pakoaukonsäädin
3.11.2000 - 00:00
|
Aluksi kiitos vastauksista tuohon kyselyyni sylinterin putkituksesta. Se vika kuitenkaan ei ollut sylinterin väljyydessä, sieltä ei löytynyt kuin yksi pieni naarmu ja se ei vielä pojalla harrastekäytössä aiheuta toimenpiteitä. Joku epäilikin pakoaukon säädintä, katselin ohjekirjaa ja siinä ei puhuta edes missä se sijaitsee. Onko kenelläkään tietoa missä se 125 kx vm.98 kawassa on ja onko siinä samanlailla säätöjä kuin Ktm:ssä (eli ruuvilla voi säätää moottorin luonnetta). Noin silmällä etsien sitä ruuvia ei löytänyt. Ihan että tietäis kummalta puolelta alkaa purkamaan konetta.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: lauri tarkiainenKIPS-(Kawan Ihmeellinen Pakoaukon Säädin)
Se on, tai siis koostuu useasta härvelistä, itse läppämekanismi sijaitsee siellä pakoaukossa, yläpuolella, (jos pyttyä pitelee oikein päin). Itse läppä ja kiinnityslevy ovat L-muotoisia ja niiden välissä saranatappi. Läpän saa irti siten että pakoaukon yläpuolella oleva alumiininen kansi irti, kannen alla 2x 8mm pulttia, pultit irti, läpän lukitus on nyt poissa ja se lähtee nostamalla, vetämällä ja vääntämällä. Seuraavaksi poista ohjausmekanismi, mutteri auki/pois säätimenohjaustapin vastakkaiselta puolelta pytystä, vedä tappi ääriasentoon eli pakoläppä auki-asentoon, sitten tongeilla niistä pytyssä pystyssä sojottavista läpänohjaus hammastankojen päistä kiinni ja vetäiset ne pois.
Huom: nämä ovat aika ylimalkaiset ohjeet, kirja kannattaa olla lähettyvillä, jotta homma menee oikein ja oikeassa järjestyksessä, eikä osat huku, myös kokoamisvaiheessa on hyvä katsella kirjaa, jotta läppä on oikeassa asennossa sitten oikeaan aikaan, koneen käydessä.
Kirjoittaja: lauri tarkiainenPakoaukon säätämisestä, Kawan pakoläppämekanismi toimii siten että pytyn ulkopuolelle tulevaa ohjaushammastankoa liikutellaan mekaanisesti kierrosten mukaan ulos ja sisään, tässä on oikeastaan ainoa paikka mistä kyseistä systeemiä pääsisi säätämään. Itse en ole ko. säätöä sananmukaisesti suorittanut, ainoastaan asettanut veto mekanismin siten että on täysin kiinni, veto mekanismi sitten avaa sitä minkäverran ikinä avaakaan, en tiedä onko joku virittänyt läppähärveliä jo valmiiksi hieman auki ??? voiko/kannattaako niin edes tehdä ??? kertokoon ken tietää.
Kirjoittaja: Jari PulkkinenSe säätö voidaan suorittaa siitä sylinterin oikealta puolelta.Sen muovisen pienen harmaan kopan alla on se vipu.Huom. se varren mutteri aukeaa nurinpäin eli kierteet ovat väärinpäin.Ota pakoputki pois,lampulla näet miten säädin toimii.Vedä ja työnnä siitä oikealla olevasta tapista.Säädä siten että pakoaukon säätimen rullat alkavat avautumaan heti kun vipua käännetään ulospäin.Kiristä se mutteri joka menee väärinpäin kiinni.Kilinää se ei poista mutta tehoja tulee monta heppaa lisää.Kilinä kuuluu malliin ja ei sitä kuule kuin tyhjäkäynnillä tai pienillä kierroksilla,eli mitä se haittaa.
Kuuntelin tuossa joku aika sitten kun 15-tuntia ajettu Kx meni radalla ja tuttu ääni oli kellossa.Sitten lopetin murehtimisen
tyhjästä.Hanaa vaan.