

Puiden välissä pujotellessa entinen pelini, 200EXC taas on ihan taivaasta. Kevyt kun piikki ja aivan tajuton alavääntö. Crossiradallakin siinä oikeesti riittäisi paukut enemmän kun hyvin mun vet-harrastelija-köröttelyyn, mutta fiilishän siinä menee, jos edes just tasatulla lähtösuoralla voi ottaa pelistä hetkellisesti kaikki ulos...

Kumpaakin laitetta voin omien köröttelyjen perusteella suositella harrasteluun lämpimästi.

Kaiken kaikkiaan kokemusta kaksipyöräisistä taitaa olla reilu 10v, vaikka mittarissa ei ole edes 19:sta. \"Kunnon\" harrastelu alkoin n. 4vuotta sitten. Tällä hetkellä löytyy tallista vielä 450 4-t crossi, mikä olikin aluksi melkoinen ranteen hellääjä. Onko tollasella 250cc 2-t:llä asiaa talvella jääradalle? Suzuki taitaa tällä hetkellä olla hintansa takia ostoaikeena.

Nyt on pyöräkin myyty ja muutaman viikon sisällä pitäs joku pyörä hakea. Suzuki rm 250 -08 ja Ktm sx 250 -07 ovat crosseista tällä hetkellä vahvimmilla, mutta eikös ktm:llä ollut juuri vuonna 2007 jotain kampiakseli ongelmia ainakin piikeissä (katkes vauhtipyörän vierestä), mutta mahtaako isommissa pyörissä olla samaa ongelmaa?