Propanolia vai etanolia?

Kirjoittaja: TIMO UNKURIKun tulee taas ajankohtaiseksi lisätä jäänestoa mopon tankkiin, niin olikohan jollakin tutkittua tietoa kumpaa kannattaisi käyttää (huhuja kuulee , että esim. Masinolin (etanolia) käyttö olisi aiheuttanut konerempan).
Itse sekoitin molempia 2-tahtiöljyyn lasissa ja huonosti sekoittuvat molemmat mutta ehkä propanoli hiukan paremmin ja molemmat erkanevat öljystä hetken seistyään, mutta kun lirautti hiukan bensaa joukkoon niin molemmat sekoittuivat silmämääräisesti täydellisesti heti, eikä erkanemista ainakaan hetkeen tapahdu.
Ise olen käyttänyt Masinolia vuosia enkä ole havainnut mitään ongelmia, mutta niin hirveän näköistä tököttiä niistä tulee kun niitä lasissa sekoittaa, että kannattanee käyttää säästellen ja harkiten , vain jos on odotettavissa jäätymisongelmaa.

Kirjoittaja: JANI PEKKOLAOlen vähä ihmetelly tota keskustelua jäänestoaineista, mut kai sitä on oikeeta tarvetta ollu ku kerran kyselyjä on riittäny. Itellä on ollu hussen wr 250 eikä ole muulloin ollu ongelmia paitsi ku kaasarin ympärillä on ollu reilu 5 cm jäätä. Ku suojasin kaasarin ni ei ole mitään ongelmia ollu. Ja pakkasta on ollu kylmimmillään 15-20 astetta. Ajo on ollu mettäpolkuu ja jäärataa. Ny pyörä vaihtunu hussen cr 250 ja toivon mukaan se on yhtä käyttäjäystävällinen.

Niin tuli viel mieleen et tosiaan tarvittais pari kuskia Kärmekustaalle, niinku toi Sami tos aiemmin ilmotteli. Ottakee yhteyttä...

Jani 050-5918878

Kirjoittaja: EERO HUUSKONENKyllä se nelarikin tenua kaipaa, muuten kaasua hirttää sekin kun tarpeeksi paljon lunta putsariin imee. 2-t pyörässä käytin 3% öljyä ja 1/2L tenua 10L kohti ja kyllä pelittää.

Kirjoittaja: Janne Åsenbryggitse olen ajanut lumicrossia kolmena viime talvena, ikinä ei ole pyörä meinannut jäätyä. pyörä on suzuki rm 125 -02. maksimi pakkaset milloin ajettiin oli -10 astetta, sitä kylmempi ilma niin piti olla vaatetta niin paljon että ajamisesta ei tule mitään. rata sijaisi kesantopellolla pitkät ja leveät pyörapaaleista tehdyt hyppyrit, patit ja kaikki.

Kirjoittaja: Sauli JormalainenMulla on kans sama ongelma kun talven läpi aion ajaa. Sitä ainakin oon kuullu että isompaa suutinta ja rikkaampi neula tai jotain tollasta. Pitäis minunkin itekkin vähän ottaa selvää niin tietää mitä tehä.

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSKyllähän se propanoli on tuntunut paremmin toimivan kaikin puolin. 2-t koneessa juuri tollanen 2,5-3 ja liraus päälle on sopiva ja etenkin talvella reilusti isommat suuttimet. Etenkin piikkeihin. On lisää voimaa ja pysyy laitteet nipussa. Jäänestoa sillälailla näppituntumalla, että laitteet toimii siististi. Joskus on tarvinut syöttää aika huimia määriä, silti toimii. Eli oisko n. 1-2dl aina kun tankkaa. Sellanen nollakeli ja kostea ilmahan on pahimpia, ei niinkään kova ja kuiva pakkanen. Ja joskus lirauttaa putsarikotelon kautta tipan kun laitteet käy, niin pysyy nekin röörit auki. Nämä ei sitten ole ehdottomia totuuksia, että viisammat neuvokoot paremmin.

P.S. Olipa mahtavaa käydä ajamassa ihan tosissaan (no ei sentään) miltei 1,5 vuoden jälkeen, hieno laji :-)

Kirjoittaja: TIMO UNKURIItse käytän 2-tahtisessa 2,5% öljyseosta ja samanverran olen laittanut talvella tarvittaessa jäänestoa, mutta ehkä vähempikin riittäisi. En oikein tiedä vaikuttaako jäänesto määrääänsä enempää soessuhteeseen , eli pitäisikö käyttää ememmän öljyä (ainakin jotkut kelkkavalmistajat suosittelevat tuorevoitelusysteemissä lisäämään jäänestoa käytettäessä lisää öljyä bensan joukkoon, mutta mun mielestä se tuoreöljysysteemi syöttääkin hirveän vähän öljyä).
Onkos kaikki jo nelarimiehiä kun eivät kommentoi näihin 2-tahti miesten "öljyongelmiin"?

Kirjoittaja: Janne J.Olen ite vähän uusi näissä talviajo hommissa, mutta silti aion läpi vuoden enduroa ajaa. Piti vähän sellasta kysyä, että millaset seokset öljyä, bensaa ja jäänestoa olisivat hyvät tollasessa 125 kuutioisessa kotarissa? Ite oon käyttäny vaan 3% seos bensaa, mutta mites ne seokset muuttuu, kun jään estoa lisäillään?