pikkunelari vs. 250 2t

Kirjoittaja: Aarresola EeroAjan tällä hetkellä harrasteajoa isolla nelarilla (CRF 450), joka on turhan raskas ja kömpelö minulle.

Kysyisinkin muiden kommentteja pienemmistä pyöristä. Mietinnässä pienemmän nelarin tai 2-tahtisen hankinta. Suurimmat erot ajettaessa? Mistä muodostuu 2-tahtisen suurempi paino? Kumpaa suosittelette radoilla tapahtuvaan harrasteajoon? Entä merkit? Onko Yamahan kakstahtiset parempia kuten toiset puhuu?

Laitatteko kommentteja, kiitos.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenPikkunelari on kuin kevyempi, paljon säyseämpi eli helpommin hallittavissa, ja tietysti lopulta tehottomampi iso nelari.

250 2t taas on todella räväkkä vehje, paljon 450-nelaria ketterämpi, mutta omasta mielestäni myös vaikeampi ajaa. Väsyneenä kun tärähtää tehopiikki, siinä on ihmeissään.

Taustaksi että mulla on ollut 2t 125, 4t 250, 2t 250, 4t 450 ja 520. Nyt olen ajellut YZ250F -07:lla jolla on kyllä helppo päästellä, mutta 90-kiloisena kaipaan taas vähän tehoa ja seuraava mopo on YZ450F.

Jammut ovat ominaisuuksiltaan tasaisen tappavia(nyt -05 tulleet SSS-iskarit ovat kyllä huippua), ja nelarit kestävimpiä.

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENKarmeat tehopiikit 250 2t:ssä ovat 90-luvun isojen poikien juttuja... Nykymaailman 2t moottorit kehittävät tehoa todella tasaisesti.
Käy koeajamassa vaihtoehdot!

Kirjoittaja: Ari KurvinenItse vaihdoin täksi kaudeksi Hussen TC 450:stä Suzukin RM 250:seen ja täytyy kyllä todeta, että kyllä nykyaikainen 250 2t -pyörä on huomattavasti kevyempi ja ketterämpi ajettava kuin ainakin tämä kyseinen iso nelari. Itselläkin oli joitakin kauhunsekaisia muistikuvia jostain -90 luvun alusta, kun puolikas karkasi ulos radalta tehopiikin tullessa, mutta kyllä 2t-pelitkin ovat kehittyneet huomattavasti helpommin ajettaviksi. Ainakin itse jaksan ajaa RM:llä puolet pitempään ja vieläpä kovemmalla vauhdilla kuin jaksoin viime kesänä Hussella. Aluksi puolikas tuntui hieman hengettömältä, kun oli tottunut nelarin vahvaan vääntöön, mutta kunhan tottui pitämään kierroksia reilusti ylempänä kuin nelarissa, niin kyllähän sekin alkoi riittävästi kulkemaan.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenItse kävin koeajamassa uuden YZ250:n tossa pari viikkoa sitten ja viimeisin 250 2t oli KX250 -06. Ei ne nyt tietysti mitään helvetinkoneita ole, mutta nelitahtisissa on ainakin oma tulevaisuuteni.

Pyörälistasta unohtui että oli mulla pari 2t viissatastakin.

Kirjoittaja: HEIKKI EEROLAItsellä 2t 125cc yamaha. enduroon erittäin sopiva keveyden ja suhteellisen hyvin vääntävän moottori vuoksi

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIItse päivitin kokeilumielessä pyöräkantaa 250 CR:stä 450 YZF:ään ja onhan noissa eroja :-) Jos on terästä ranteissa ja luuta päässä, 250 2-t:llä mennään kuten kilpakoneilla tulisi mennä, mutta 450 nelarilla vauhdin saa helpommin. Itselläni kuitenkin suurin parannus ilmeni alustassa, Yamahassa se on todella hyvä, koneen tahtiluku on vähän makuasia. Sen kuitenkin tiedän jo, että huoltotunnit & kustannukset voi tästä eteenpäin laskea tuplaten :-)
Jos muuten bubballe annettaisiin nyt käsky vetää seuraavat kisat kakstahtisella niin veikkaanpa että se voittaisi ne silläkin...

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENpikkunelari vs. 250 2t
AARRESOLA EERO 3.6.2008 22:47

"Mistä muodostuu 2-tahtisen suurempi paino?"

Tätä asiaa olen itsekkin ihmetellyt. Kaksi 250cc moottoria, toisen kannessa on julmettu määrä tavaraa enemmän ja silti puntari näyttää vähemmän...?? Ettei vain shimano ollut apuna suunnittelussa ;)

Nelarista takaisin 2t:hen vaihtaneena huomasi myös pyörän alemman painopisteen, mutkaajo tuntui helpommalta. Koeajoin myös pikkunelarin mutta se tuntui 250 2t jälkeen TODELLA tehottomalta kuin paluu piikin sarviin, eikä näillä harrastus vuosilla jaksa enää lärätä vaihteita. Ja VOIMAhan on aina kiva asia..

Kirjoittaja: JARNO ANTTILAKaksitahtisen suurempi painohan johtuu täysin säännöistä koska mx1 luokan pyörälle on eri minimipainot. Max. 250cc 2-t saisi jo saada hyväksynnän tännekkin pikkuluokkaan pikkuhiljaa.

FIM sääntökirjasta:

01.19 MOTORCYCLE WEIGHTS
Weights of motorcycles without fuel
19.01
The minimum weights are:
for the 85 cc class 85 cc - 2T 65 kg
150 cc - 4T 73 kg
for the 125 cc class 88 kg
for the 250 cc class 98 kg
for the 500 cc class 102 kg
A 1 % tolerance in the weight of the machine after the race is accepted.