Pyörän vaihto

Kirjoittaja: GRANLUND PEKKAMinkälaisia kokemuksia löytyy siitä kun junnulle hommataan eka kasikymppi. Meillä on nyt kx60 ja se on jäämässä pieneksi ,näyttää vaan tuo pikkupyöräinenkin hurjan korkealta. Jätkä on nyt n.140cm paras vaihtoehto olis uudempi 65 mutta saattais jäädä ajot sillä vaan ens kesään jos ukko venähtää kevään aikana.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTaitaa kaikisssa 85:ssa olla pikkupyöräisen ja välikoon ainoa ero rengaskoossa.
Käytännössä siis pikkupyöräinen on kolmisen senttiä välikokoa matalampi.

Ehdottaisin, että hankitte vaan sellaisen pikkupyöräisen ja madallatte sitä hiukan alkuun. Joko penkistä, tai iskareista, tai mikäli tarpeen niin molemmista. Iskareiden iskusta voidaan ottaa helposti pois muutama sentti, jopa 5, ilman että niiden toiminta vielä menisi ihan sohloksi. Madallukset voidaan sitten myöhemmin poistaa, jolloin pyörä nousee normaaliin korkeuteensa ja iskunpituudet saadaan entiselleen.
Itselläni on ollut 5 pyötää, joiden iskareita on madallettu em. tavalla.

Myöhemmin siihen voi sitten ostaa ne isommat pyörät (pinnat ja vannekehät minimissään). Toisaalta jos madaltaa myös penkkiä, niin voipi olla, että 140cm kuskikin yltää jos auttavasti maahan välikoostakin. Tällöin jäisivät ne kulutkin siihen iskarien 200e madallukseen. Kannattaa kokeilla sitä iskarimadalluksen vaikutusta vaikka saman vahvuiset lankut pyörän sivuilla. Etuputkien pudottaminen ja linkkujen geometriaan koskeminen haittaa niiden iskarien toimintaa ja turvallisuutta paljon enemmän.

Kirjoittaja: Miika SavoEn kyllä lähtisi tuota penkinmadallusjuttua ensimmäisenä tekemään ellei ole ihan pakko. Tietysti sillä keinolla onnistuu välttämään iskarimuutokset, ja onhan noi pelimiehetkin penkkejään madaltaneet (esim. Carmichael). Toisaalta taas Merrimanilla on ollut jopa tavallista korkeampi penkki vaikka mies on sika lyhyt. No ei liity tähän yhtään... Ja crossissahan ei tarvii jaloilla ottaa varsinaisesti tukea joten ajossa pyörän korkeudella ei niin väliä ole. Lähteminen on ongelmallisin.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroMeillä oli julpilla PW 80 ja edellisen kasivitosen välissä Jammun TTR piikki,semmonen välimalli.Hyvin oppi junnu sillä ajamaan,mutta sekä teho,että joustot loppuu aika äkkiä,mutta opettavainen laite se on.Uskallan suositella.

Tota keulan pudotusta kannattaa hieman varoa,koska terävissä röykyissä tai hypyissä saattaa etupyörä pohjata lokasuojaan ja sitten mennään etukautta ympäri.
Parastahan se ois kuskille,että ois aina sopiva pyörä,mutta se rassaa isukin tai äiskän lompakkoa.
Kyllä mekin ekan "ison" ostohetkillä mietittiin mitä siitä tulee,mutta muutaman ajokerran jälkeen päätös osoittautui täysin oikeaksi.Mieluummin hieman iso pyörä kuin liian pieni,jos kuskin perusajotaidot on olemassa.
t.piakkoin piikkiin siirtyvä rupusakki...
(Ois hyvä kesän ajettu 85 myynnissä)

Kirjoittaja: Miika SavoSanoisin että riippuu vähän kaverin iästäkin kannattaako edetä isompaan pyörään. Mutta jos se vanha KX60 on tosiaan liian pieni, niin siinä tapauksessa vaihtoehtona ei ole muu kuin pienipyöräinen kasikymppi. Koska itsekin olin 80:llä ajaessani pienikokoinen (enpä vieläkään mikään hongankolistaja!) joitui isäni tekemään samanlaiset muutokset linkkujen "luihin" kuten edellä eli karvan verran pidemmät ja etuputkia vähän ylemmäs T-kappaleisiin nähden. Pudotusta saa sen verran mitä etuputkissa on varaa tiputtaa (n.4-5 cm). Takapään madallus kannattaa tehdä korkeintaan samassa suhteessa tai mieluummin hieman vähemmän, jotta pyörästä ei tule shopperia eli se kulkee takapää alhaalla jolloin ajoasento ym. kärsivät.

Ero pienipyöräisen ja välikokoiseenkaan välillä ei ole hirvittävän suuri, joten jos mittaa pojallasi alkaa kertymään nopeasti, kannattaa miettiä sellaisenkin vaihtoa melko nopeasti. Kasvavassa iässä pyörä on sopiva silloin, kun toisella jalalla ylettää vähintään varpailla maahan. Niin ja onhan noissa lähtötilanteissa käytetty puupalikoita (kakkosnelosta) aina apuna. Pieneksi pyörän voi todeta viimeistään siinä vaiheessa kun ajoasento menee takapainoiseksi ja polvet on reilusti koukussa seisoviltaan ajettaessa.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAVarteenotettava vaihtoehto ennen kasikymppiä voisi olla KTM 65, kokoa ja ominaisuuksia nimittäin riittää varmasti niin kauan kun poika on kasikymppiin riittävän iso. Näissä alle85-pyörissä onneksi on se hieno puoli, että niistä yleensä pääsee eroon melko nopeasti ilman merkittävää hinnan alennusta, eli vaikka peli olisi vain yhden kesän käytössä, taloudellinen tappio on minimaalinen. Kotarin pienemmistä peleistä on ainakin sen verran kokemusta, että pyörän sovittaminen muksun pituuteen/painoon onnistuu helposti ja nopeasti ihan manuaalin ohjeiden mukaan.

Kirjoittaja: Jyri NordströmKasikymppisestä kawasakista pienillä (14"/17") pyörillä saa etuputkista tiputettua muutaman sentin ja takaiskaria kun löysää tai tekee alapään eli linkun uusiksi saa varmasti junnulle sopivan pelin! Tehot voi olla vaan liian kovat..

Kirjoittaja: JONI ROOS85cc on oikea , ainakin Hondaan, olen tehnyt joskus, takajousituksen linkkuun erilaiset vivut ja putosi takapää n7 cm. Kuten edellä mainittiin, etuputkia nostamalla, saa keulaakin laskettu.
140 cm;n kaveri on jo melkein mies, joten
älkää tuhlatko energiaa 65 cc.n vehkeisiin.