Päitsi kommentit.

Kirjoittaja: JOKPäitsin rataryhmä kaipaisi kilpailijoiden ja huollon kommenteja päitsistä.
Kuljettajilta esimerkiksi millainen oli ko. luokan reitti, mitkä pätkät hyviä mitkä huonoja, oliko maastokokeita liikaa vai liian vähän, oliko aikataulu minkälainen ja
siirtymien taso?
Huollolta kommentteja huoltoreiteistä, huoltopaikoista ja aikataulusta?
Voitte lähettää kommentit myös ositteeseen jouni.koutonen@hel.fi
Kommenteista kiittää Päitsin rataryhmä.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä keskustelussa on tullut monipuolisesti esille, että asiat näyttävät erilaisilta riippuen siitä miltä paikalta niitä katselee. Nyt esim. A-luokkaan ilmoittautuneita oli niin vähän, että jos edellisen illan saapumisjärjestys olisi ollut aamun lähtöjärjestys olisi kolme parasta joutunut kokoajan reitin avaajaksi. No nyt oli hyvä ilma, mutta jos olisi ollut raju lumisade, niin voittaja olisi löytynyt paljon suuremmilla numeroilla lähtijöistä. Onneksi sitä "Jos"-luokkaa ei ole, ja nämä turhat spekuloinnit voisi vaikka lopettaa tähän. Kisa on ajettu ja tulokset selvät. Kuitenkin päitsi on menettänyt sitä Suomi-enduron lippulaivan osaa, joka sillä oli vielä muutamia vuosia sitten, kun se lähti Malmilta. Siitä ei pääse mihinkään. t. Pappa

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENTuo Päitsin lähtöpaikka tuntuu muuttuvan parin vuoden välein. Kohta se lienee Pippossa. Minä siirtäisin sen aivan lähtöjuurilleen Suurkirkon eteen. Keskelle kaupunkia, parhaalle paikalle. Näin tekee ralliväki. Tulkaa vaikka elokuussa Jyväskylään seuraamaan Nesterallia. Kisan yleinen arvostus ei liene kasva, jos moiset tapahtumat viedään piiloon julkisilta paikoilta....Kähmy

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIEräs kaverini lausui ääneen:

Pitkille pätkille parin kilometrin välein ns. ohituskaista, eli kaksi spooria hetken aikaa vierekkäin, jotta sikalumisilla pätkillä pääsee ohi edes joskus, ilman arnoldin lihaksistoa vaativia nostotalkoita.

Lisäksi vois harkita la ja su aamuina porukan lähettämistä liikenteeseen nopeusjärjestyksessä, jotta ei tarttis samoja kavereita ohitella/päästää ohitseen kolmena päivänä peräkkäin. Kilvan ajossa pitäisi taata harrastelijaluokissakin kilvanajo kaikille, perässäköröttely ja upotuspaikoille minuuttitolkulla odottelu vie hieman kisafiilistä.

Kiire siirtymillä on kaksipiippuinen juttu, osin omaa syytä monesti... Kuitenkaan asuttuja pikkuteitä ei pitäisi tarkoituksella ylikireille siirtymille laittaa.

Pimeänajo on hyvä juttu. Lisää jännitysmomenttia. Näkyi siellä tekijämiestenkin valoviritykset hajoavan yms. lisäohjelmaa. Ajettiinhan ne ensimmäiset päitsitkin kai yötä myöden? ja niille jotka ei siitä tykkää, harjoitelkaa pimeessä ajoa tarpeeksi, ei sitäkään harjoittelematta opi.

Se oli hyvä että crossiratoja oli karsittu viime vuodesta, tämä on ENDUROkilpailu. Suomalaista sikaenduroa parhaimmillaan :)

Kiitos järjestäjille

Kirjoittaja: Jukka UronenEtkö ole ollut tyytyväinen Päijänne ajon "yhteyshuoltoon" Vai mikä mättää? Ajoimme kaverin kanssa koko,lenkin. Huoltoautona.Kerran kustiin lumihankeen.
Koska oli kiire.Ps,Kaljapullot on viety nyt takas kauppaan.

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIPyysivät palautetta. Tuo isällinen vuodatukseni oli lähinnä niille muutamalle harvalle osallistujalle, joita ei kotona koskaan opetettu tavoille. Toivottavasti ovat edes lukutaitoisia.
Kilpailun järjestäjille isot kehut.

Kisahan oli jälleen mitä parhain. Itse olin huoltajana ties monettako kertaa ja viivallekin menen taas jonakin vuonna.
Ei sieltä osaa poiskaan olla.

Kirjoittaja: JUSSI HOLMSTRÖMKisa oli kokonaisuutena ihan hyvä. Huoltomiehiä kävi lauantaina sääliksi, sillä joutuivat ajamaan tosi kovaa, onneksi ei tullut sakkoja. Ehkä perjantaina olisi voinut aloittaa aikaisemmin, ettei lauantaina olisi tullut siirtymää niin paljon.

Harrastelijan taidoilla huoltotauoilla ei kyllä ihmeempään remonttiin, renkaanvaihtoon yms. jäanyt aikaa, mikäli halusi välttää AT:tä.

Pimeäosuudet ovat mielestäni ihan asiaa, tuovat lisä"elementin" kisaan.

Ei muuta kuin Päitsi talviseksi MM- osakilpailuksi!!

Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENNo eipä tässä muuta negatiivista tuu mieleen, kun se Hotelli Salpauksen sijainti. Pitäs olla semmonen yötaukohotelli, että ois riittävästi parkkitilaa ihan vieressä, ettei huoltomiesten tarttis kanniskella kamoja hirveen kaukaa. Lauantai on ihan sopivan mittanen, sunnuntaina vois olla enemmän pätkiä. Muuten kyllä tän keskustelun lyhykäisyys johtunee siitä, että kisa oli hyvin järjestetty!

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIValitusvirsi alkaa:

Vaikka kisa olisi kuinka pienen piirin omaakivaa, on porukassa aina porsastelijoita. Sitä turhaakin turhempaa huoltomattoa kyllä vedetään mopon alle nöyrästi, koska on pakko, mutta kaikki tarpeeton roska putoaa kädestä sujuvasti huoltoalueelle. Päitsin kokoisessa kisassa tämän huomaa jo jokainen joka välittää ympäristöstään (tai joutuu siivoamaan toisten jätteet). Kusireikä katoaa lumesta viimeitään vappuna, mutta kaljapullot ja muu lajiin liittyvä sälä koristaa pientareita suppilomerkistä suppilomerkkiin siihen saakka kunnes ruoho kasvaa päälle.
Valittajat jotka eivät tykkää lajistamme, laittavat varmasti joka koiran kikkareenkin meidät syyksemme.
Jäljet metsässä on maanomistajan ja kilpailun järjestäjän välinen bisnes, mutta huollosta tuleva roina pitää ottaa mukaan omaan huoltoautoon.

Huoltoautosta tuli mieleeni...
Vaikuttaa siltä että ne kilpailijat jotka eivät osaa ajaa spoorissa tarpeeksi hyvin, purkavat patoutumiaan siirtymillä. Vai mistä johtuu muista piittamaton vedätys soratieosuuksilla. No olenhan minäkin sitä harrastanut (hidas kun olen muuten) täytyy myöntää, mutta en autojen edessä.
Varmaan aika moni laskee tarkan pudjetin päitsille. Se menee suunnilleen näin: 1000 - 1500e + huoltoauton tuulilasi. Vai kuinka?

Valitusvirsi luppui.

Hieno reissu muuten.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaOnpa kumma, että tähän ei vielä ole vastattu? No tuonpa sitten no 23 huollon mielipiteitä esille. Perjantai ja sunnuntai oli kaikin puolin ihan ok. Tunnelma Lavangossa oli hieno, etenkin sunnuntaina, ja yleisöäkin aika hyvin. Lauantai on selkeästi liian pitkä päivä. Riskit liikenteessä sekä kilpailijoilla että huollolla ovat suuret. Kun se näissä muissa päitsijutuissa paljon siteerattu sääntökirja sanoo myös, että liikennesääntöjä tulee noudattaa, niin jos ei ole muuta vaihtoehtoa pysyä aikataulussa kuin ajaa rajua ylinopeutta yleisillä teillä, on järjestäjä tehnyt virheen. Tämä myös lisää moottoriurheilun vastaisia asenteita, ja mielestäni siihen ei nyt ole yhtään varaa. Myöskin tulisi miettiä, ovatko ne pimeässä ajettavat pätkät kuitenkaan tarpeellisia. Ne karsivat paljon osallistujia, ja ovat kyllä selkeästi turvallisuusriski. Aika paljon on "kentällä" sellaisia mielipiteitä, että "Päiväkummun Kaken" malli oli parempi. Kuitenkin kiitos kaikille niille, jotka jaksavat "raataa" tuollaisen kisan kasaan, se on suuren kumarruksen ja hatunnoston paikka. t. Pappa