Pakoputken oikaisu
12.6.2004 - 19:27
|
Kirjoittaja: Jussi PennaMitenkä olisi viisainta lähteä pakoputkea oikomaan kun meni paisari jonkin verra kasaan ja myös alkukäyrä on aika ruvella?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: SAMI SAINIOItse oikaisin viimeviikonloppuna KTM 450 RAMONISTA akran putken alkukäyrästä tosi syvän kiven iskun kuin leikkiä vain!!!. Tee näin! vuole puusta tiukat tapit putken päihin, (miellellään kuivaapuuta) semmoinen tiukka sovitus että pitää vähän vasaralla koputella ja pitää myös veden, ruuvaa ruuvit jousilenkkejen kohdalle mielellään kaksi kappaletta. Putki melkein täyteen vettä, n. 7 cm vajaaksi. Toisenkin pään tulppa paikoilleen, tulppien varmistus rautalangalla ettei satu "leukaan". Voi antaa hetken "tappien turvota" . Putken kiinnittäminen vaikka hellästi ruuvipenkkiin siten että vauriokohdassa on ilmakupla. Kaasupilleillä lämmitetään pelti punaiseksi vauriokohdan ympärilta voi vaikka pyöritellä (ei polteta reikää) ja kuin ihmeen kaupalla monttu alkaa nousta ylös. Tällä keinolla onnistuu joka jampalla, (kosaani,toho) ei riitä, kaasupilleillä saa tosi tehokkaan paikallisvaikutuksen.
Ei muutakuin vuolemaan tappeja ja kartoittamaan kaasupulloja(happi,asetyleeni)
Olen oikaissut myös 2 t putkia ja tomii samoilla ohjeilla.
Toimintaperiaate on varmaan paine sekä pehmeäpelti.
"TUULESSA NE VARIKSENPOJAT OPPII LENTÄMÄÄN"
Sami S
Kirjoittaja: JANNE TERVOLA
Kokemus nelarista:
Kaveri oikaisi CRF 450:n käyrän jäädyttämällä. Lommo oli siinä mutkan kohdassa. Ei mitään tulppia, vettä sisään ja mutkapuoli alas pakkaseen. Kahden jäädyttämiskerran jälkeen täysin suora.
Janne
Kirjoittaja: Jarkko KainulainenPelkällä ilmanpaineella oikaisussa tai jäätymisen hyväksikäyttämisessä koko putki laajenee ja se voi menettää muotoaan. Siksi lämmittäminen rutun alueelta ja pienempi ilmanpaine ovat paras vaihtoehto.
Kirjoittaja: JUUSO JAATINENLisäkysymys:
Millä tai mistä saa tehtyä hyvät tulpat johonka sais venttiilin tai muun vastaavan kontrollointi systeemin?
Kirjoittaja: ATTE MARTTILATätä takas ylös..
Tiedättekö tampereen seudulla mitään paikkaa joka suoristais putkia? Ittellä ku ei välineitä suoristamiseen ja pari lommoo pitäis saada pois. Hinta arvailuakin saa harrastaa.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPuromotor
Kirjoittaja: Kees van NiftrikJos kyseessä on Kotari, Racing Biken nettikaupassa oli oikaisukitti saatavilla. Mitä sisältää - en tiedä - tulppauskilkkeet ja venttiilin varmaan.
Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKITuo lämmittämällä oikaisu on toimivaksi havaittu juttu. Hyvä on "poltella myös tosiaan putkea jo ennen kun laittaa tulpat päihin, "posauttelee" vähän samalla karstoja irti ja sitten vasta tulppaa. Ja tulpat kun laittaa niin virittelee toiseen vaikka jonkinlaisen painemittarin jos haluaa varman päälle pelata, eipähän pääse putki vahingossakaan repeämään...ei tarvitse paljoakaan lämpöä eikä painetta kun jo oikeaa, mutta sen pillin kanssa pitää olla tarkkana koska materiaali ei ole järin paksua ja reikä siihen palaa kuitenkin aika helposti.
Tuo jäädyttämällä oikaisu on minulle uusi juttu, saattaa toimiakin. Jää kyllä repäisee vaikka rautatangon halki joten aika raju prosessi on kyseessä, siksipä ehkä juuri tuo vieressä ihmetteleminen voisi olla aiheellista (vaikka kalja kourassa :-) Ja kokeilu ehkä sellaisella putkella jonka tuhoutumisesta ei tule kyynel silmäkulmaan...
Joskus riittää myös (jos kohtuullisen pieni lommo kyseessä) että hitsaa pienen koukun tai vastaavan heftiin lommon keskelle ja lämmittää siitä ympäriltä punaiseksi ja sitten vain kiskaisee koukusta vaikka tongeilla kohdan suoraksi. Lopuksi katkaisee koukun ja hioo kohdan siistiksi. Tässä ei siis tarvita painetta putkeen.
Eiköhän se jollain noista oikene, onnea yritykseen !
Kirjoittaja: Jukka NieminenOnkohan kukaan kokeillut putken oikaisussa seuraavanlaista konstia, jonka löysin kerran jostain jenkkilehdestä: 1. Täytetään putki vedellä ja tulpataan putken kumpikin pää samalla tavalla kuin tuossa lämmitys/paineilma hommelissa. 2. Laitetaan vedellä täytetty putki pakastimeen, saa olla siellä yön yli. 3. Kun putkessa oleva vesi jäätyessään laajenee, oikaisee se putken lommot "pullauttamalla" ne ylös. 4. Sitten vain putki pois pakkasesta ja odotellaan että jäät sulavat pois.
Homma vain kuulostaa vähän "liian" helpolta toimiakseen. Tottahan putkessa oleva vesi pakkasessa jäätyy ja laajeneekin, mutta voisiko se todella oikaista putkessa olevat lommot?
Kirjoittaja: TOMMI TERVONo varmana riittää jään voima oikasemaan lommot, mutta eipä tunnu kovin kontrolloidulta moinen homma... Halkee viel koko putki jos tulpat pysyy paikallaan, ja lommon tilavuus ei riitä veden/jään laajentumalle.. Voimaahan jään laajenemisessa on ihan sairaasti. Ehkä jos talvella tekis, heittäis putken kuistille ja olis aikaa kytätä hommaa vierestä. Sitte aina välillä kurkkais kuinka homma etenee samalla kun ottais bissee.
Kirjoittaja: Tuukka HeleniusJep, kyllä jään laajenemisesta tulee aika hyvä voima. Olen mm. nähnyt muutaman polkupyörän joiden teräsrunko on haljennut jään laajenemisen voimasta. Itse epäilen myös prosessin kontrolloitavuutta...
Kirjoittaja: JANNE KAILANIEMITerve!
Tee putken kumpaakin päähän tulpat joista toiseen saat painettua paineilmaa vaikka tavallisen pyörän venttiilin kautta. (mielikuvitusta voi käyttää).
Painat pari kolmekiloa painetta putkeen ja lämmität kurttualuetta niin että se punertaa hieman.Siihen on oltava nestekaasu tai asetyleenikaasupoltin l. hitsauspoltin tai tehokas "toho"pienellä pillillä.Naputtelet samalla pienellä vasaralla kurtun kulma-alueita ja seuraat miten ne oikenevat. Näin saat kurtun kun kurtunkin oikenemaan ja putken melkein uuteen uskoon.
Terveisin Risto
Kirjoittaja: JONI WESTMANmutta muista ettet aivan älyttömästi painetta laita ettei tuu silmille..
Kirjoittaja: Jussi PennaTäytyypä näillä konstein koittaa kunhan kerkiää.
Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENJa sitten putki kannattaa polttaa läpeensä ennenku laittaa tulpat ja paineet. Sillä öljyt ym. palavat kaasut rupee laajenemaan lämmitettyäsi putkee, ja aiheuttaa paineen nousun huomaamatta ja sit tulpat saattaa "irrota"..
Kirjoittaja: Jukka-Pekka HiironenJa muutenkin varmaan suoristuu paremmin kun on kuumentanut putken.