Pyörän lämmitys

Kirjoittaja: Jylhä Jukka-PekkaMoi,

antakaahan aloittelijalle oikeat nouvot kuinka 2-t 250cc kotari lämmitetään ennen ajoa sekä kiinnostaa myös onko tyhjäkäynti hyväksi esim.pesun jälkeen!!??

Kiitokset kommenteista....

nimi. tulpan polttanut jo ;-)
#Jukkis
KTM 250 SX -03

Kirjoittaja: Jylhä Jukka-Pekkamenipä toinen tulppa,tulppa meni kun pesun jälkeen käytin konetta (TAAS).Kotarissa 3,5% seos, ajattelin pistää 3% sen jos sillä myös jotain vaikutusta. Edellistä vastausta lukien niin itse kun köröttelen tolla pyörällä niin ei ole annettu kunnolla sille kenkää, niin voin uskoe että pitää paikkaansa.Huomenna taas radalle kurvaillemaan pyörällä, pitää yrittää ajaa lujempaa ;-)

Pyörässä muuten BR8EMC tulppa, eika tummana on, voikohan siihen vaihtaa jotain muuta edullisempaa tulppaa ns.harrasteajoon...

#Jukkis

Kirjoittaja: LASSI MÄÄTTÄKyllä se toimii B8ES tulpallakin joka on halpa mutta kannattaa kyllä mielummin etsiä syy sille tulpan pimenemiselle kuin vaihdella niitä. Jos ajelet pienillä kierroksilla aukaise ilmaruuvia esim. 2.5 kierrosta ( 1.5 vakiona ? ). Kotari toimii aika hyvin kesät talvet vakiokaasarisäädöillä. Kovilla pakkaskeleillä tai tiellä ajellessa kannattaa kuitenkin varoa että ei käy liian laihalla.

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASRalliautoissa ainakin nämä tulpanpimenemiset pystyi korjaamaan siten että lämmitetään sytytystulppa kuumaksi joko kaasulla tai kuumailmapuhaltimella ja taas alkoi toimimaan. Kannattaa kokeilla myös mtp:n tulppiin ennekuin heittää hukkaan. Ei tälläkään konstilla vanhaa tulpaa uudeksi tee mutta uusille hetkellisesti pimenneille tulpille tämäkin voi auttaa.

Kirjoittaja: pirhonen osmoNiin se vehjehän itse asiassa menee sitä rikkaammalle mitä vähemmän bensan seassa on öljyä.

Kirjoittaja: pirhonen osmoVähennä nyt ihmeessä tuota öljymäärää. 2% tai 2,5% riippuu vähän öljyistä, jotkut ajaa varmaan vieläkin laihemmilla seoksilla, mutta tuo olisi ihan ok. Kolme tai yli aikaansaa ainostaan pakoaukon muuntimen jumiutumisen. Jos pelkäät koneen menevän laihalle, niin vaihda suuttimia. Noin tuoreessa pelissä on varmasti vielä ohjekirjat mukana, sieltä saat hyvää osviittaa suuttimien muuttelusta kelien viiletessä.

Kirjoittaja: Markus HakkarainenIte ainakin käytän konetta pesun jälkeen. Moottorista ja putkesta lähtee kosteus, niin ei ruostu. Lämmittämisestä tulee lähinnä mieleen kevyt kaasuttelu kunnes röpötys lakkaa.

Kirjoittaja: Jylhä Jukka-Pekkatulipa kirjoitus virheitä ...
niin eilen käyttelin mopoa pesun jälkeen ja hetken kävi siinä ja sitten yhtä äkkiä sammui itsestään...pientä kaasuttelua siinä oli, muttei mitään isoja kierroksia kuitenkaan.. eikö tulpat kestä ns.pumpaamista paikallaan, vai johtuiko kylmästä koneesta jne... ihmetyttää ..

Kirjoittaja: LASSI MÄÄTTÄKone kannattaa käyttää lämpimäksi tyhjäkäynnillä ( minuutti...kaks ) ja imulla vain sen aikaa että jaksaa käydä ilman. Jos kylmälle 2T-koneelle antaa liikaa kaasua ainakin kotarissa tulppa menee takuuvarmasti vaihtoon jos edellisillä ajokerroilla on ajettu pienillä kierroksilla. Pienillä kierroksilla ajettaessa kampikammioon kertyy palamatonta polttoainetta joka ryöpsähtää kerralla palotilaan kun kaasu käännetään auki. Kylmänä tulppa ei tätä kestä mutta lämpimänä kestää -sen takia lämmitys. Turha lyhytaikainen koneen käyttäminen ( ilman että käytetään lämpimäksi ja annetaan kunnolla happea ) lisää tulppien kulutusta huomattavasti. Ja kun säädöt ei ole liian rikkaalla ja ajaa tarpeeksi isoilla kierroksilla kyllä tulppa kestää.