pakoputken pää ja katsastus
9.6.2006 - 23:36
|
Kirjoittaja: JUPPE KOIVISTOOlen väsäämässä nelarin krossiputken päähän kuristinta ja mielessä oli myös sellainen malli, jossa olisi alas päin väännetty putki viistolla päällä. Tällä tavalla saisi metsän mättäät osallistumaan äänenvaimennukseen. Onko katsastusmiehillä tai säännöillä jotain sanottavaa putken pään mallista? Kokemuksia?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: JARI SAARINEN012.4 PAKOPUTKET
Pakoputkien ja äänenvaimentimien tulee täyttää melutasomääräysten vaatimukset.
Pakoputken loppupään tulee olla vähintään 30 mm:n matkalta vaakasuorassa ja
samansuuntaisena soolomoottoripyörän keskilinjan kanssa (toleranssilla noin
Kirjoittaja: Harri VanhalaEn ainakaan itse ole puuttunut tuohon sääntökohtaan, sillä ainakin meidän kokeidemme mukaan maahan suunnattu putki nostaa mitattua äänitasoa sen verran, ettei kikkaa kannata käyttää.
Pehmeässä maastossa siitä voisi olla apua, mutta yleensä mittaukset tehdään aika kova-alustaisilla paikoilla varikkojen kieppeillä. Menemättä teoriaan sen syvemmin, niin otapa vesiletku ja laita siitä tulemaan vettä oikein reilusti. Kun vesisuihkun suuntaa taivaalle, ei lähellä oleva paljon kastu. Kun vesisuihkun sitten suuntaa suoraan maahan, tulee naamalle reippaammin. Toisin sanoen kama kannattaa levittää laajalle.
Tietenkään vesi ei ole aaltoliikettä, joten vertaus ei mene ihan kohdalleen. Ajatus on kuitenkin se, että jos maanpinta ei pysty imemään ääntä, se heijastaa sen takaisin. Joka tapauksessa suurin osa äänestä heijastuu takaisin ja siis mittarin kuultavaksi. Voi olla, että kokonaisuuden kannalta ääni hiljenee, mutta mittauksen kannalta ei. Asiaa on joskus kokeiltukin.
Omituisen näköisissä virityksissä olen katsastuskursseilla kehottanut pitämään pakoputken suuntana sitä suuntaa, johon pakokaasut pääasiassa virtaavat ja siitä sitten mitataan 45 asteen kulmassa. 45 asteen kulmia on tietysti ääretön määrä putken ympärillä eri suunnissa, mutta olemme pyrkineet pitämään mittarin vaakasuorassa.
Kun rakennat kuristimen, niin otat tietyn pakoventtiiliriskin nelarissa. Suoraa kokemusta mulla ei ole, mutta useampi varikkohuhuksi luotettava tieto kertoo ongelmista. Voisi ehkä rikastaa hiukan seoksia samalla, niin palotapahtuma olisi vähän viileämpi. Eli kun ratkaisemme yhden ympäristöongelman (ääni), saamme toisen tilalle (palamattomat hiilivedyt rikkaista seoksista).
Crossin 96 dB:n raja koskee vain vuoden 2006 pyöriä, joten se takia ei vanhan säännön mukaisia 98 dB:n putkia tarvitse muuttaa.