Punakilpi valkokilpiseksi??

Kirjoittaja: Marko MoisanenHeräsi kysymys, että kun ostaa uuden pyörän esim. KTM 400 EXC Racing punakilpisenä ja haluaakin sitten myöhemmin hankkia siihen valkoiset kilvet, niin mitä pitää tehdä?

Mistä arvosta lasketaan käytetyn pyörän moottoripyörävero ym. maksut, miten katsastus, onko muita huomioitavia asioita?

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOTullin sivuilta löytyy vastaus: kilometrit ja ikä myyntihetkellä ratkaisevat.

Kimmo

Kirjoittaja: Marko MoisanenSen verran vielä, että tuo edullisempi vakuutus oli yksi syy siihen, että tuli päädyttyä valkokilpiseen.

Ja onhan se mukava kauniina kesäiltana komentaa nelitahti ploplottamaan ja ajaa sipaista onki repussa mutkaisia metsäteitä pitkin jonnekin järven rantaan nauttimaan ilta-aurigosta (en tiedä, mitä pirua se onki siellä repussa tekee, mutta kuullostaa hyvältä).

Kirjoittaja: petteri piirainensellasta vielä aiheeseen liittyen kysyisin, että tullin mukaan käytetty pyörä katsotaan käytetyksi jos se on ollut vähintään 6kk jossain eu maassa rekisterissä ja sillä on ajettu vähintään 6000km.
mun tapauksessa pyörä on 04 mallia ja ollu saksassa vuoden rekisterissä ja sen jälkeen tuotu suomeen ja ollut täällä punakilpisenä vuoden. pyörällä oli ajettu tänne tuotaessa 3000km ja nyt on ajettu reilu 6000km. tietääkö joku tarviiko ne kilometrit olla ajettuna rekisteröinti aikana, eli saksassa? kilometrit kun näkyy kauppakirjoista.

Kirjoittaja: SAMI LEINOMarko

Puhut pitkälti asiaa, mutta mitä tarkoitit Suomalaisella vakuutuskäytännöllä? Miten se liittyy tähän hakemaasi pointtiin, verotuksesta ym. todellisista vääryyksistä?

En halua saivarrella, mutta, ihan vaan että pysytään asiassa ja harrastajat pysyy kelkassa.

Kirjoittaja: Marko MoisanenEi tarkentava kysymyksesi ole saivartelua vaan kovasti asiallinen lisäkysymys. Ja tämän palstan yksi tarkoitushan on jakaa tietoa myös niille, jotka harkitsevat jonkun mopolajin aloittamista (kuten itsekin olin ja olen).

Tosiaan oma lajin ja pyörän valintakin eteni tiedon lisääntymisen myötä crossipyörän ostosta punakilpisen enskan kautta lopulta valkokilpiseen nelitahtikotariin :)

Mitä siis tarkoitin? Tarkoitin, että suomalaisten vakuutusyhtiöiden vakuutuskäytäntö ja hinnoittelu ovat seuranneet erittäin jouhevasti verottajan täysin perusteetonta rosvoamislinjaa eli rekisteröimättömän ja rekisteröidyn enduron liikenne- ja kaskovakuutuksissa on ollut valtava hintaero.

Vielä ihan lähihistoriassa esimerkiksi KTM 250 EXC Racingin liikennevakuutus saattoi maksaa reilusti yli 1000*eur* vuosi ja siihen täysikasko vähintään puolet lisää eli vuoden vakuutuspaketti normaaleilla lähtöbonuksilla (20% liikenne ja 60% kasko), joita vakuutusyhtiöt tarjoavat niin uusille kuin vanhoille asiakkaillekin, saattoi maksaa yli 1500*eur*/vuosi.

Huh huh, ja kaikki vain rekisteröinnin takia. Joo joo, vahinkotiheys ja maksettavat korvaukset ovat suuremmat maantieliikenteessä, mutta loukkaantumisia, jotka ovat kuitenkin suurin korvattava osa-alue, sattuu myös maastossa eli hintaeroa voi perustellusti olla jonkin verran, mutta eri rosvoustyyliin kuitenkaan.

Mutta voi kuinka helppoa on vakuutusyhtiöiden ollut seurata valtion yleisesti hyväksymää ajoneuvoja koskevaa "rangaistusmaksukäytäntöä". Ja tämä business on muuten helppoa: määrätään ostettava tuote lain mukaan pakolliseksi, niin eiköhän ala kauppa käydä.

Ja voivat toki vakuutukset olla vieläkin kalliita; perjantaina 27.1.2006 tarjosi IF-vakuutusyhtiö em. pyörään em. lähtöbonuksilla liikennevakuutusta hintaan 950*eur*/vuosi ja kaskoa 450*eur*/vuosi.

Mutta onpa seassa myös poikkeus eli Pohjola. Yhtiöstä en muuten osaa sanoa mitään muuta, kun että muissa itselleni sattuneissa vahinkotapauksissa korvaus on napsahtanut tilille turhia irvistelemättä ja pelleilemättä. Toivottavasti ei liikennevakuutus- tai kaskoasioissa tarvitse koskaan edes korvauksia pyytää.

Pohjola on siis siirtynyt teho/painosuhteeseen perustuvaan vakuutushinnoitteluun ja siinä kohtaa KTM 250 EXC Racing -miehen on helppo hymyillä leveähköä hymyä - pyörässä kun ei tunnetusti kiihtyvyysvoimamonikerrat pahemmin kuljettajaa rasita.

Joten tuon luokan pyörälle vakuutuksien hinnat ovat jopa kohtuulliset: liikennevakuutus 415*eur*/vuosi (20% lähtöbonus) ja isokasko 150*eur*/vuosi (60% lähtöbonus) meikäläisen ikäiselle pääkaupunkiseudun kupeessa asuvalle yksityisasiakkaalle.

Eli alkaa olla kohtuullinen hinta kattavasta vakuutusturvasta.

Kirjoittaja: Tanja MalinenFaktaa vaiko kokemusperäistä tietoa, no sitä ainakin tässä:

Jos jostain syystä haluaa vanhemman pyörän rekisteriin, niin se onnistuu hakemalla AKEsta poikkeuslupa. Sen saa normaalisti parissa viikossa, hyvin perusteltuna "hätätapauksessa" nopeamminkin. Tämän jälkeen vain normaalisti katsastamaan tuon poikkeusluvan - sekä tietysti muiden papereiden(veropäätös,luovari,päästötodistus)&himmeleiden(valot&vilkut)- kanssa.

Kannattaa matkata tässä vaiheessa kenties hieman pidemmälle ja vierailla katsastuskonttorilla joka tätä hommaa on tehnyt aiemminkin, niin ei mene turhan vaikeaksi ja tulee heti alkuun oikeanlaista neuvoa.

Elokuussa turhan monta päivää tähän aiheeseen tuhlasin, joten yhteisen edun nimissä mieluusti konsultoin aiheesta, jottein kaikkien tarvitse noita tietoja jostain metsästää. Tosin Suomesta löytyy jopa muutama katsastuskonttori, jotka aiheen tuntevat ja neuvovat, sellaisia on ainakin Keski-Suomessa ja Helsingin Konalassa.

Itselleni jäi käsitys että "tarvittaessa vaikka kottikärryt saa rekisteriin".

Lisätietoja tarvittaessa!
-Tanja
040 8601972

Kirjoittaja: Marko MoisanenNiinpä niin...HELPOTUS tosiaan. On tämän EU nimisen talousalueen sisällä myös maita, joissa tuo helpotus tapahtuu siten, että tuollaisesta pyörästä ei tarvitse maksaa mihinkään käyttöön mitään veroja eikä tullinomaisia maksuja.

Se on valtiovallan antamaa helpotusta tähän harrastukseen eikä se, että hyväkulkuinen moottoripyörä "helpotetaan" pysymään kaikkien mahdollisten yleisten teiden ulkopuolella ja jos niille mieli halajaa, niin eikun hallintoalamainen hakemaan poikkeuspaperia sieltä sun täältä.

Kirjoittaja: JARI SAARINENKesällä muuttui Eu:n (päästö tai jotakin?!) pykälät uusiksi ja vanhemmat pyörät eivät täytä niitä, tai ei ole vaadittavia todistuksia, siitä johtuen rekisteröinti ei onnistu. Uuden mallin saa tietenkin rekisteroityä.
Tämä punakilpisyys (vain kilpailussa liikenteessä käytettävä) on paljon perjatun valtiovallan HELPOTUS moottoriurheilun kustannuksiin.
Tällä suomalaisella erikoisuudella alennetaan moottoriurheilun kustannuksia paljon, pyörissä ja myös autoissa. Ennen kaikista pyöristä ja autoista maksettiin vero, käytettiimpä niitä missä tahansa.

Kirjoittaja: Benny JukkalaOlisiko kenelläkään lyödä pöytään faktaa. Itse en tosin ole aikeissa lyödä enskaa kilville, mutta ajatuksissani on kiilllellyt tollainen: http://www.ss-cup.fi/DATA_05A.html
Maksaa nimittäin kilvillä 17500. Aattelin, että jos sitoutuu ajelemaan yhden kauden viiimeidenä maaliin, niin saahan ainakin pyörästä kunnon alennuksen. Olettaisin, että kauden jälkeen verokin olisi hieman tippunut. Tälläinen on kuitenkin ollut haaveenani jo kauan.

Kirjoittaja: EETU HEINOSe koskee ainakin vanhempia punakilpisiä. Jos menet nyt ostamaan uuden kisa enduron niin sen saa valkokilpiseksi ainakin osto vaiheessa. Itse kun kysyin niin näitä uusia -06 malleja ilmeellisesti pystyisi myös rekisteröimään, mutta se vaatisi sitten kaikki päästöpaperit, sun muuta, kuin myös siis katuvarustuksen.

Kirjoittaja: Marko MoisanenSuomen verottajan ja tullin suhtautuminen kaikkiin moottorilla käyviin vekottimiin on kyllä erikoisen traumaattinen. Ei sellaista vempelettä olekaan, oli sitten valmistettu EUn rajojen sisäpuolella tai ei, että olisi olemassa sen tuontia, verotusta ja rekisteröintiä koskevat selkeät ymmärrettävää muotoa olevat lait ja määräykset.

Tämän näkee hyvin juuri käytetyn ajoneuvon tuonnissa, jossa esimerkiksi ajoneuvon verotusarvo määritellään ihan täysin stetson -menetelmällä. Ja eipä tarvitse mennä kuin naapurimaahan Ruotsiin, niin ajoneuvon saa tuoda omaan käyttöön ilman mitään maksuja. Ei tarvitse vempuloida valkoisten tai punaisten kilpien kanssa tai odottaa kylmä rinki minkä tahansa ympärillä tullin verotpäätöstä.

Eli nyt on siis vielä olemassa ajoneuvo, jota ei koskekaan samat säännöt, kuin kaikkia muita käytettynä verotettavia ja rekisteröitäviä ajoneuvoja :)

Siis tuo pahuksen moottoripyörä, joka on toki meidän yhteisen EUn sisällä tyyppihyväksytty ja hyväksytty käytettäväksi maantieliikenteessä, mutta jota Suomen verotuksen (ja vakuutuskäytännön) takia on pääsääntöisesti käytetty rekisteröimättömänä.

Kyselin mielenkiinnosta eilen Kanarialla KTM kauppiaan luona hintaeroa kilvellisen ja kilvettömän KTM 400 EXC Racingin välillä. Siinä muuten Rodriques pyöritteli silmiä ja alahuuli oli niin kuin aravatalon parveke, että mitä tuo suomalainen kummajainen nyt alkoi höpöttämään. Sanoi sitten aikansa hulluuden tasoa arvuuteltuaan, että no jos et nyt sitten tarvitse noita kilpiä, niin hinta on 100 euroa halvempi :o

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOletko varma? Kaveri nimittäin osti uuden kotarin jälleenmyyjältä sillä sopparilla, että se laitetaan vuoden vaihteen jälkeen kilpiin samaan kauppaan...voi tulla "pientä" riitaa jos tuo pitää paikkansa. Pyörällä kun on jo ajettu kisojakin.

Kirjoittaja: Marko MoisanenNo katsohan kummaa...miten hiivatissa sitten uusia pyöriä (esim. juuri tuo KTM 400 EXC Racing) myydään sekä valkokilpisenä että maastoversiona?

Vai onko kysymys juuri tuosta uusi/käytetty -määritelmästä?

Vai mikä on homman juoni?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVero menee uuden mukaan ja pyörä pitää katsastaa (kätuhärppeet ja kuristukset kiinni). Muista pyytää pyörän mukaan COC-paperi, sitä tarvitaan myös rekisteröintikatsastuksessa.

Itselläni tuli ongelma viime kesänä kun olisin laittanut -03 KTM:n kilpiin. Tyyppihyväksyntä oli menossa vanhaksi kesäkuun lopussa, eikä pyörää sitä ennenkään saanut enää kilpiin ilman, että käyttööottopäivästä löytyi dokumentit. Punakilpipaperi ei kelvannut, siitolupatodistus kaudelta -03 olisi ollut OK, eli kannattaa ainakin säilyttää kilpailuun hakemansa luvat. En tiedä kuinka nopeasti nuo hyväksynnät vanhenevat nykyisin.

Kirjoittaja: KAI-PEKKA SCHILDTei pysty valitettavasti ,enää rekisteröimään punakilpisestä valkokilpiseksi ,uusi laki tuli voimaan kesäkuussa